Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses!

Hej!

Jag ska inom kort på en fjällvandring med en kompis och hennes 16-åriga son. De har varken mycket friluftskläder – eller pengar att köpa dem för! Jag skulle därför vilja ha tips på kläder som inte kostar så mycket men som ändå är funktionella och bra. Med billigt menar jag typ Biltema.

De plagg som det särskilt handlar om är:

Strumpor
Regnkläder
Underställ
"vandringsbyxor"
Och som bonus: Sovsäck

Har du köpt något av detta från någon av de billiga kedjorna? Har du använt det ute i fjäll och skog?

Alla tips mottages tacksamt!

/Markus
 
Jag använder sällan märkeskläder av någon anledning, och så länge jag inte provar något "dyrt" brukar jag vara väldigt nöjd med mina billiga skräpprylar...

Strumpor brukar jag köpa på jula eller dollarstore, använder strumpor/sockor med mycket ull och för ett 2pack betalar jag 40-70 kr...

Regnkläder brukar jag för kortare turer bara ha med en ponsho, finns för en hundring på stadium. längre turer eller på hösten använder ett ställ från stadium som kostade 1500 på rea, funkar skitbra men varmt och svettigt

Underställ microfleece för 190 kr på jula, ruskigt varmt. Eller ett svetttransporterande från dollarstore för 60 kr. beroende på vad jag ska ha det till...

Vandringsbyxor. har vandrat i jeans men blir de blöta så torkar dom ju inte förren man kommit hem... hittade ett par tunna snygga lätta zipoff trekkingbyxor på lidl för 150 kr. funkar perfa!
Annars säljer intersport just nu snygga trekkingbyxor på rea för 450-500 kr utan/med zipoff ben

sovsäck har jag sovit många nätter i bilemas tjockaste. Förvånansvärt skön och varm, neråt nollan brukar jag få dra igen blixtlåset. stor är den, och när den ska ner i ryggsäcken är den helt gigantisk, och tung. Sover skönt gör man, men hitta något annat...

Det går att hitta jättebilliga funktionella plagg där man minst anar det, bara man har ögonen med sig och vet någorlunda vilken funktion man är ute efter och vad man kan "försaka"
 
Jag har inte testat, men såg ett par "fjällisbyxor" av märket Visent på Friluftsvaror.se, och de kostade bara ca 160 kr. Kanske kan vara värt att testa?

Vet inte var ni bor, men min far handlade förut en del på Fliesbergs (tror jag de heter) en bit utanför Stockholm. Kanske finns nån slags sport/frilufts outlet i närheten där ni bor? Eller kolla begagnat på typ Tradera?

Också de större ÖB-butikerna kan ha militäröverkott, och det funkar alldeles utmärkt och brukar vara billigt.

Yllestrumpor är dock bra att ha, men vet inte var man hittar billigt. Jag kör med Woolpower, och på rea kan man få ett trepack för ca 100-300 kr. Väl investerade pengar!

Sköna skor/kängor/stövlar och en lättburen ryggsäck tror jag också är bra. Ingådda fritidsskor kanske är bättre än sprillans nya kängor? Beror ju på hur långt ni ska också förståss.

Lycka till och ha så roligt! :)
 
Är man inte rädd för att se lite MÖP ut är brittiskt överskott the way to go :) Man kanske inte vill utrusta sig helt med camokläder men kostar goretexjackan 300kr eller ett par bekväma slitbyxor 100kr är det kanske något man kan leva med? Kompletterar man sina övriga prylar med nått sånt ser det till och med lite fashion ut kanske ;)

Jag håller själv på med aktiviteter där jag använder prylarna. Det har fungerat utmärkt i -10, ösregn eller varmaste sommaren. Dag efter dag, gång på gång ute i misären :) Vill man kan man impregnera om prylarna så är dom som nya!

Jag hjälper dig att söka lite!

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1311&_nkw=dpm+goretex&_sacat=0

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=dpm+trousers&_sacat=0&_odkw=dpm+goretex&_osacat=0
 
Meshskor: Stadium
Vindblus: Stadium eller Itab.
Vindbyxor: Kolla reorna på ITAB.
Regnställ: ITAB eller Stadium
Sovsäck: En bra, billig dunsäck tar tid att få från exempelvis Cumulus. Har inget bra tips på korttidsköp.
Strumpor: Tunn funktionsstrumpa kan du köpa var som helst.

Coop, Biltema, ÖB har en del billig friluftsutrustning också.
 
Pinewood

Ett annat märke som gör rätt mycket kläder för bland annat jakt är Pinewood. Hyfsade priser och det verkar vara tillräcklig kvalite, jag har däremot aldrig använt något därifrån men har dem som alternativ till "märkeskläder" när jag letar nya friluftskläder.
 
Varför brittiskt överskott? Såvitt jag vet har de inte särskilt mycket fjäll ute på ön...

För att du får praktiska och bra kläder till ett pris som i princip saknar konkurrens, samt att de är lätta att få tag på. Minuset är att det dock blir camoflagemönstrade kläder, som redan nämnts.

Visst har dom fjäll alltid. Fast det är väl inte höjden på bergen i landet som avgör om de kan producera vädertåliga kläder eller ej.

Billigt är det även att sy själv, om man har sinne till det.
 
Billigt Biltema eller Jula rat lönar sig aldrig i längden varken för din plånbok eller planeten.
Ju dyrare desto bättre. Så är det bara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
Bloggomann Billiga och bra storskor? Kläder 3
desireman Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid? Kläder 17
niklaz Billiga foppatofflor/Corcs utan hål i Stockholm (lägerskor) Kläder 3
Tauer Billiga skor för nybörjare? Kläder 13
spotty Billiga allvädersställ - bra? Kläder 3
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
MagnusJ Billiga och bra kängor - finns de? Kläder 21
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
canis lupus Billiga friluftskläder Kläder 0
Kalle E Kamet - spanska bra billiga kvalitetskängor? Kläder 2
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6
oeriksson Billiga byxor för vandring? Kläder 18
modan Billiga Fjällrävenkläder på nätet????????? Kläder 2
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
nderson Tips mellanlager Kläder 17
camm1982 ulllinne med axelbreda band-tips? Kläder 6
Johan.H Anorak tips Kläder 9
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
NiklasViklund Ny skidjacka - Tips!? Kläder 2
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.