Bristande kvalitet Fjällräven G-100

Tänker att jag hade två skäl att ta upp ämnet.
Första var att se om andra upplever samma problem som jag, vilket så vekar vara fallet.

andra skälet är ju för att tydliggöra missnöjet mot tillverkaren. Kanske visa att det finns ett missnöje hos fler. Samt att vi lätt kan visa vårt missnöje med våra

i grunden tycker jag fjällräven gör snygga, sköna och praktiska kläder. Det är ett svenskt märke och för mig känns det bättre att köpa svenskt (även om de sys i andra länder).

Jag upplever fjällräven som nonchalanta och inte vill ta emot den återkoppling jag har som konsument. Tråkiga svar vid kontakt med dem direkt. Inte vilja ta ansvar för sina produkter.

som nämns i tråden ovan så kan det finnas skäl till att plagg håller sämre idag. Det kan vara ämnen i äldre kläder som vi ska vara glada att de inte finns i våra nya plagg. Men då behöver det framgå.

sen är det så att en tillverkare är i premium segmentet med de dyraste plaggen i jämförelse är förväntningarna högt satta.

exempelvis har jag ett par blåkläder byxor i polycotton och stretch som jag hade i jobbet. Stretchpaneler på samma ställe som mina fjällräven. Jag hade dessa varje dag i två år och kanske använts 5 gånger då mycket som mina fjällräven. Inte ett spår till slitna. En tredjedel av priset och också svenskt företag

Lundhags upplevde jag höll bättre.
 
Har även skrivit här och på andra ställen att nylon baserade arbetskläder duger att anv till friluftsliv samt att man kan köpa tex på Ullared Lantmännen bra billiga kläder.
Det är även så att köper man kläder av återvunna fibrer får man sämre kläder men mer miljövänliga som en del tror som ej räknar med trp och tillverkn utsläpp som samantaget blir högre får kanske 2 plagg mot ett mer ˋmiljöovänligtˋ.
Dock har dessa kläder ej smal passform för tex klättring eller för de som är lite mindre vältränade eller välnärda och de saknar DVR funktioner samt VP märkning.

Provade lite olika märken och prisnivå med att spruta vatten med ´blommsprutaˋoch ej stor skillnad med undantag av de med 10000 vp som var bättre men för täta för vandring när det ej regnar.

Det går ju även lätt sy in en extra söm på insidan om man vill få mer slim som tex på skjortor.

Det kan ju tyvärr även vara så med FR att de ökar omsättning pga att kläderna ej håller så länge och tills köparna slutar att köpa ett så väletablertat varumärke vet de sedan marknadsundersökningar tar flera år samt att de som köper kläderna och enbart anv dessa i stan Alldrig kommer slita ut de och ev reklamera.

Haglöfs tex har ett annat kund bemötande tex gratis utsändande av löpare även på 10 år gamla sovsäckar.

Detta med FR kund relationer är ej heller ett nytt beteende jag har en G1000 grönland dunjacka som läckte dun även som ny men detta skulle vist vara normalt fast jag förstod att de valt fel tyg på insidan dunen fasdtnade på tröjor spec fleec.
 
Fiwe Season kirin säljer xxl för 299 kr sämre passform än mina Norröna och mindre antal fickor men käns ok,
och klarar lite regn vid test pärlar ok men drar åt sig lite fukt.Kanske ej tar dessa på långtur i fjällen men på kortare turer och snygga nog som svarta till vardagsbruk ute lite varma inne men ej som de andra med inpregnering som ändå ej blev så vattenavstötande som tänkt.
 
Beträffande kvalitet och slitstyrka gällande vandringsbyxor kan ni läsa om: Slitstarkt till Turen som testar vandringsbyxor i kommande Råd&Rön som utkommer Maj 30. Jag brukar läsa den på bibblan.
 
Ytterligare en skillnad på nu och förr är hur 'långfibrig' bomull man kostar på sig
som tillverkare; Ju mer av kortfibrig bomull man kostar på sig att kamma bort från
råmaterialet innan det spinns till garn och därefter vävs till textilväv, ju varaktigare
blir slutresultatet.
Min personliga gissning är att det är en klart större halt kortfibrig bomull i G-1000
nuförtiden jämfört med låt säga på 70-talet. Tyvärr så har ju även Ventile-väven
gått samma väg upplever jag det...
/Odd

(Långfibrig bomull, vad betyder det? I den långfibriga bomullen har de korta fibrer-
na kammats bort och kvar finns långa parallella fibrer (utan utstickande fiberändar).
Det ger i sin tur en stabilare fiber som inte påverkas lika enkelt av vatten, och det
motverkar krympning och/eller vridning i tvätt. Textil i långfibrig bomull blir också
sval mot kroppen och den håller längre.)

Hej, nästan rätt men ändå inte. Maximal fiberlängd beror inte bara på kammning utan även härkomst och förhållanden vid odling. Generellt kan man säga att fiberlängden överlag har gått ner, de flesta konventionella odlingarna dras med kraftigt utarmade jordar. Fiberlängderna går inte att jämföra med vad de varit. De ekologiska (gots-certifierade, inte branschens pissiga BCI-märkning) är ngt bättre. (Om man jämför gots-certad mumbai med konventionell mumbai osv, vissa gots-odlingar i Elfenbenskusten är också riktigt bra).

Sen är inte all bomull kammad. Finns gott om kardbomull också, eller ännu värre, open-end.

Vad fjällräven använder kan jag inte svara på. Men fiberlängd på bomull borde spela mindre roll än andra faktorer, spinning, vävning, efterbehandling kan alla ha förändrats med tid. Kanske är det så att vi hade någon slags rosaskimrande nostalgi över fjällrävens hållbarhet?
 
En gissning är att FR gått rätt snabbt från att vara ett svenskt outdoor märke till att vara ett globalt kläd/lifestyle märke med andra krav på vinst och produktion.
Hållbarhet och funktion blir inte så viktigt då man lämnar den svenska fjällvärlden.
 
Se där, Fjällräven Keb Trousers blev BÄST I TEST bland 12 byxor i Råd&Rön nr.5 2022. Lundhags Makke kom näst sist pga dålig rivstyrka och regntålighet, annars topp-poäng rakt över. Absolut mest slitstarka byxa är Revolution Race - GP Pro Rescue som inte har optimal passform samt är `hårda´. Komfort-mästare blir Patagonia och Lundhags.
 
Se där, Fjällräven Keb Trousers blev BÄST I TEST bland 12 byxor i Råd&Rön nr.5 2022. Lundhags Makke kom näst sist pga dålig rivstyrka och regntålighet, annars topp-poäng rakt över. Absolut mest slitstarka byxa är Revolution Race - GP Pro Rescue som inte har optimal passform samt är `hårda´. Komfort-mästare blir Patagonia och Lundhags.

Råd & röns tester är dock inte alltid så bra när det kommer till sånt här.

RR är för övrigt ett riktigt jävla rövarföretag.
 
Tycker inte man ska likställa kvalitet med nötningshållfasthet heller. Då skulle para-aramidbrallor (eller läder, huh, hemska tanke) vara det bästa.
 
RR är för övrigt ett riktigt jävla rövarföretag.

Möjligt. Det jag mest ogillar är alla muppar som har på sig dem som ngn form av identitetsskapande. Muppsnubbar som måste ha en jäkla postorderbyxa för att jobba i trädgården. Villamesmuppar är stressade på återvinningsstationen. Avskyr dem.

Men å andra sidan går det ju jäkligt bra för RR, det är la jag som har fel som vanligt.
 
Vet inte om det skiljer mellan olika produkter från FR hur starkt/tjockt G-1000 är, men mina tyg har hållit bra än så länge.

Jag äger en Fjällräven "Stubben" nyttjas på helgerna varje helt höst/vinter vid jakt i säkert 5år, visar ännu inga tecken på att börja bli sliten i tyget.

Sen har jag en "Kånken", får följa med dagligen på cykelturen till jobbet och ofta på helgturer i naturen i flera år, visar heller inga slitagesymptom.

Dessa produkter slits ju inte lika hårt som tex grenen på ett par byxor, men verkar hålla bra kvalitet.

Blev så nöjd med dessa två så när förra friluftskjortan så nött att den börjat gå hål i så köpte jag en Fjällräven Singi Skjorta, den är bara använd ett år ännu så den får framtiden utvisa om den är slitstark.
 
Möjligt. Det jag mest ogillar är alla muppar som har på sig dem som ngn form av identitetsskapande. Muppsnubbar som måste ha en jäkla postorderbyxa för att jobba i trädgården. Villamesmuppar är stressade på återvinningsstationen. Avskyr dem.

Men å andra sidan går det ju jäkligt bra för RR, det är la jag som har fel som vanligt.

Det går bra för dem åtminstone till dels för att de ägnar sig åt mycket tveksam –ibland gränsande till det olagliga– marknadsföring. De är i absolut toppklass när det gäller greenwashing bland annat.

I övrigt är det väl mest att de säljer billigt. Vilket betyder att någon någonstans inte får betalt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
aronwidforss KM kvalitet tråd i sömmar Kläder 2
Askel RevolutionRace - kvalitet? Kläder 17
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8
The North Face M Redpoint Pant - kvalitet eller snarare brist på Kläder 4
simpau Tips om jacka med bra kvalitet Kläder 4
Erikk Lundhags Scout - kvalitet? Kläder 2
swift33 Skaljacka med BRA kvalitet sökes med ljus och lykta Kläder 13
janholmquist Fjällräven byxor = kvalitet? Kläder 4
meywalk Haglöfs, kvalitet? Kläder 11
pathfinder77 Haglöfs och kvalitet? Kläder 13
Malindo Grifone: kläder med utmärkt relation pris/kvalitet Kläder 0
GoreTex kvalitet Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.