Tips på skaljacka för höst- och vintervandring

Hej,
Forumet och sidan är helt nytt för mig så rätta mig vid ev. fel.
Jag har nyligen börjat vandra och det fångade mig fullständigt. Efter att ha varit smått intresserad och börjat med billigare Urberg-prylar så har jag bestämt mig för att klättra upp i pris och funktion.

Jag läste ett inlägg här i forumet som fick mig att beställa en Haglöfs L.I.M Proof jacket att ha som skal- och regnjacka ovanpå en Houdini merinohoodie när vädret kräver men det slog ganska snabbt om från behagligt svalt till kyligare och fuktig och jag tänker nu att jag istället satsar på en ordentlig skaljacka att ha fr.o.m. slutet av september - april/maj.
Jag går Roslags- och Sörmlandsleden (ännu bara första två etapperna) och planerar gå resterande, samt flera dagsturer med ev. övernattning i norra Sverige nästa vår.

De två modeller jag spanat in är Fjällräven Keb Jacket (även Eco-Shell men jag vet ärligt talat inte vad skillnaden är och om prisskillnaden är skäligt) samt en Urberg Alesjaure Shell Jacket.

1) Även om Urberg är ett mindre dyrt varumärke så känns kvalitén OK. Vad är skillnaden och vilken av jackorna är bäst för mig?

2) Vad är skillnaden mellan vanliga och Eco-Shell-varianten av Keb-jackan?

3) Vilket temperaturspann bör jag förvänta mig att använda respektive jacka med t.ex. en lite tjockare ulltröja under?

Tack på förhand.
 
Jag skulle tipsa att du kollar på skidjackor. Såna gjorda för toppturer och backcountry skiing brukar vara väldigt bra. Bra ventilation och tåligare yttertyg, gjorda för att tåla minusgrader. Finns bra modeller i mellanklass för 2-3000kr.
 
Personligen föredrar jag som jacka höst vinter vår typ polyester/bomull eller ren bomull nästan alltid för utevistelser.

Skaljackor blir så täta. Men typ goretex eller liknande kan vara enda jackan på sommarfjällvandringar för att spara vikt. Då går jag i torrväder med bara skjorta.

Thure
 
Det beror på...

Om du är väldigt varm av dig när du rör dig så spelar det ingen roll vilket membran du har, du kommer svettas oavsett.

Jag brukar tänka: om jag gör en aktivitet där jag skulle svettas i en t-shirt eller tunn tröja så kommer en membranjacka inte göra saken bättre oavsett membran.

Det som spelar roll när jag köper membranjackor är ventilationsmöjligheter, så som dragkedjor under armarna eller liknande och vilken garanti som tillverkaren av membranet erbjuder. Det brukar sluta med gore-tex eftersom Gore-företaget erbjuder 10års garanti på själva membranet.

Är det kallt och blåser mycket så kommer du känna av vindens kylande effekt genom tyget oavsett om du väljer Urberg eller Fjällräven, de är så pass tunna båda två. Alla membranjackor är vindtäta men när det blåser mycket så känns det ändå. Det enda som hjälper är en extra tröja. Haglöfs L.I.M. är extra tunn så där känner du av kylan mer än i de andra två.
 
Jag skulle tipsa att du kollar på skidjackor. Såna gjorda för toppturer och backcountry skiing brukar vara väldigt bra. Bra ventilation och tåligare yttertyg, gjorda för att tåla minusgrader. Finns bra modeller i mellanklass för 2-3000kr.
Tack för svar. Hur skiljer sig skidjackor ifrån skaljackor mer än ev. funktionalitet? Jag vill gärna inte lägga pengar på en jacka som blir för varm eller otymplig med väska mellan 55-75 liter.

Personligen föredrar jag som jacka höst vinter vår typ polyester/bomull eller ren bomull nästan alltid för utevistelser.

Skaljackor blir så täta. Men typ goretex eller liknande kan vara enda jackan på sommarfjällvandringar för att spara vikt. Då går jag i torrväder med bara skjorta.

Thure
Tack, Thure.
Jag ska absolut överväga att använda skjorta. Är tanken att använda något under skjortan? Jag vet att det är mestadels individuellt men till vilken lägsta grad går du i skjorta innan du klär på dig med ytterligare plagg?

Om du är väldigt varm av dig när du rör dig så spelar det ingen roll vilket membran du har, du kommer svettas oavsett.

Jag brukar tänka: om jag gör en aktivitet där jag skulle svettas i en t-shirt eller tunn tröja så kommer en membranjacka inte göra saken bättre oavsett membran.

Det som spelar roll när jag köper membranjackor är ventilationsmöjligheter, så som dragkedjor under armarna eller liknande och vilken garanti som tillverkaren av membranet erbjuder. Det brukar sluta med gore-tex eftersom Gore-företaget erbjuder 10års garanti på själva membranet.

Är det kallt och blåser mycket så kommer du känna av vindens kylande effekt genom tyget oavsett om du väljer Urberg eller Fjällräven, de är så pass tunna båda två. Alla membranjackor är vindtäta men när det blåser mycket så känns det ändå. Det enda som hjälper är en extra tröja. Haglöfs L.I.M. är extra tunn så där känner du av kylan mer än i de andra två.
Tack för ett utförligt svar.
På sommaren klarar jag inte av att gå i mer än en ullt-shirt och möjligtvis en tunnare underställströja på sen kväll/natt.
Jag är helt ok med att använda en, möjligtvis två, underställströjor under en vindtät jacka, men som jag skrev ovan så önskar jag att inte tumma på bekvämlighet och funktionalitet bara för att slippa klä mig i flera underlager.
Jag letar egentligen efter något vind och vattentätt som, med hjälp av ett eller flera underställ, hjälper mig hålla värmen när temp. ligger omkring eller under noll.
 
Egentligen skiljer dom sig inget. Dom är lika vattentäta, så ventilation behövs för att släppa ut fukt när man är aktiv. Skillnaden oftast är att dem har avtagbart snölås. Samt är att dem inte brukar vara designade att vara ultralätt så tål i regel mer! Och givetvis garanterat att funka i minus. Samt att det finns mycket i mellanklassen som är grymt bra.
 
En annan tanke kan vara Einride eller annan tätvävd bomullsjacka från Klättermusen, de har en längre modell som jag glömt vad den heter. Tror det finns just nu på rea på deras hemsida. Den kombinerat med en tunn lätt regnjacka. Annars har ju Röjk en som heter Badlands I ett intressant material, nån typ av tätvävd ull. Går hitta till bra pris här och där. Även Devold och Houdini har jackor i rättvänd ull.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Asså skalplagg är inte förenligt med fysisk aktivitet. Lagom vindtät jacka och regnjacka i ryggan i händelse av undergångsregn funkar bättre för mig. Oftast har jag bara en underställströja och en flanellskjorta när jag går.

Min regnjacka är från grundéns. De gör solklart bäst regnTÄTA plagg.
 
En annan tanke kan vara Einride eller annan tätvävd bomullsjacka från Klättermusen, de har en längre modell som jag glömt vad den heter. Tror det finns just nu på rea på deras hemsida. Den kombinerat med en tunn lätt regnjacka. Annars har ju Röjk en som heter Badlands I ett intressant material, nån typ av tätvävd ull. Går hitta till bra pris här och där. Även Devold och Houdini har jackor i rättvänd ull.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Det är såklart kul att "outdoor"-marknaden återupptäcker ull. Men det är skruvat att det lanseras som något nytt.
 
Jag använder samma året om, med då krävs att det går in värmande plagg under. Skaljackan är dock ofta av. Under har jag en tunnare dunjacka eller tröja i ull.

Är det säkra minusgrader är dock täta skaljackor oftast onödiga, då är det bättre med någon anorak i bomull.

Snölås är såklart användbart när det är mer livat och en dunjacka med tunt tyg passar dåligt direkt mot en ryggsäck.

På vintern använder jag ofta en mer sliten skaljacka som inte är helt tät längre, den är fortfarande ok, men klarar inte hällregn.

/G
 
Tack för alla svar, jag uppskattar era tips.
Jag kommer leta efter en tunn jacka som vindskydd snarare än värmande plagg att ha ovanpå dubbla ulltröjor vid behov.
Avser även testa skjorta. Jag går trots allt ännu inga turer med jobbigt väder.
Om jag mot förmodan skulle satsa på en dyrare skaljacka så verkar G1000 som ett bra material och det lutar isåfall mot något Fjällräven-plagg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
Hagenblad Tips på skaljacka Kläder 16
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
IsDa Tips på prisvärd skaljacka Kläder 6
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
losvahmaldav Tips på vandringkängor! Kläder 4

Liknande trådar