Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips?

Jag är ute efter nya byxor för fjällvandring och annat friluftsliv. Har provat igenom många, och nu tvekar jag mellan Fjällräven Keb och Lundhags Makke. Så jag undrar om någon har erfarenheter av dessa att dela med sig av? Jag är förstås mottaglig för tips om andra märken och modeller också.
Här är mina egna reflektioner: Lundhags Makke sitter väldigt bra och är bekväma att röra sig i. Fjällräven Keb sitter lika bra, men är mindre stretchiga och därmed lite mindre bekväma. Men jag undrar om fjällräven kan vara lite mer myggsäkra än lundhags? Fjällräven Keb har förstärkningar i G1000, och det kan jag tänka mig att myggen har svårt att bita igenom.

En liten twist är att jag troligen kommer att använda byxorna till klättring, inte regelbundet men vid tillfällen där man vill minimera packningen. Då har lundhagsbyxorna fördelen att de är lättare att röra sig i. Men de verkar mer ömtåliga och jag undrar om de står pall för den extra nötning som klättring ger, särskilt på framsida lår? Där verkar återigen Fjällrävens förstärkning i G1000 ha en fördel.
 
Svårt det där. Letar själv byxor och hatar stretchpaneler. Blåser rätt igenom, är ömtåliga och ger myggen fri tillgång till min bleka hud. Jag vill ha slitstarka (mycket av mitt frilufsande innebär eld, att hasa omkring på klippor, och klättrande över stockar i skogen) byxor i polycotton, som går att röra sig i. Men av någon outgrundlig anledning är byxor med grenkil rätt ovanliga. Tips tas emot med tacksamhet.

En av mina kvinnliga vänner har civil variant av M90 (svarta) och väldigt nöjd, så jag funderar på sådana. Men de är kanske väl bylsiga för klättring?

Frugan kör Engelsons Bobergsbyxa och är nöjd. Billig om inte annat.
 
Särmä ”outdoor pants” som finns att köpa på varusteleka verkar ha grenkil och vara allmänt rejäla. Har för mig att jag läst både bra och dåliga recensioner men hittar inte direkt nu.

När jag slitit ut mina fjällräven vidda pro blir det ett par sådana, eller Lundhags makke. Mitt friluftsliv är ungefär samma som lillspökets men jag tycker rena polycottonbyxor är lite varma, därav funderar jag på stretchbyxor.
 
Jag har kört med Haglöfs Rugged mountain i många år, syns knappt att de används. Otroligt slitstarka, myggsäkra och för mig bekväma.
Lite varma för sommaren varmaste dagar men man kan inte få allt i samma plagg.
/P
 
Jag har kört med Haglöfs Rugged mountain i många år, syns knappt att de används. Otroligt slitstarka, myggsäkra och för mig bekväma.
Lite varma för sommaren varmaste dagar men man kan inte få allt i samma plagg.
/P

Låter intressant. Hur mycket ventilation har de, och hur är ventilationsöppningarna placerade?
Tyvärr ser de ut att vara på väg bort från marknaden och svåra att få tag på.
 
Haglöfs Rugged Mountain Pants har ventilationsöppningar på utsidan låren som går att öppna med dragkedja. Jag instämmer i perarvid's inlägg att de är rejält slitstarka och tåliga, men samtidigt lite varma på sommaren.

Fjällräven G1000 är dock inte alls slitstark, speciellt nötningshållfastheten är undermålig och sätter du dig på en sten är det viktigt med sittunderlag annars får du snabbt hål i baken. Polycotton (G1000) är dock ett skönt material i byxor för vandring och jag tar gärna mina gamla väl ingångna Fjällräven Grönlandsbyxor (lappade och lagade både här och där) med på fjällvandringen.
Både Haglöfs Rugged Mountain Pants och Fjällrävens G1000 byxor är enligt egen erfarenhet bra myggsäkra. Det är däremot inga byxor med stretchpaneler, som ger fri tillgång för både mygg, vind och regn.
 
Särmä ”outdoor pants” som finns att köpa på varusteleka verkar ha grenkil och vara allmänt rejäla. Har för mig att jag läst både bra och dåliga recensioner men hittar inte direkt nu.

När jag slitit ut mina fjällräven vidda pro blir det ett par sådana, eller Lundhags makke. Mitt friluftsliv är ungefär samma som lillspökets men jag tycker rena polycottonbyxor är lite varma, därav funderar jag på stretchbyxor.

Jag köpte ett par en gång. Sprack i grenkilen (som består av stretchpanel) inom någon dag. "Ojdå" sade folket på Varusteleka, och skickade ett par nya. Deras kundservice är det inget fel på.

Samma sak hände med dem, samma visa igen. När tredje paret sprack på samma ställe gav jag upp. Men eftersom jag avskyr slit och släng lagade jag dem. Åtskilliga gånger. För att en dag, när jag var ute i skogen, råka ut för att de sprack från knä till knä. Hela jävla grenen, ritsch!

Så förutom att de har diverse stretchpaneler (i synnerhet den som sitter mellan linning och rövparti är irriterande, dell pga av mygg, dels pga de får det att kännas som om byxorna är på väg att åglid av arslet) så var sömmarna erbarmeliga och tyget långt mycket mindre slitstarkt än vad man kunde tro (bland annat sprack ett par benfickor).

Så nej. Riktigt usla byxor.
 
Jag köpte ett par en gång. Sprack i grenkilen (som består av stretchpanel) inom någon dag. "Ojdå" sade folket på Varusteleka, och skickade ett par nya. Deras kundservice är det inget fel på.

Samma sak hände med dem, samma visa igen. När tredje paret sprack på samma ställe gav jag upp. Men eftersom jag avskyr slit och släng lagade jag dem. Åtskilliga gånger. För att en dag, när jag var ute i skogen, råka ut för att de sprack från knä till knä. Hela jävla grenen, ritsch!

Så förutom att de har diverse stretchpaneler (i synnerhet den som sitter mellan linning och rövparti är irriterande, dell pga av mygg, dels pga de får det att kännas som om byxorna är på väg att åglid av arslet) så var sömmarna erbarmeliga och tyget långt mycket mindre slitstarkt än vad man kunde tro (bland annat sprack ett par benfickor).

Så nej. Riktigt usla byxor.


För att förtydliga: Efter lagning hade jag tre par.
Efter något år hade jag inga.
 
Ett annat förslag på rejäla byxor är annars Klättermusen Gere 2.0. Kan dock inte uttala mig om passform eller kvalitet annat än att det brukar vara bra från KM.
Har ofta funderat på nya utebyxor men landat i att mina Haglöfs är svårslagna, synd att de verkar vara på väg bort.
/P
 
Ett annat förslag på rejäla byxor är annars Klättermusen Gere 2.0. Kan dock inte uttala mig om passform eller kvalitet annat än att det brukar vara bra från KM.
Har ofta funderat på nya utebyxor men landat i att mina Haglöfs är svårslagna, synd att de verkar vara på väg bort.
/P

Mailade Haglöfs om Rugged Mountain och fick följande korta svar:

”Vi har ersatt denna byxa som Rugged Standard/Relaxed”

Sen var jag i en butik på lunchen där de hade några Rugged Mountain kvar, och kände på dem och på Rugged Standard. Det är stor skillnad i tyget, de nya känns inte särskilt robusta. (Köpte dock inte Rugged Mountain för de fanns bara i svart, och det verkar dumt om byxan redan är i varmaste laget sommartid.)

Klättermusen Gere 2.0 verkar vettiga, men jag kan inte hitta någon butik där man kan prova. Köper jag på nätet har jag tyvärr en tendens att behålla även det som jag inte är helt nöjd med, eftersom det känns jobbigt att returnera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
oeriksson Billiga byxor för vandring? Kläder 18
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.