Tips på byxor

Som överskriften säger jag skulle vilja ha tips på byxor. Vi skall börja med vandring i Svenska fjällen och kanske lite alperna senare mm.

Jag skulle vilja ha bra byxor men det finns så många att välja på vilket skapar en viss nivå av förvirring.

Det skall vara för mig och frun.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Engelsons (www.engelsons.se) och ITAB (www.idefixteko.se) har prisvärda utebyxor. Tycker själv att det inte finns ett självklart val för både fjäll och alper. Trivs själv i byxor med vaxade knän och bak. Har ett par Fjällräven Vidda men jag tycker inte att Fjällrävens kvalitet motsvarar priset. Familjen har Bobergsbyxan från Engelsons som har varit bra både för barn och vuxen.

De bekvämaste friluftsbyxorna som jag har testat(lundhags, kebtrousers och stormbergs) så vinner faktiskt stormbergs byxorna. Inköpta på XXL har svart och grön.

http://www.xxl.se/Root/Kläder/Herrkläder/Byxor/Varden-friluftsbyxa-herr/p/1076945_1_Style

där har ni länken.

De har inte samma sorts fina tyg som lundhags och G1000 hos fjällräven men de är riktigt bekväma. Det är nog främst på grund av resor midjan. Brukar ofta ha svårt att hitta en som passar perfekt och ska man använda skärp brukar delen kring knappen hamna under skärpet. Det blir obekvämt och gör ibland ont. Men med resor passar det ALLTID :)

Båda har dock efter lite över ett år gått sönder i grensömmen då jag spretade lite för mycket med bena. Men fick två nya par på XXL utan kvitto! Bra!

Itab traveler tror jag modellen heter nu. Taslan är grymt slitstarkt och samtidigt lätt. Kör med dem överallt. Inte en skråma trots flitigt användande även i i tät ungskog. Tätare byxor typ G1000 tror jag skulle bli varma i alperna. Det är oftast shorts som gäller där.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips