Tips på byxor

Svenska fjällen. Då skulle jag tänka såhär.

Ett par tunna regnbyxor att dra över när det regnar.

Och ett par bra slitstarka byxor som står emot vind, klarar lite väta, torkar snabbt och som myggen inte biter igenom.

Fjällräven är väl ett säkert kort. Lyndhags Akhe likaså om dom inte har de där strechpanelerba som myggen äter igenom. Själv är jag också lite nyfiken på om det finns några bra helstretchiga softshellbyxor som är tillräckligt bra.

Skickat från mobilen
 
För vandring i svenska fjällen använder jag helst ett par Fjällräven, typ klassik Grönlandsbyxa i G1000 med bootlock men utan några som helst strechpaneler. Hustrun och dottern anv FJ Vidda och sonen Vidda Pro (som har lite lägre midja). Bra och skönt material, torkar på nolltid och är tillräckligt vind och myggtätt.
Jag har även ett par Haglöfs Rugged Mountain som jag tycker är för tunga och varma för sommarfjällvandring samt ett par Lundhags Traverse för turer hemmavid. Lundhagsbyxorna skulle jag inte ta med mig till fjällen då regn och vind går rätt igenom stretchpanelerna och dessutom vill jag inte bjuda myggen på det kalaset;)

Skall du gå i alperna kanske du skall titta på en modell med dragkedja så du kan ta av benen när det blir varmt (eller kanske bättre packa ner ett par tunna kortbyxor för de varma dagarna)? Det är dock knappast lika angeläget i svenska/norska fjällen pga klimat och mygg.
 
XXL har just nu rea på Lundhagsbyxor field tror jag dom hette för 499.

Skickat från min Sony Tablet S via Tapatalk 2
 

Instämmer! Beställde ett par i helgen och igår kom dem. Sitter bekvämt och bra. Helnöjd! För 398 kr är det nog det mest prisvärda att köpa. Kanske inte ska sjunga allt för högljutt i lovsången än, har ju trots allt bara haft dem ett dygn. Men för 398 känns det som en mycket bra kvalitet. Ska bli spännande att se vad de går för i fält.
 
Köpte också ett par på XXL för 499 kr ska testa dom på en vandring med övernattning i vättlefjäll fredag till lördag.
 

Jag har ett par såna.
Har haft dem som regnbyxor vid idrottsevenemang och som allroundbyxa på en fjällvandring när vi sov i tält en vecka och flugfiskade. Även i andra "vildmarkssituationer".
Har även haft dem vid båtfiske samt som vardagsbyxa för att de är så sköna.
De är luftiga och sköna. Helt underbara byxor.
Nu finns de tydligen i olika längder så jag har funderat på att köpa ett par till som är lite kortare. Idag kliver jag på dem med hälen om jag går i strumplästen. :)
 
Instämmer! Beställde ett par i helgen och igår kom dem. Sitter bekvämt och bra. Helnöjd! För 398 kr är det nog det mest prisvärda att köpa. Kanske inte ska sjunga allt för högljutt i lovsången än, har ju trots allt bara haft dem ett dygn. Men för 398 känns det som en mycket bra kvalitet. Ska bli spännande att se vad de går för i fält.

Jag har haft mina i flera år nu och de håller ännu men vill man ha lite mer skogsbyxa så kan jag rekommendera Hunter med vind och vattentätt membran som andas bra och även har ventilationsöppningar längs benen.
Men idag fick jag hem en ny byxa som kommer att bli en favorit då jag gillar stretch för rörlighetens skull. http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17615&plats_id=1461
Jag har väldigt svårt för att betala överpriser bara för att få ett känt märke då jag kan få tre par utav fullgod kvalité för samma peng.
/Dennis
 
Normalt går jag i korta löparbrallor, ett par Asics Hermes, som väger drygt 80 gram. De är väldigt lätta och sköna.
De har en innerbyxa så kalsonger behövs inte. de är extremt lätta att hålla rena. För svalare väder har jag en vindoverall av märket Adidas; den väger totalt 400 gram vilket är mindre än ett par sådana där "vadnrarbyxor" med förstärkningar i knäna och rumpan. I regn tar jag på ett par regnbrallor av märket Montura (som jag tror är franskt); de väger 250 gram ungefär och har dubbla blixtlås i sidorna, dvs. man behöver inte ta av och på skorna när man tar på dem, och man kan ventilera efter behag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
thomas.gbg Tips på schyssta byxor att vandra i. Kläder 8
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Hagenblad Tips på skaljacka Kläder 16
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
losvahmaldav Tips på vandringkängor! Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.