Tips på skidjacka

Det verkar som ni som skriver i detta forum är väldigt kunniga om det som diskuteras. Jag är på jakt efter en skaljacka till utförsåkning.

Det viktiga för mig är att den har hög krage, är vattentär, andas bra och har bra ventilationsmöjligheter. Huvan ska vara rymlig och funktionell. Det ska vara en ren skaljacka, helst i gore-tex xcr 3L eller 2L. Pris, helst inte mer än 3500kr.

Några jackor som jag tittat på är:

Haglöfs Heli
Millet K
The North Face Stratosphere

Vad tycker ni kunniga?

Jag har själv en Haglöfs Helium som fungerar ypperligt men den ligger ju lite över din prisbild..
Millet har ju riktigt fina jackor.. jag gillar deras skärning. Men om du "bara ska åka skidor i den så kanske du ska kolla på någon typ av softshell.. Tierra snowie är en riktigt fin skidjacka..

Lycka till!!
/Emanuel

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
prylManne; sa:
Men om du "bara ska åka skidor i den så kanske du ska kolla på någon typ av softshell.. Tierra

Håller med - det är som skidjackor mjukskal verkligen kommer till sin rätt, tycker jag.
Regnkläder i pisten känns lite väl pessimistiskt :)

(Men det ska vara mjukskal utan membran - annars kan du lika gärna köra med hårt skal)

Mjukskal med membran kan ju vara bra, PowerShield är väl ett ypperligt exempel. Riktigt trevligt att åka skidor i ( och en massa annat också).

Ang. skaljacka så verkar du hittat ett par bra. Titta lite på Marmot också, de har ju en del som verkar både bra och förhållandevis prisvärda.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips