tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :)

Hej!

Undrar om det är någon som testat lr vet lite mer (klämt lite tex) om dessa skor/kängor från Arcteryx.
det är modellerna Arcteryx M's Bora2 Mid GTX och Arcteryx ACRUX2 FL GTX
länk http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=ARCTERYX_16694
http://www.naturkompaniet.se/arcteryx-acrux2-fl-gtx

Har kört dessa reebok https://www.intersport.se/produkter/skye-peak-gtx-iii-m-walkingsko-p142319 på flera långvandringar i fjällmiljö och varit jätte nöjd.
Vill dock ha några som torkar snabbare.
Fuktiga skor funkar så länge man rör på sig men vid rast/vila så blir det snabbt kyligt om fossingarna.

Med vänlig hälsning Patrick
 
jag har acrux2 och har testat den på en 4 dagars vandring. I början kändes den ok, men sedan fick jag skavsår, men frånsett det tycker jag att den är helt ok, dock måste man ha klart för sig att den är lite stel, inte lika mjuk som exempelvis salomons trailskor, plus att den inte är den lättaste skon. systemet med en löstagbar innesko fungerar perfekt, den står emot vatten och torkar snabbt. överlag är jag nöjd, måste bara få fötterna att acceptera den.
 
Tack Jonas för snabbt svar :)

du skriver att det blir små skav. tycker du att inneskon är i tajtasta laget? är den mer som en strumpa?

Hoppas någon har lite tips om den andra modellen också :)

Med vänlig hälsning Patrick
 
den närmaste liknelsen jag kan komma på är en mockasin. innerskon är som en mockasin. jag tycker den är mjuk, det är ytterskon som är hård. jag ser innerskon mer som en strumpa och försöker bara ha en socka. orsaken till skavsåren beror mer på mina fötter än skon, en annan recensent tyckte att det inte behövdes ngn "break in period" så det är individuellt. det enda som kan vara knivigt är storlekarna, en eller två sockor, en storlek större eller samma? jag valde samma men det kanske var ett misstag.
 
Intressant diskussion.

Jag letar kängor och har dessa hemma.
Hanwag Alaska GTX - mjuk följsam men samtidigt tung klumpig kanske stadigare än jag behöver.
Meidel Island MFS - foten sitter som i ett skruvstäd, på gott och ont. Väldigt styv.

Dessa två är ju "riktiga" kängor och ju mer jag provar dem hemma ju mer börjar jag inse att nåt lite lättare och smidigare kanske är att föredra. Med ovan nämnda känns det som att man släpar på en hel del vikt och det blir lite pjäxa typ....

Så...........

Jag beställde Bora Mid2 - jag gillar verkligen idén och de är betydligt lättare, smidigare än de ovan. Problemet är att jag tog en storlek för stor så jag måste byta innan jag kan ge mer feedback. Håller med om att innerskon känns som en mockasin. Ytterskon är hård och det som oroar mig är om de kommer forma sig, ge med sig.

Hur som helst ska jag se om jag kan testa rätt storlek i helgen då jag ska upp till Stockholm.

Läste lite tester på nätet och vissa verkade tycka att ytterskon var för hård och för plastig.
 
Intressant diskussion.

Jag letar kängor och har dessa hemma.
Hanwag Alaska GTX - mjuk följsam men samtidigt tung klumpig kanske stadigare än jag behöver.
Meidel Island MFS - foten sitter som i ett skruvstäd, på gott och ont. Väldigt styv.

Dessa två är ju "riktiga" kängor och ju mer jag provar dem hemma ju mer börjar jag inse att nåt lite lättare och smidigare kanske är att föredra. Med ovan nämnda känns det som att man släpar på en hel del vikt och det blir lite pjäxa typ....

Så...........

Jag beställde Bora Mid2 - jag gillar verkligen idén och de är betydligt lättare, smidigare än de ovan. Problemet är att jag tog en storlek för stor så jag måste byta innan jag kan ge mer feedback. Håller med om att innerskon känns som en mockasin. Ytterskon är hård och det som oroar mig är om de kommer forma sig, ge med sig.

Hur som helst ska jag se om jag kan testa rätt storlek i helgen då jag ska upp till Stockholm.

Läste lite tester på nätet och vissa verkade tycka att ytterskon var för hård och för plastig.

jag tvekade mellan 42 och 42½, svårt val eftersom foten sväller lite vid längre vandring. just nu försöker jag få ytterskon att forma sig, får se om det lyckas. en mindre detalj ät att dom lukter inte särskilt gott efter en dags användning...
 
jag tvekade mellan 42 och 42½, svårt val eftersom foten sväller lite vid längre vandring. just nu försöker jag få ytterskon att forma sig, får se om det lyckas. en mindre detalj ät att dom lukter inte särskilt gott efter en dags användning...

Om de stinker efter en dag. Hur luktar de då inte efter en vecka?

Jag är skeptiskt till dessa skor och kan tänka mig att foten flyter runt mera på grund av den lösa innerskon.
 
Om de stinker efter en dag. Hur luktar de då inte efter en vecka?

Jag är skeptiskt till dessa skor och kan tänka mig att foten flyter runt mera på grund av den lösa innerskon.

efter en vecka har man vant sig...

foten flyter definitivt inte runt, om man knyter ordentligt sitter den som gjuten. jag vet efter att ha vandrat med dom i fyra dagar. däremot flöt fötterna runt i ett par lundhags som jag testade på ungefär samma distans.
 
Bara klämt och kännt på dem i butik, var väldigt intresserad men valde bort dem då de är på tok för styva för min smak.

Gillar konceptet starkt men behövs en lättare och mjukvare variant innan det känns aktuellt för mig.

För övrigt tror jag Meindl har något liknande i sortimentet nu för tiden. Men det har jag bara sett i en annons.
 
Kan någon sälja på mig poängen med den lösa innerskon

Kan man använda ytterskon utan innerskon?
Är innerskon en sko eller mer som en sorts strumpa?
Vad är fördelarna med denna konstruktion?
 
efter en vecka har man vant sig...

foten flyter definitivt inte runt, om man knyter ordentligt sitter den som gjuten. jag vet efter att ha vandrat med dom i fyra dagar. däremot flöt fötterna runt i ett par lundhags som jag testade på ungefär samma distans.

Exakt så känner jag med Lundhags. Jag var väldigt sugen på dem innan jag testat dem. De är helt enkelt för breda för mina fötter. Ska upp till Addnature idag och testa i rätt storlek.

Och nej fötterna sitter som gjutet i Bora2.
 
Kan någon sälja på mig poängen med den lösa innerskon

Kan man använda ytterskon utan innerskon?
Är innerskon en sko eller mer som en sorts strumpa?
Vad är fördelarna med denna konstruktion?

innerskon är vattentät och är som en mockasin, den går att använda som en lägersko. fördelarna är att om ytterskon blir blötr så torkar den snabbt genom att man kan ta ut innerskon, lite som lundhags fast istället för att ha dubbla sockor så har man en innersko.
Med goretex trail skor som exempelvis salomon torkar skon långsamt samt att visa använder sealskin för att undvika att bli blöta. här slipper du sealskin och skon torkar snabbt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
nderson Tips mellanlager Kläder 17
camm1982 ulllinne med axelbreda band-tips? Kläder 6
Johan.H Anorak tips Kläder 9
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
NiklasViklund Ny skidjacka - Tips!? Kläder 2
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
basti Köpa kängor till flickvännen! Tips? Kläder 12
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
Rookien Tips för att kunna gå in kängor inomhus Kläder 0
desireman Prisvärda vandrings/trekking byxor! Tips? Kläder 12
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
hundhår Kängor/skor till vår och sommar, tips? Kläder 12
NattaZatta Tips vid skoskav (nya skor) Kläder 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...