Tips på byxor

Om du tänkt köpa en byxa med fast längd (d.v.s ej rålängd) med remmar/fästen/förstärkningar längst ner bör du kontrollera att byxan finns i en storlek där längden passar din kroppsbyggnad. Alltför långa byxor kan bli obekväma och opraktiska - speciellt när det är blött och lerigt.

Generellt sett gäller följande:

  • Märkesbyxor - oftast tillgängliga i ett mer begränsat antal normalstorlekar.
  • Mindre kända märken som de som finns hos t.ex. ITAB och Engelsson - Tillgängliga i ett större antal storlekar och (fasta) byxlängder passande till fler olika kroppstyper.
 
De där kan jag gå i borgen för. Suveränt lätt/stark/ventilerad bralla. Har tyvärr blivit ett par tum fetare sen inköp så nu blir det mest fjällräven barents pro. Riktigt bra den med men varmare.

Dom där ser bra ut, hur är passformen? Själv är jag lång och smal,190 cm , 75kg 31-32" i midjan och 34" benlängd på jeans. Tänkte nog annars köpa någon Itab-byxa eftersom dom har C-storlekar.
 
Tror nog det blir ett par Lundhags Traverse för mig. Väl beprövade och belönade.
De verkar slitstarka och smidiga med bra ventilation. Snygga är de ju också.

Om det blåser eller regnar rejält så drar jag på regnbyxor ovanpå. Att jag skulle störas av myggen på stretchpanelerna får väl tiden utvisa, men i värsta fall åker regnbyxorna på då också.

Haglöfs Rugged verkar för grova för sommarhalvåret, och mina Columbia zip-off är lite för klena för fjäll/skog i sverige, men sommartid åker de med i packningen för de är luftiga och sköna. Utomlands i varmare klimat åker bara mina Columbia Zip-off i packningen.

Posta gärna era intryck när ni testat de olika byxorna, vi är många nyfikna här :)
 
Tror nog det blir ett par Lundhags Traverse för mig. Väl beprövade och belönade.
De verkar slitstarka och smidiga med bra ventilation. Snygga är de ju också.

Om det blåser eller regnar rejält så drar jag på regnbyxor ovanpå. Att jag skulle störas av myggen på stretchpanelerna får väl tiden utvisa, men i värsta fall åker regnbyxorna på då också.

Haglöfs Rugged verkar för grova för sommarhalvåret, och mina Columbia zip-off är lite för klena för fjäll/skog i sverige, men sommartid åker de med i packningen för de är luftiga och sköna. Utomlands i varmare klimat åker bara mina Columbia Zip-off i packningen.

Posta gärna era intryck när ni testat de olika byxorna, vi är många nyfikna här :)

Antar att du läst recensionerna på Lundhags Transverse? Du har rätt i att de sitter bra och är sköna när det är varmt, men när det blåser kallt eller regnar är de klart osköna. Slitstyrkan på stretchpanelerna är dålig.
När jag var i Norge för 2 år sedan hade jag dessa byxor på mig då vädret var soligt och varmt. Helt plötsligt kom en hastig åskskur bara några hundra meter innan jag var framme, varför jag struntade i att stanna och ta på mig regnbyxorna. Jag var van vid mina Fjällräven byxor och vet att regnet inte slår genom tyget på benen utan bara blöter byxorna som snabbt torkar igen när regnet upphör, men mina Transverse betedde sig helt annorlunda. Det regnade rakt genom byxorna in på huden och följde benen ner varför även mina kängor blev blöta inuti:(
 
Antar att du läst recensionerna på Lundhags Transverse? Du har rätt i att de sitter bra och är sköna när det är varmt, men när det blåser kallt eller regnar är de klart osköna. Slitstyrkan på stretchpanelerna är dålig.
När jag var i Norge för 2 år sedan hade jag dessa byxor på mig då vädret var soligt och varmt. Helt plötsligt kom en hastig åskskur bara några hundra meter innan jag var framme, varför jag struntade i att stanna och ta på mig regnbyxorna. Jag var van vid mina Fjällräven byxor och vet att regnet inte slår genom tyget på benen utan bara blöter byxorna som snabbt torkar igen när regnet upphör, men mina Transverse betedde sig helt annorlunda. Det regnade rakt genom byxorna in på huden och följde benen ner varför även mina kängor blev blöta inuti:(

Hmm.. jo jag har läst recensionerna. Men de är övervägande positiva och bara man vet om det du skriver kanske det är en toppenbyxa?
Jag vill inte ha Haglövs lite för grova Rugged Mountan byxa, men kanske Fjällräven Vidda Pro är något att ha?
 
Hmm.. jo jag har läst recensionerna. Men de är övervägande positiva och bara man vet om det du skriver kanske det är en toppenbyxa?
Jag vill inte ha Haglövs lite för grova Rugged Mountan byxa, men kanske Fjällräven Vidda Pro är något att ha?

Själv använder jag äldre FJ byxor av typ Grönlandsbyxan, lik Vidda Pro utom förstärkningarna. Min son (194cm/88kg) provade runt och på honom passade Vidda Pro strl 52 fint, lägre midjehöjd och längre smalare ben än Vidda som var löjligt pösig över benen (han skulle ha strl 54 för benlängden på Vidda men bara 50 för midjemåttet). Vidda Pro har en liknande passform som Haglöfs Rugged Mountain.
Jag instämmer att Haglöfs byxan är varm (jag har ett par själv som jag köpte på XXL för 900kr, passar bäst till den kallare årstiden), dessutom gillar jag inte att den är tillverkad helt i syntet vilket gör att den drar till sig katthår etc som en magnet. Läste nyligen att Haglöfs tydligen gör om modellen nu med bomull/polyesterblandning?
 
Jag köpte dessa ibörjan av veckan... har använt dom en kväll med spöregn och dom verkar hålla tätt och två rätt varma dagar runt +20.. dom känns riktigt svala i solen än så länge fast dom är svarta.

Blir spännande att testa dom när värmeböljan tränger på..

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17615&plats_id=1463

Riktigt skön passform och rörelsefrihet..

Är sugen på dom med. Jag hittar dock ingen vattenpelare, vet du vad de ska tåla? Du har inte testat om de håller tätt om man sätter sig i något blött, typ båttoft..

Verkar de tåliga i största allmänhet, björnbärssnår och sådant?

Hur är benfickorna? På vanliga fjeld (som jag inte har testat) ser det ut som att benfickorna inte bygger utåt om man stoppar något i dem? Hur är det på dessa, de ser ut att sitta lite mer på utsidan..?
 
Köpte Lundhags Traverse eftersom Fjällrävens storlekar och modeller inte var gjorda för mig.
Lundhags Stl D96 + ett bälte blev bra då vanliga stl 50 var något för lång i benen och 48 var nästan för trånga. 48 hade fungerat, men jag vill inte känna mig som en stoppad korv. Bättre då med ett bälte för justering.

Jag anser mig normalbyggd med 174cm / 71kg, men enligt Fjällräven har jag för korta ben eller för tjock midja :p

De (Traverse) ser väldigt mycket ut som mina Pinewood Lappland Extreme, men Pinewood är fodrade och ännu rymligare. Fungerar inte på sommaren, men höst och vinter är de väldigt bra och prisvärda. Kostade ca 700 sek då jag köpte dem för ett par år sedan.
 
Är sugen på dom med. Jag hittar dock ingen vattenpelare, vet du vad de ska tåla? Du har inte testat om de håller tätt om man sätter sig i något blött, typ båttoft..

Verkar de tåliga i största allmänhet, björnbärssnår och sådant?

Hur är benfickorna? På vanliga fjeld (som jag inte har testat) ser det ut som att benfickorna inte bygger utåt om man stoppar något i dem? Hur är det på dessa, de ser ut att sitta lite mer på utsidan..?

Jag har ingen koll på vattenpelare men de höll tätt både på framsida ben och i baken när jag var ute med båten och fick regnoväder. Ett stort plus var att det lilla de blev fuktiga så torkade de jättefort, materialet suger inte åt sig så mycket väta tydligen.
Björnbärssnår eller taggbuskar, nja det är ju inga armébyxor direkt... Men de verkar tåliga.
Eftersom benfickorna är stretchiga så är det inga problem att ha prylar som typ telefon i dom, men jag personligen gillar inte att ha grejer i benfickorna eller i några fickor.
Ventilationsdragkedjorna längs benen är mycket bra då jag tycker att byxorna är ganska varma.
En bra bralla till rätt pris för oss som inte vill vara med och finansiera klädjättarnas logotyper.
 
Jag har ingen koll på vattenpelare men de höll tätt både på framsida ben och i baken när jag var ute med båten och fick regnoväder. Ett stort plus var att det lilla de blev fuktiga så torkade de jättefort, materialet suger inte åt sig så mycket väta tydligen.
Björnbärssnår eller taggbuskar, nja det är ju inga armébyxor direkt... Men de verkar tåliga.
Eftersom benfickorna är stretchiga så är det inga problem att ha prylar som typ telefon i dom, men jag personligen gillar inte att ha grejer i benfickorna eller i några fickor.
Ventilationsdragkedjorna längs benen är mycket bra då jag tycker att byxorna är ganska varma.
En bra bralla till rätt pris för oss som inte vill vara med och finansiera klädjättarnas logotyper.

Det låter bra! Vad vattenpelaren säger verkar inte alltid stämma med verkligheten så det är mer värdefullt med någon som testat. Men hela byxan är väl inte vattentät vad jag har förstått?

Är passformen som vanligt på itab enligt mina erfarenheter (ganska vid) så att man får plats med ett par långkalsonger?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
thomas.gbg Tips på schyssta byxor att vandra i. Kläder 8
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Hagenblad Tips på skaljacka Kläder 16
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
losvahmaldav Tips på vandringkängor! Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.