Förslag på led!

Hallå! Är nygammal här på forumet! Vandrade mycket för många år sedan och har nu kommit igång igen, bla Grövelsjön 6 dygn med min 10:åriga dotter förrförra året. Det var fantastiskt kul!

Nu ska jag vandra med min tjej. Vi funderar på Jämtlandstriangeln. Jag var där för säkert 20 år sedan. Men skulle vilja ha lite alternativ dit det är enkelt att ta sej med tåg och buss. Vad skulle ni rekommendera i höjd med Åre ungefär, fjällnatur där man kan hänga 4 dygn med vandring ungefär en mil om dagen, och tälta såklart?

Ha det fint i sommar 😎
AN

Trevligt att vandra med barn :)

Om an vill kunna resa kollektivt så är det främst olika turer i Jämtlandsfjällen som gäller, även om det givetvis är möjligt att ta sig till exempelvis Grövelsjön med buss.

Jämtlandstriangeln är fin, men då behöver man vara bekväm med att gå längre än en mil om man är ute 4 dagar. Ett alternativ i samma område, om vädret är fint, är att starta nere i Enafors och gå leden genom Snasahögarna via Silverfallet med avslutning i Storulvån. Förvisso en ganska jobbig första dag, men utsikten uppe vid passet är storslagen. Vet att det finns en bra tältplats uppe vid vindskyddet.

Ett annat alternativ kan ju vara att hoppa av tåget i Undersåker och ta bussen in till Vålådalen. Finns massor av fina turer där, men min favorit är att gå in till Stensdalen. Vill man få till en rundtur kan man till exempel gå mot Vålåstugorna på vägen tillbaka och sen vika av på leden ner mot Vålådalen. Även här uppe finns det fina tältplatser, ungefär där lederna möts. Om man kan tänka sig att gå en liten bit oledat är det även fint att gå bort till Kyrkstenen och sen gå den vägen tillbaka via Nulltjärnarna. Vid fint väder finns det en fin badstrand vid Nulltjärn.

/ Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Om an vill kunna resa kollektivt så är det främst olika turer i Jämtlandsfjällen som gäller, även om det givetvis är möjligt att ta sig till exempelvis Grövelsjön med buss.

Jämtlandstriangeln är fin, men då behöver man vara bekväm med att gå längre än en mil om man är ute 4 dagar. Ett alternativ i samma område, om vädret är fint, är att starta nere i Enafors och gå leden genom Snasahögarna via Silverfallet med avslutning i Storulvån. Förvisso en ganska jobbig första dag, men utsikten uppe vid passet är storslagen. Vet att det finns en bra tältplats uppe vid vindskyddet.

Ett annat alternativ kan ju vara att hoppa av tåget i Undersåker och ta bussen in till Vålådalen. Finns massor av fina turer där, men min favorit är att gå in till Stensdalen. Vill man få till en rundtur kan man till exempel gå mot Vålåstugorna på vägen tillbaka och sen vika av på leden ner mot Vålådalen. Även här uppe finns det fina tältplatser, ungefär där lederna möts. Om man kan tänka sig att gå en liten bit oledat är det även fint att gå bort till Kyrkstenen och sen gå den vägen tillbaka via Nulltjärnarna. Vid fint väder finns det en fin badstrand vid Nulltjärn.

/ Stefan

/ Stefan
Å perfekt ska genast plocka upp kartprogrammet och kolla in! Jag gillar just Grövelsjön för det är så enkelt att ta se dit.

Finns som jag förstår det bara ett sätt att ta sej till Storulvån nu för tiden och det med bussen från Duved 09 nånting?!

Jag går helst oledat(där man får såklart), bättre naturupplevelse med bara karta och kompass i fickan. Ta ut riktning och förstå terrängen för att ta sej runt själv, men det går inte lika fort såklart.

Tack för tipsen Stefan 👍

Eftersom du föredrar att gå oledat (blev lite fintad av rubriken :)) så bara måste jag pitcha in en tripp till Ljungdalen som ett alternativ. Man tar tåget upp till Östersund och hoppas sen på buss till Lungdalen. Lite krångligare resa, men Dunsjöfjället / Lunndörrsfjällen är lite av ett favoritområde när det kommer till Jämtlandsfjällen. Och med lite tur kanske sittliften upp på Norra Lungdalsberget är öppen.

/ Stefan

Ett annat tips är givetvis Norge som är lätt att nå kollektivt beroende på varifrån ni utgår. Ett exempel är Rondane som nås med tåg till Otta och buss till utgångspunkten Mysusaeter:

Eftersom du föredrar att gå oledat (blev lite fintad av rubriken :)) så bara måste jag pitcha in en tripp till Ljungdalen som ett alternativ. Man tar tåget upp till Östersund och hoppas sen på buss till Lungdalen. Lite krångligare resa, men Dunsjöfjället / Lunndörrsfjällen är lite av ett favoritområde när det kommer till Jämtlandsfjällen. Och med lite tur kanske sittliften upp på Norra Lungdalsberget är öppen.

/ Stefan
Haha tack! Ja lite led kommer man ju inte undan och kan ju vara bra att gå där man vet att man kommer till någon stuga snabbt på en led om det kniper 😂👍

Ett annat tips är givetvis Norge som är lätt att nå kollektivt beroende på varifrån ni utgår. Ett exempel är Rondane som nås med tåg till Otta och buss till utgångspunkten Mysusaeter:
Tack smux ska kolla in den!

Jättekul med massa förslag 👍👍👍

+1 på Ljungdalen! Helagsområdet är fantastiskt, och även om där kan vara mycket folk så slipper man den värsta Jämtlandstriangeltrafiken. För några år sen kunde man ta länstrafikbuss till Funäsdalen, och sen en förbeställd "länstrafiktaxi" (till samma taxa) till Ljungdalen, men jag vet inte om den möjligheten finns längre.

Annars är ju Funäsdalen ett alternativ också. Det är några km vandring till trädgränsen därifrån, men jag tänker att det borde vara hyfsat lätt att ta sig till Ramundberget eller Tänndalen/Fjällnäs (taxi?) eller nåt, och sen är det bara att knata upp på fjället som man har lust. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips