Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder.

Hej allesammans. Är på jakt efter ett par slittåliga, välventilerade, vindtäta, vattenavvisande samt myggsäkra byxor till en lång fjällvandring. Även en skjorta eller annan överdel med likadana egenskaper vore tacksamt. Snälla hjälp mig här. Går vilse bland g1000, tex mex, dermiaxra, event, hyvent, blavent, primastoff och alla jävla termer. Har sett att ITAB säljer ett par byxor som heter "Fjeld". http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16913&plats_id=1461 Dessa verkar riktigt prisvärda men så kanske inte är fallet? Vad överdel beträffar så är jag helt vilsen. Jag tänkte vandra i en tajt ulltröja men insåg väl ganska snart att det var som att duka buffé till myggen. Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
I senaste numret av Naturskyddsföreningens tidskrift finns en tänkvärd artikel om miljöfarliga membran i allmänhet och gore-tex i synnerhet.

ITABs produkter har jag väldigt bra erfarenhet av! Det känns mer och mer rätt med impregnering av bommullsväv.
 
Jag använder Fjällrävens byxor till vandring, vanliga i G1000 utan några strechpaneler som vind, vatten och mygg hittar igenom. Vidda är en modell att titta på.
Skulle själv aldrig välja några membranbyxor till vandring, det blir för tätt:( Regnbyxor tar jag utanpå när det regnar eller jag går i regnvått lövsly.
Jag såg även att XXL hade extrapris på Haglöfs Rugged Mountain paints som många här på forumet uppskattar:
http://www.xxl.se/Root/Sportkläder/...-Mountain-friluftsbyxa-herr/p/1065064_4_Style
 
Nej jag är absolut inte på jakt efter några membranbyxor. Bara såpass täta så de håller myggen borta. Men bra att veta. G1000 väven står inte pall för myggor alltså.
 
G1000 står pall för mygg. Anänder själv bla vidda pro med mycket bra resultat. Visst att vidda pro kostar strax över 1000-lappen men de är mycket slitstarka.
 
Har ettpar Haglöfs Mid Fjell Pant som jag är väldigt nöjd med. Myggen klarar inte att sticka igenom dem. Det var oerhört tillfredsställande att sitta och titta på hur de frustrerat sprang omkring över hela låren utan att lyckas sticka.. :)
 
Har ettpar Haglöfs Mid Fjell Pant som jag är väldigt nöjd med. Myggen klarar inte att sticka igenom dem. Det var oerhört tillfredsställande att sitta och titta på hur de frustrerat sprang omkring över hela låren utan att lyckas sticka.. :)

Precis detta jag är ute efter :)
 
Trådskaparen missförstod smux inlägg, G1000 står visst pall för mygg. Det finns en del trådar i ämnet. Sök.

Absolut, rekommenderar byxor helt i G1000 som fixar myggen galant på utsidan. Vad jag ville säga är undvika byxor där G1000 blandats med strechpaneler, då stretchpanelerna inte är myggsäkra.

Jag har använt Fjällrävens G1000 byxor för ex fjällvandring sedan tidigt 1980-tal, och myggtätheten är en av kriterierna som jag själv går på. Att studera myggen när de kliver runt och kröker "snabeln" i sina desperata försök att sticka är gott...rekordet är 42 mygg med en smäll av handflatan mot låret:)
 
Stort tack ska ni ha. Då är jag på det klara med vad för byxor jag skall ha :). Överdelen är dock lite av ett frågetecken fortfarande men det klarnar nog.
 
Stort tack ska ni ha. Då är jag på det klara med vad för byxor jag skall ha :). Överdelen är dock lite av ett frågetecken fortfarande men det klarnar nog.

Vaför inte köra med samma typ av material som på benen. Jacka i g-1000 eller liknande. Jag brukar vandra i en jacka i eta-proof (tätvävd bomull) och tyckar det är helt underbart. Mitt största råd är att undvika membranplagg, dåligt för miljön och svettigt för dig.

Ovar and out
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
nderson Tips mellanlager Kläder 17
camm1982 ulllinne med axelbreda band-tips? Kläder 6
Johan.H Anorak tips Kläder 9
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
NiklasViklund Ny skidjacka - Tips!? Kläder 2
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
basti Köpa kängor till flickvännen! Tips? Kläder 12
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
Rookien Tips för att kunna gå in kängor inomhus Kläder 0
desireman Prisvärda vandrings/trekking byxor! Tips? Kläder 12
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Reischen Tips på utrustning Kläder 6

Liknande trådar