Tips om BREDA vandringskängor

Tjena!

En novis på kängor här. Har varit i några butiker å testat bl.a. Meindl Island, Hanwag Tatra Wide GTX & Haglöfs Grym. (OBS Vi pratar DAMskor..:)..)

Mitt problem är att samtliga modeller ger mig värk i stortån då de är för smala. Det hjälper inte att välja en storlek större. Nya Hanwag wide hoppades jag på, och den var t.o.m. för bred längre bak. Men fortfarande för smal där fram...

Någon som har något tips på kängor för ankfötter?? Och jag vill väldigt ogärna ha höga stövlar...

Vore gööörtacksam! :)

Välj nordiska tillverkare i stället, och prova olika modeller. De flesta större tillverkare har modeller med olika läst ( t ex Lundhags) som passar olika fötter.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om du har speciella fötter så kan ju bland annat Lundhags skräddarsy kängor åt dig. Jag har för mig att du förutom att åka in till Järpen kan rita av din egen fot och skicka in mall åt dem. Kolla med dem. Jag är väldigt nöjd med mina Syncro. Inne på fjärde året och de här kommar att hålla 10-15 år för mig känns det som.

Om du har speciella fötter så kan ju bland annat Lundhags skräddarsy kängor åt dig. Jag har för mig att du förutom att åka in till Järpen kan rita av din egen fot och skicka in mall åt dem. Kolla med dem. Jag är väldigt nöjd med mina Syncro. Inne på fjärde året och de här kommar att hålla 10-15 år för mig känns det som.

Intressant :)

Men det låter kostsamt... jag ska nog ringa och kolla upp den idén. Känns grymt trist att inte hitta några skor som passar i butikerna -såå konstiga fötter har jag inte?!?! Jag har aldrig haft specialskor eller pjäxor i övrigt.

Men det låter kostsamt... jag ska nog ringa och kolla upp den idén. Känns grymt trist att inte hitta några skor som passar i butikerna -såå konstiga fötter har jag inte?!?! Jag har aldrig haft specialskor eller pjäxor i övrigt.

Visst är det dyra kängor, men det kostar inte så våldsamt mycket mer än standardkängorna. Jag specialbeställde ett par professional för sex år sedan och (har storlek 49) och de har varit mina bästa vänner sedan dess. Nu börjar de dock bli utslitna då jag även använt dem flitigt till vardags.

Kolla först med tex Lundhags standarmodeller, dom kommer i två utföranden, normal samt optiläst.
Titta in på deras hemsida och läs deras storleksrekommendationer, gå sedan till en butik och prova, ta med dom sockor du ska använda.

Mina Meindl Kansas GTX upplever jag som väldigt breda. De klämmer inte där andra kängor klämmer, men å andra sidan sitter inte foten lika stadigt i dem heller. De är lite mjukare i skinnet och har inte någon hård plastkant som är uppdragen från sulan upp på sidan. Just det sistnämnda tror jag är en viktig orsak till att de upplevs som breda, lädret är mjukt och kan töja sig lite där foten är som bredast. Funkar bra för mig!

Herr kängor

Varför inte prova Herr kängor? Finns det i din storlek, så är det värt i alla fall att prova, kostar ju inget! Herr kängor är ju något bredare än Dam kängor, bry dig inte om det är en Herr modell etc. Välj det som passar dina fötter, som känns skönt, det som funkar... det är det viktigaste! Inte om det är Herr eller Dam modell, känner några kvinnor som köper Herr kängor då dom passar deras fötter bäst.

Det är viktigt att få kängor som passar bra, annars får man ont i fötterna och bortkastade pengar och ett par kängor som slutar sina dar i mörka garderoben... Så mitt råd är att du prova så många olika kängmodeller du kan och även Herrmodellerna.

Lycka till

Mvh troswe

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips