Första utflykten med familjen?

Kanske inte optimalt att ge sig ut i fjällen med en 5-åring som tydligen inte har provat friluftsliv tidigare, i synnerhet som dina ega erfarenheter ligger 15 - 20 år tillbaka i tiden. För en 5 åring är det oftast ett spännande äventyr att tälta på gräsmatta hemma och/eller i närmsta lämpliga skog. Kanske t o m på en campingplats med basutbud av faciliteter (och då menar INTE lyxcampingar med en massa stjärnor).
Helt klart ska man ha testat hemmavid först, om inte annat så för att upptäcka strupsömmar som skaver o.d. små förtretligheter som barnet kan ha svårt att meddela tydligt och direkt. Men det verkar ju TS vara helt införstådd med. Förutsatt det, och att allt även i fortsättningen sker helt på femåringens villkor, kan jag inte se varför man skulle avstå - och det kan visa sig vara den rätta "startknappen" för fortsatt intresse.

***
En tanke till jag missade igår: kolla barnets känslighet för och tålamod mot mygg, det kan slå väldigt olika. Försök, oavsett, se till att ni håller er till myggfria tider och höjder. Alltså även ur den synvinkeln bättre uppe på kalfjället än nere i videsnåren. Och bättre i sena augusti än mitt i juli.
Ta ändå med myggmedel ni vet fungerar; man ska inte smörja in barn, men det funkar rätt bra att dra streck på kläderna runt ärmslut, halsöppning, mösskärm etc.
 
Senast ändrad:
Kanske inte optimalt att ge sig ut i fjällen med en 5-åring som tydligen inte har provat friluftsliv tidigare, i synnerhet som dina ega erfarenheter ligger 15 - 20 år tillbaka i tiden. För en 5 åring är det oftast ett spännande äventyr att tälta på gräsmatta hemma och/eller i närmsta lämpliga skog. Kanske t o m på en campingplats med basutbud av faciliteter (och då menar INTE lyxcampingar med en massa stjärnor).
Precis som jag skrev så ska vi ju testa en hel del hemma innan vi ger oss ut på något större. Anledningen till att jag frågar är att om hon skulle gilla det så ville jag ha några tips.
 
Det där med att få "se något berg som inte är en kulle" kan vara förlösande också för din dotter.

Barn är olika. Att traska på plattan, plocka kottar och tälta i hemmaskogen var toppen för min ena dotter. ´Den andra blev gärna "trött" av sådant efter ett par hundra meter. Tills hon fick komma upp i "riktiga" berg med dånande vattenfall och vassa bergstoppar, pulsa i snöfält och klättra i branta sluttningar. Jag insåg detta när vi var i Tatra; det "trötta" barnet var knappa 6 år och jag hade full sjå att försöka hänga med :).
Hennes första fjälltur året därpå planerades utifrån den insikten - mer detaljer här.

Norge är tacksamt på samma sätt. Man kan t ex stiga av Bergenbanan i Finse, mitt uppe på kalfjället med massor av korta fina turer i alla riktningar, och den fina fjällstationen som backup för skitväder och/eller "trött"-syndromet.

Jag tyckte också det var betydligt skönare att åka tåg med små barn, än att stuva in dem i bilen ens för kortare resor. Tågresan blev en del av äventyret i stället för en transportsträcka.
Tack för tipsen. Låter som att det är Norge som gäller för vår del. Då kan vi säkert kombinera det med några dagar i Oslo, som både jag och frugan av någon outgrundlig anledning aldrig varit i.
 
Helt klart ska man ha testat hemmavid först, om inte annat så för att upptäcka strupsömmar som skaver o.d. små förtretligheter som barnet kan ha svårt att meddela tydligt och direkt. Men det verkar ju TS vara helt införstådd med. Förutsatt det, och att allt även i fortsättningen sker helt på femåringens villkor, kan jag inte se varför man skulle avstå - och det kan visa sig vara den rätta "startknappen" för fortsatt intresse.

***
En tanke till jag missade igår: kolla barnets känslighet för och tålamod mot mygg, det kan slå väldigt olika. Försök, oavsett, se till att ni håller er till myggfria tider och höjder. Alltså även ur den synvinkeln bättre uppe på kalfjället än nere i videsnåren. Och bättre i sena augusti än mitt i juli.
Ta ändå med myggmedel ni vet fungerar; man ska inte smörja in barn, men det funkar rätt bra att dra streck på kläderna runt ärmslut, halsöppning, mösskärm etc.
Tack!

***
Ja det är väl en del problem med mygg. Hon har inte ont av myggen som sådana men reagerar väldigt kraftigt på betten. Då är det kanske som du säger att försöka göra något i slutet på augusti. Då har vi ju haft hela sommaren på oss att träna. Hade inte en aning om att man inte ska smörja in barn, nu har jag iofs aldrig använt någon smörja på varken mig själv eller henne men tack för rådet.
 
Du har redan fått bra med tips och då mitt bästa tips, Finse med tåg, redan är nämnt så får du ett annat:
Jotunheimen är enkelt att nå med bil. Ni kan åka längst med vägen genom Jotunheimen och låta dottern bestämma var ni ska parkera. Bara att gå lagom långt, kanske så att ni har en "kulle" mellan lägerplatsen och vägen, alltid skönt att slippa se väg när man är i naturen.
Givetvis finns det massa extra spektakulära vyer att söka upp i Jotunheimen men för en kort första tur är det kanske lika bra att hålla det simpelt.

Det finns gott om stugor och liknande ifall vädret skulle vara oväntat dåligt. I sådana stugor så kan det ofta vara en hel del barn att leka med också så det behöver inte vara katastrof med dåligt väder heller.

Det finns massor av andra områden i Norge med liknande förutsättningar men Jotunheimen är "nära" och enkelt och absolut fint nog.

Jag var där med bil under en regnig vecka förra sommaren. Jag orkade inte med så mycket regn så jag kollade på yr.no och valde "rätt sida om berget" för att få nästan uppehåll på just mina småturer. Det finns många väderförhållanden på liten yta där. Men bäst är nog att bara ta vädret för vad det är. Om det regnar kan man spana efter regnbågar. :)

Kör ni genom hela Jotunheimen så ni kommer ut vid Sognefjorden så hittar ni väldigt spektakulära vyer där också. Inte lika enkelt att vandra pga att all mark lutar kraftigt men kul att titta på även för yngre barn.

Lycka till!
Regnbågsspaning i regn var mig inte ett dumt tips!
 
Tack!

***
Ja det är väl en del problem med mygg. Hon har inte ont av myggen som sådana men reagerar väldigt kraftigt på betten. Då är det kanske som du säger att försöka göra något i slutet på augusti. Då har vi ju haft hela sommaren på oss att träna. Hade inte en aning om att man inte ska smörja in barn, nu har jag iofs aldrig använt någon smörja på varken mig själv eller henne men tack för rådet.
Jag vet inget om hur det funkar för barn men allergitabletter hjälper mycket om man fått många myggbett.
Kortisonsalva hjälper om man smörjer direkt (men det blir lätt mkt fokus på det om man måste smörja direkt)

Beckolja som myggmedel är kanske bättre för barn och funkar bra på kläder. Snällare mot naturen också. Luktar tjära, myggen hatar det.
 
Tack för tipsen. Låter som att det är Norge som gäller för vår del. Då kan vi säkert kombinera det med några dagar i Oslo, som både jag och frugan av någon outgrundlig anledning aldrig varit i.
Ojoj, då ska ni verkligen ge er tid att stanna till där på dit- eller hemvägen. Det måste man nog ändå göra för att pussla ihop tågtiderna (eller vila upp sig om man kör bil)

Norrmännen har satsat sina oljepengar på att rycka upp bl a denna förr rätt provinsiella och inte särskilt levande stad till en sjudande metropol med alla sorters stadsliv och en ambitiöst uppgraderad f.d hamn- och industrizon som förr låg där som en propp, men nu knyter ihop centrum med vattnet. Med inte minst några riktiga höjdpunkter av ny arkitektur.

Allt är inte lika kul, en del överexploaterat, en del gentrifierat, mycket (som Operan) välkänt, men det finns flera riktiga pärlor. Min egen absoluta favorit är det enkla poetiska Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst av Renzo Piano, som svävar som ett segel på udden mittemot Operan. Eller för den delen dess motsats: det tegeltunga sensuella Rådhuset, som började byggas 1931, men slutfördes förs efter kriget 1950. Med klara blinkningar till Stockholms Rådhus, men en helt egen personlighet.

Regnar det för otröstligt i Finse, så åk ner till den gamla Hansastaden och Världsarvet Bergen - också den otroligt sevärd och fint restaurerad.
 
Hade det inte varit att man har med sig en 5-åring så hade nog kulturen lockat mig och frugan. Men man kan ju reka inför en barnfri weekend :)

Bergen hade inte varit dumt då vi har släkt där...
 
Jag vet inget om hur det funkar för barn men allergitabletter hjälper mycket om man fått många myggbett.
Kortisonsalva hjälper om man smörjer direkt (men det blir lätt mkt fokus på det om man måste smörja direkt)

Beckolja som myggmedel är kanske bättre för barn och funkar bra på kläder. Snällare mot naturen också. Luktar tjära, myggen hatar det.
Aldrig hört talas om beckolja, eller är det ett annat namn för vatten från en bäck? :)
 
Aldrig hört talas om beckolja, eller är det ett annat namn för vatten från en bäck? :)
Nä det är en vätska som luktar tjära.
Som denna.

Jag vet inte exakt vad det är som myggen ogillar. Men träd har ju naturliga dofter som insekter ogillar så det har kanske med det att göra?

Den gav ett högst påtagligt och synligt resultat på min myggigaste vandring från Kvikkjokk några dagar efter midsommar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.