Tunna stretchiga Fjällrävenbyxor som håller för mygg?

Jag vet, ämnet har diskuterats tidigare! Men nu gäller det byxan Fjällräven Abisko Midsummer och andra Fjällrävenbyxor för den delen i den lättaste G-1000-väven och tunn stretch. Supersköna att röra sig i, bekväma under skalbyxor osv. Dessutom utlovas skydd mot insekter!

Se nertill i produktbeskrivningen. Jag kan inte tolka det på annat sätt än ett myggskyddslöfte.

Givetvis kan ett företag skriva "skydd mot (...) insekter" och sedan när de får reklamationer eller anklagas för vilseledande marknadsföring hävda att de faktiskt inte skrev just mygg, men det vore ju vansinnigt korkat av ett företag som åtnjuter så högt förtroende bland sina kunder och som dessutom har så många kompetenta kunder att inte ge korrekt information. Absolut inte något jag förväntar mig av ett varumärke som Fjällräven. Mygg är en insekt, Fjällräven framstår som seriösa och jordnära, så därför tänker jag att jag absolut litar på vad de skriver. Samtidigt undrar jag...

Någon som vet?


Skärmbild 2022-06-29 193034.png
 
Senast ändrad:
Jag läser den texten som att de skyddar mer än shorts. Och det är troligen sant. Men utifrån egen och andras erfarenhet skulle jag bli väldigt förvånad om tunna, stretchiga byxor verkligen kan vara myggsäkra. Då skulle jag vilja se en noggrann beskrivning av exakt hur de har gjort tyget för att få fram den unika egenskapen.
 
Senast ändrad:
Jag tolkar det som att "skydd mot..." inte nödvändigtvis garanterar fullt skydd. Skydd kan ju sägas vara en flytande gradering. Det står ju ex skydd mot sol men det behöver inte betyda solskydd 100. Eller att skydd mot stökig terräng innebär totalt rivsäkra mot björnbärssnår eller vassa stenar. Men mer skydd än utan de långa benen.

Jag går i Fjällrävens trekking tights Abisko. Långa ben, stretch och hyfsat skydd mot mygg. Extremt bekväma. Men frågan är om dom står emot en sittande lunch bland horder av norrlandsmygg? Tveksamt. Men garanterat bättre än shorts :).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.