Fjällräven & kvalitet

Jag köpte för några år sedan ett par sandaler av märket Fjällräven, dessa gick i småbitar då jag kom i närheten av vatten med dem. Då jag blev mycket besviken på kvaliteten höll jag mig undan FR i några år.

Till slut tänkte jag dock att det var dax att prova märket igen så jag köpte mig ett par byxor. Efter ca en vecka så gick dessa upp i grenen, vilket jag fick reparerat. Efter någon månads användande till så gick de upp i grenen igen men denna gång hade även en sömn gått upp på sidan, denna sömn var den enda som höll
ihop en ficka så jag gav upp projektet att få dessa byxor att hålla ihop.

Detta kan ju jämföras med ett par byxor från konkurerande märke som jag haft i ca 10 år (varav fem år av flitigt användande) & som fortfarande är hela även om de är blekta.

Nu till mitt spörsmål, är jag ensam om dessa upplevelser eller är det så att jag har haft otur? Min bild av fjällräven har annars varit att de hållt god kvalitet, har detta förändrats så drastiskt?
 
Jag har också haft problem med sömmar i deras byxor. Jag har inte använd dem på något annat sätt än vad jag tror att de ska tåla (dvs fjällvandring med inte klippklättring). När jag lagat dem själv så har de hållt bättre än vad de var sydda från början. Är inte speciellt bra på att sy men tydligen blir det bättre än av "profsen". Förutom sömmarna är jag dock mycket nöjd med byxorna.
 
Det är lite konstigt just med Fjällrävens byxor. Flera av deras jackor i G-1000 har jag haft och har, och där håller allt ihop. Har heller inte hört någon beklaga sig över sömnadskvaliten på jackorna. Deras grövre skjorta i G-1000 har jag använt säkert 6-7 år nu, och det är väl bara en knapp som fått sys. Däremot har jag många gånger hört folk beklaga sig över sömnadskvaliten på just byxorna. Själv skaffade jag inför nyårsvandringen "Fält"-byxan. Håller ihop bra hittills. Enda felet med dem är att benlängden är för kort. De ligger för tillfället hos skräddaren och får förlängda ben.

Raskesven
 
Jag köpte för några år sedan ett par sandaler av märket Fjällräven

Hehe... jag minns Fjällrävens sandalförsök. Köpte ett par (de såg ju exakt ut som ett par dubbelt så dyra Teva), det var kanske 1994, och det var de sämsta sandaler jag ägt.

Kläderna har jag inte haft några problem med, men har å andra sidan inte ägt några bruksplagg från dem de senaste 10 åren. Hade ett par kombibyxor i deras lättare MT-tyg som var ganska trevliga. Men efter några år drog jag fingrarna rakt igenom väven i stussen när jag skulle ta på mig dem. :)
 
Senast ändrad:
Använder två av pappas gamla Fjällrävenjackor, den älsta måste vara 30-35 år och den andra runt 20, de är nötta och blekta fast det är tyget och inte sömmarna som gett efter mest.

Mina friluftsbyxor har inte mer än fem sex år på nacken och jag har inte märkt nått fel på dem, sedan har jag två fjällräven vardagsbyxor av jeansmodell som jag använt dagligen under tre års tid utan några som helst problem, tyget på det älsta paret börjar bli blekt men inget mer.
 
Jag har använt fjällrävens tält sedan i slutet av 60-talet och dom fungerar fortfarande utmärkt trots hård användning.
En fiskejacka har också hängt med under samma tid utan problem liksom ett par värmebyxor som jag fortfarande använder.

Jag köpte tältbottenväv från Fjällräven och använde som man idag använder Tarp. Denna bit håller än trots flitig användning

Däremot hade jag problem med deras ryggsäckar eftersom tyget inte höll, det nöttes hål i tyget snabbt och jag kunde bara använda ryggsäcken under ett år. Hittade sedan ett märke som heter Camp Trail och den säcken håller än och används fortfarande.( Jag har fjällvandrat en bra bit över tusen mil med den säcken och det syns nästan inte på den – det är kvalitet!)

Thomas
 
har använt ett par G1000-byxor flitigt i fem år nu... inga problem.
G1000-jackan från samma tid är också hel, men den används bara på vintern.

det är synd när saker inte håller :(
 
Helt klart betalar man extra för märket. Inget snack om den saken. Precis som man gör med alla märkeskläder. Jag köpte en Nordic Heater mössa för några månader sen och nu har en sömn spruckit trots varsamt användande. Man vill gärna tro att det är genuint och svenskt helylle. Men det är bara rena skiten ;)
 
Reklam en sak, verkligheten.....

Håller med föregående skribenter om att märke inte alltid håller vad de lovar. Köpte ett par fjällräven grönlandsbyxor för många år sedan (har dem kvar) och använder dem till och från. Problemet med dem var att de behagade spricka i grenen. Stort tack till sykunnig mor (var inte så bevandrad i den världen då) som hjälpte till att fixa dem.

Arc´teryx är ett märke som senaste åren seglat upp och stått för god kvalité men till ett kanske inte lika smaskigt pris. Dock kan sägas att här lönar det sig att betala några extra laxar. Köpte Alpha SV-jackan 2004 och fick sedan problem med delaminering. Orsak okänd. Var tvungen att reklamera denna två gånger (sista gången hade äve en tejpning lossnat i ena bröstfickan). Fick ut sprillans ny jacka båda gångerna. Sen är det ju så att oavsett vad handlarna säger så har vi enligt allmänna reklamationsnämnden 3års reklamationsrätt (läste det här på utsidan).

Om tillräckligt många reklamerar borde tillverkarna se till att styra upp kvalitén?
 
Arc´teryx är ett märke som senaste åren seglat upp och stått för god kvalité men till ett kanske inte lika smaskigt pris. Dock kan sägas att här lönar det sig att betala några extra laxar. Köpte Alpha SV-jackan 2004 och fick sedan problem med delaminering. Orsak okänd. Var tvungen att reklamera denna två gånger (sista gången hade äve en tejpning lossnat i ena bröstfickan). Fick ut sprillans ny jacka båda gångerna. Sen är det ju så att oavsett vad handlarna säger så har vi enligt allmänna reklamationsnämnden 3års reklamationsrätt (läste det här på utsidan).


I det här fallet betalade du alltså några extra laxar för att utnyttja din reklamationsrätt ;)
 
Men det är bara tillverkningsfel som kan reklameras. Man måste alltså kunna påvisa att det var fel på produkten redan när man köpte den. Sömmar som inte håller lär vara svårt att få klassat som tillverkningsfel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
nilsj Fjällräven Utrustning allmänt 5
andjo514 Fjällräven vs Arcteryx dunjacka? Utrustning allmänt 11
Mats Mejdevi Fjällräven gyrosystem Utrustning allmänt 5
MWox Fjällräven Gyro Utrustning allmänt 5
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
EliasJ vad använda rem på Fjällräven kajka till? Utrustning allmänt 2
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Kodiaken Fjällräven ryggsäck, modell? Utrustning allmänt 14
Mansson Fjällräven Friluft 35 Utrustning allmänt 19
lukber Fjällräven popout III Utrustning allmänt 0
aksello Fjällräven Kajka 75L bytes mot större samma model Utrustning allmänt 0
pocahontas73 Fjällräven Kajka?? Utrustning allmänt 11
samppa89 Ang Fjällräven Kajka Utrustning allmänt 9
marcuså Travel Silk Sheet fjällräven Utrustning allmänt 4
erikhaglund Fjällräven C2C Utrustning allmänt 1
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
mtallberg Regnkläder från Fjällräven? Utrustning allmänt 2
GustavOh Fjällräven -> "Fenix Outdoor" Utrustning allmänt 9
Nyman har Fjällräven center i sthlm blivit friluftsbolaget? Utrustning allmänt 1
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
Dabo Dagsryggsäck av vettig kvalitet Utrustning allmänt 7
moa_k40 billig vandringstav i stark kvalitet? Utrustning allmänt 9
Ombörjare Säger märket något om kvalitet? Utrustning allmänt 38
Prankster Kvalitet Engelsons? Utrustning allmänt 16
MBac Friluftsartiklars kvalitet Utrustning allmänt 75
vox2000 Klättermusens kvalitet? Utrustning allmänt 2
brigas köpa kvalitet! Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.