Bristande kvalitet Fjällräven G-100

Bakgrunden till min frågeställning är ett tvivel gällande fjällrävens tyger och hur bra de håller. Framförallt g-1000 tyget.

jag vet att g-1000 är ett polycotton tyg och många andra tillverkare Använder också polycotton tyg i deras kläder snitt 65 % polyester och 35 % bomull. Det kan vara återvunnet och ekologiskt men grunden vad tyget består av är enligt specifikation lika. Vet också trådtjocklek och täthet spelar in.

jag har förbrukat några par friluftsbyxor och jag har en känsla av att fjällrävens kläder tar slut mycket snabbare än andra märken jag haft.

Exempel 1.
jag fick för två år sen ett par FR vidda PRO ventilated som jag har hade inne på lagning efter ca 8-9 månader då jag fick en liten reva. FR förstärkte byxorna i grenen vid det tillfället utan mitt önskemål, tydligen nötta. Nu har jag nött ut dem mitt på skinkan och mobilen har gjort hål på fickan på höger ben. Jag använde byxorna ca en gång i veckan så överdrivet mycket användning är det inte. Ser också att t.ex. bälteshällorna nötts igenom ett lager tyg bara genom friktion mot tröjor och jackor.

exempel 2.
Ett par FR shorts lämna jag in vid samma tillfälle på lagning för en reva. FR förstärkte även de i grenen. Tydligt nött tyg.

exempel 3.
min fru köpte en vardagsryggsäck från FR i g-1000. Efter ca 1,5 år av stort sett daglig användning till jobbet börjar tyget nötas ut och gå sönder i botten. Min axelväska från Crome industries är från 2014 och ser ny ut i tyget och den använder jag dagligen.

Exempel 4.
min väns FR Keb jacka (förra snygga modellen) nöttes efter lite användning kring jackans nedre kant. Han fick reklamera till FR som accepterade och han fick tillgodokvitto.


inga andra byxor i polycotton jag haft från märken som Lundhags, Norra, Garphyttan, blåkläder har slits lika fort.

Grejen är att jag tycker fjällräven gör snygga plagg och bekväma plagg. Men de kostar väldigt mycket mer än konkurenterna så jag hade trott att de skulle hålla bättre än vad jag upplever.

hur är era upplevelser av fjällräven g-1000?

Var på naturkompaniet och ville lämna in mina byxor på lagning. Kort svar var att Jag ska räkna med 12 veckor hos reparatören efter det att jag fått ett kostnadsförslag vad lagningen ska kosta. Räknar helt enkelt med att mina byxor jag vill laga är borta minst ett kvartal troligen lite längre.

FR långa tider för att laga plagg får mig att tro att de har problem med kvalité? Hur tänker ni? Har inte fått särskilt bra service från FR vid direkt kontakt med dem…
 
Min fru och jag har slitit ut fjällrävenplagg, och har plagg från andra tillverkare som har hållit längre. Jag vill inte kalla våra upplevelser för bristande kvalitet, vi fick acceptabelt många mil ur prylarna, men vi ersatte dem inte med fjällrävenplagg.
 
Instämmer, det är främst nötningshållfastheten där G-1000 väven inte motsvarar förväntningarna och prislappen. Har man ex Fjällräven byxor som vandringsplagg gäller det att hela tiden använda sittunderlag, att av misstag sätta sig direkt på en sten när man skall ta rast eller laga mat sliter snabbt ut tyget med hål och revor som följd. Jämför jag med andra fritidsbyxor jag använder på likvärdigt sätt har de betydligt bättre nötningstålighet än Fjällrävens G-1000 väv och håller längre.
Upplever även att G-1000 väven på äldre plagg från 80- och 90-talet var av bättre kvalitet och tätare slagen än dagens tyg.
 
Senast ändrad:
Har upplevt samma problem. Är inne på andra paret Vidda Pro, där jag på båda paren nött hål på tyget efter bara några månaders frekvent men "lätt" användning. Och fjällräven anser det vara "normalt slitage".
Nu har dessutom dragkedjan gått sönder. Köpte initialt byxorna för att jag just ville ha något som höll över tid, och trodde Vidda pro var bland det mest robusta man kunde köpa, men så verkar det ju tyvärr inte vara.

Frågan är ju vad man köper istället när man inte jagar gram utan vill ha något som håller..?

Dock ska jag säga att min Skogsö-jacka verkar hålla mycket bättre, och känns "grövre" i tyget.
 
Senast ändrad:
Nu har dessutom dragkedjan gått sönder. Köpte initialt byxorna för att jag just ville ha något som höll över tid, och trodde Vidda pro var bland det mest robusta man kunde köpa, men så verkar det ju tyvärr inte vara.
Intressant, tvingades nyligen byta dragkedjan på mina Vidda Pro (lite använda) efter att dragkedjan havererat. I mitt fall släppte själva plastspiralen från dragkedjans tyg på ca 1cm sträcka vilket jag aldrig upplevt på en YKK dragkedja förut.
 
Jag har använt Fjällrävens produkter sedan mitten av 60-talet men använder bara deras jackor i dag. Väven i min Singi jacket har fungerat utan anmärkning. 2011 köpte jag 2 par byxor från Lundhags med Schoeller-paneler som efter frekvent användning och många tvättar inte har några fel. Mycket har blivit sämre i takt med att miljökraven har stärkts, kommer ihåg när man för ett billigt penning kunde köpa amerikanska arbetskläder, till exempel skjortor i tätvävd bommull. Höll i `evigheter´. Själv är jag `märkes-otrogen´ då inget märke har bra produkter rakt igenom.
 
Intressant, tvingades nyligen byta dragkedjan på mina Vidda Pro (lite använda) efter att dragkedjan havererat. I mitt fall släppte själva plastspiralen från dragkedjans tyg på ca 1cm sträcka vilket jag aldrig upplevt på en YKK dragkedja förut.

Det där låter väldigt bekant. Såhär har mina gått sönder. Och inte så att den fastnat och jag dragit loss den, utan har på något sätt slitits över tid, tills löparen tillslut hoppat ur. Köpta tidigt förra hösten.
 

Bilagor

  • dragkedja.jpg
    dragkedja.jpg
    957.7 KB · Visningar: 53
Upplever även att G-1000 väven på äldre plagg från 80- och 90-talet var av bättre kvalitet
och tätare slagen än dagens tyg.
Ytterligare en skillnad på nu och förr är hur 'långfibrig' bomull man kostar på sig
som tillverkare; Ju mer av kortfibrig bomull man kostar på sig att kamma bort från
råmaterialet innan det spinns till garn och därefter vävs till textilväv, ju varaktigare
blir slutresultatet.
Min personliga gissning är att det är en klart större halt kortfibrig bomull i G-1000
nuförtiden jämfört med låt säga på 70-talet. Tyvärr så har ju även Ventile-väven
gått samma väg upplever jag det...
/Odd

(Långfibrig bomull, vad betyder det? I den långfibriga bomullen har de korta fibrer-
na kammats bort och kvar finns långa parallella fibrer (utan utstickande fiberändar).
Det ger i sin tur en stabilare fiber som inte påverkas lika enkelt av vatten, och det
motverkar krympning och/eller vridning i tvätt. Textil i långfibrig bomull blir också
sval mot kroppen och den håller längre.)
 
Senast ändrad:
Har samma erfarenhet .. byxor och jacka som slits anmärkningsvärt fort. Med tanke på priset rätt illa. Hade kanske varit acceptabelt om man köpt något i lågprislådan men inte på premiummärke som fjällräven.
 
Bra upplysning har 10-20 år gamla FR ok,funderade Aldrig köpa på nya.
G 1000 grönlandsvalla inpr håller ca 1v nötning och duggregn sedan regnar det rakt igenom men torkar ju snabbt,blir även flammiga fast van och flera tunna skikt som stryks in och man vill ej anv som plagg i stan efter detta.(visst kan man inpr på tur men utan strykning ej så bra.
Nu köpt ˋmoderna ´material med 100 % syntet 3v anv rastat mkt direkt på sten Norröna falketind flex ser ut som nya inga och har regnavisnande yta som ska strykas efter tvätt + lätt inpr.Även provat på vintertur med ylle underställ vind täta och torkar snabbt.
Gore Tex är för tätt för mig.
 
Intressant, tvingades nyligen byta dragkedjan på mina Vidda Pro (lite använda) efter att dragkedjan havererat. I mitt fall släppte själva plastspiralen från dragkedjans tyg på ca 1cm sträcka vilket jag aldrig upplevt på en YKK dragkedja förut.
Har också haft detta problem, vilket förvånade mig när jag såg att det faktiskt var YKK. På nästa byxa var jag extra noga med att alltid dra blixtlåset ända upp, och då har det hållit bättre. På en tredje byxa gick sömmen upp på blixtlåset.

Även när det gäller nötning på den tunna G-1000-väven tycker jag som flera här att tyget nöts för snabbt i grenen och på andra ställen där något ligger på. Jag har ett kamerafodral fastsatt med avbärarbältet mitt på magen och det har slitit på tyget. Allt detta är tråkigt för jag gillar i grunden FJ:s byxor. Men måste leta alternativ som jag kan slita på i vardagsslag så inte mina FJ-produkter är slutkörda när jag verkligen vill ha dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
aronwidforss KM kvalitet tråd i sömmar Kläder 2
Askel RevolutionRace - kvalitet? Kläder 17
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8
The North Face M Redpoint Pant - kvalitet eller snarare brist på Kläder 4
simpau Tips om jacka med bra kvalitet Kläder 4
Erikk Lundhags Scout - kvalitet? Kläder 2
swift33 Skaljacka med BRA kvalitet sökes med ljus och lykta Kläder 13
janholmquist Fjällräven byxor = kvalitet? Kläder 4
meywalk Haglöfs, kvalitet? Kläder 11
pathfinder77 Haglöfs och kvalitet? Kläder 13
Malindo Grifone: kläder med utmärkt relation pris/kvalitet Kläder 0
GoreTex kvalitet Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...