Bristande kvalitet Fjällräven G-100

Var med när tråden slets av i FRs byxor av tygets rörelser, Sydde om hemma med ryggsäckstråd och det har hålt.
Har en gammal lappad Grönlandsjacka som eu mamman sytt och en 30 liters klättersäck som har varit med sen 60-talet och fortframt lappad fyller sin funktion. Ogillar även yttre plagg reklam, men maskinbroderad är besvärlig att göra sig av med.. Saknar jackor i längd som omsluter bålen.
Figursydd och 3e lagret brukar inte gå ihop.

go tur
 
Är inte RR bara en outlet för någon massproducerad kinaskit?
Fula färger på kläder som apar efter FR, Haglöfs, Lundhags m fl.
 
Är inte RR bara en outlet för någon massproducerad kinaskit?
Fula färger på kläder som apar efter FR, Haglöfs, Lundhags m fl.

De flesta svenska friluftsmärken producerar i låglöneländer. KM är väl i Baltikum, eller var iaf, likaså hilleberg, men de flesta andra.

Så det mesta är 'kinaskit'. Däremot så har de större etablerade märkena oftast bättre kontroll på underleverantörer. FR har typ egna fabriker i vietnam även om de har en tältfabrik i malpåse här i sverige.
 
De flesta svenska friluftsmärken producerar i låglöneländer. KM är väl i Baltikum, eller var iaf, likaså hilleberg, men de flesta andra.

Så det mesta är 'kinaskit'. Däremot så har de större etablerade märkena oftast bättre kontroll på underleverantörer. FR har typ egna fabriker i vietnam även om de har en tältfabrik i malpåse här i sverige.

Ja, och en förutsättning för att kunna sköta produktionen på ett rimligt ansvarsfullt vis är att man kan ta betalt för grejerna. Fjällräven och andra har ett rykte att tänka på. RR har det inte.
 
Ja, och en förutsättning för att kunna sköta produktionen på ett rimligt ansvarsfullt vis är att man kan ta betalt för grejerna. Fjällräven och andra har ett rykte att tänka på. RR har det inte.

Lite OT, men jag är ytterst tveksam till att Fjällräven betalar sin vietnamesiska underleverantör särskilt mycket bättre än av RR gör. Jag har inga källor på det utan det är baserat på min egen erfarenhet på vad de stora varumärkesägarna betalar till producenterna i låglöneländerna. Högt utpris till kund är sällan (dvs i princip aldrig..) samma sak som hög ersättning till fabriken i Asien som tillverkade produkten. Jag jobbar dock inte inom klädesbranschen så det kan vara annorlunda där, även om jag tvivlar på det.

En stor anledning till att RR kan hålla låga priser är att de hoppar över hela mellanförsäljningsledet och säljer själva, direkt från eget lager (visserligen troligen 3PL) och därför har färre mellanhänder som ska ta sin marginal på affären. Efter börsintroduktionen och med tanke på att Altor är en stor investerare i bolaget så lär vi se priserna gå uppåt även för deras produkter.

Nu är jag ingen förespråkare av RR eftersom de envisas med att göra kläder som inte passar en lagom rund man i sina bästa år. Jag har heller därför ingen uppfattning om deras kvalitet visavi FR etc.
 
Lite OT, men jag är ytterst tveksam till att Fjällräven betalar sin vietnamesiska underleverantör särskilt mycket bättre än av RR gör. Jag har inga källor på det utan det är baserat på min egen erfarenhet på vad de stora varumärkesägarna betalar till producenterna i låglöneländerna. Högt utpris till kund är sällan (dvs i princip aldrig..) samma sak som hög ersättning till fabriken i Asien som tillverkade produkten. Jag jobbar dock inte inom klädesbranschen så det kan vara annorlunda där, även om jag tvivlar på det.

En stor anledning till att RR kan hålla låga priser är att de hoppar över hela mellanförsäljningsledet och säljer själva, direkt från eget lager (visserligen troligen 3PL) och därför har färre mellanhänder som ska ta sin marginal på affären. Efter börsintroduktionen och med tanke på att Altor är en stor investerare i bolaget så lär vi se priserna gå uppåt även för deras produkter.

Nu är jag ingen förespråkare av RR eftersom de envisas med att göra kläder som inte passar en lagom rund man i sina bästa år. Jag har heller därför ingen uppfattning om deras kvalitet visavi FR etc.

Jag tvivlar också på att FR betalar sina arbetare speciellt bra. Men jag vet att de har vissa ambitioner vad gäller kvalité, utbilda folk i uteliv (främst kanske genom Magasin 365, Fenix äger både Naturkompaniet och FR), att de har en del ansatser vad gäller miljövårdande/sparande insatser(lagningsservice, tillvarata svensk ull och lite sådant) osv.

RR-VD åker å andra sidan helgresa till Maldiverna, skickar ut influencers för att elda på klippor i naturreservat, slirar på sanningen på hemsidan med till intet förpliktigande greenwashingtexter etc. i all evighet.

Nivån av uselhet är påfallande.
 
Passformen
Kan enbart köpa klätter byxor annat blir" tält" alla märken har gått! Över till mönster som passar till västerländska 1/2 feta personer.
Får ha byxholk tex.
Allt annat i materialet kvittar om fel passform och design.
Har Norröa falketind flex med dwr tyg många fickor med blixtlås.
Svettas man ej mkt och fryser kan man ha Gore-tex eller andra kopior.
Blandningen 60% bommul 40% polyester passar bättre till vardags kostym och ytterrock.
 
Exakt samma för mig, en ryggsäck som heter Fjällräven Greenland Top Large, enbart som vardagssäck till/från jobbet med en laptop i. Tog 1,5 år tills det var nött hål mellan botten och ryggdelen. Gnugg mot min rygg/svank. Snopet.

Bakgrunden till min frågeställning är ett tvivel gällande fjällrävens tyger och hur bra de håller. Framförallt g-1000 tyget.

-- klipp klipp --

exempel 3.
min fru köpte en vardagsryggsäck från FR i g-1000. Efter ca 1,5 år av stort sett daglig användning till jobbet börjar tyget nötas ut och gå sönder i botten. Min axelväska från Crome industries är från 2014 och ser ny ut i tyget och den använder jag dagligen.

-- klipp klipp --
 
I antiken så gjorde pärona en insats på tidigt 80-tal, alla husvagnscampare hade typ samma träningsoverall i sina familjer. Vi tältade i ett stort as till bilburet tält, så det blev FR jackor och byxor till vår familj i stället. Var väl ca 15 år då, kommer fortfarande i och använder byxorna till vandring och camping, inte några hål än efter typ 40 år, däremot en del fläckar... Så jag klagar inte på kvalitén då!
 
Jag använder fjällräven främst för att de är snygga och har genomtänkta modeller. G-1000 torkar snabbt och väger inte för mycket så jag kommer köra vidare.
 
Det är riktigt, i början av 80-talet hade camparna `sparkdräkter´ av samma typ. Dock inte jag som hade en Sub 4.
Vi som har varit med ett tag (betydligt längre än 80-talet) kan nog intyga att rena bomullsvävar var både kraftigare och starkare än dagens. Kommer ihåg Janne i gymnastiken 1958 när han hade fått ett par Levi Strauss av sin pappa som varit i Amerika. Han ställde byxorna resolut i ett hörn och de stod kvar under hela lektionen. Tog säkert något år att gå in brallorna. ett annat exempel är min Barbour-jacka köpt 1968 för 115 kronor. Har använts 10.000 mil på motorcykel och används än i dag. Oljeimpregnerad egyptisk bomull, en metod som Barbour övergav på 70-talet.Barbour 1968 115 kr.jpg
 
Tidningen 365 är väl främst ett marknadsförings verktyg där man blandar outdoor p**r med köptips ur det egna sortimentet. Visst det är lite lappa o laga tips/miljö men det är kanske mest ett sätt att fånga upp aktuella trender.

Tycker den är lite problematisk då den säljer in ideen om uteliv som en dyr materialsport..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
aronwidforss KM kvalitet tråd i sömmar Kläder 2
Askel RevolutionRace - kvalitet? Kläder 17
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8
The North Face M Redpoint Pant - kvalitet eller snarare brist på Kläder 4
simpau Tips om jacka med bra kvalitet Kläder 4
Erikk Lundhags Scout - kvalitet? Kläder 2
swift33 Skaljacka med BRA kvalitet sökes med ljus och lykta Kläder 13
janholmquist Fjällräven byxor = kvalitet? Kläder 4
meywalk Haglöfs, kvalitet? Kläder 11
pathfinder77 Haglöfs och kvalitet? Kläder 13
Malindo Grifone: kläder med utmärkt relation pris/kvalitet Kläder 0
GoreTex kvalitet Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.