Klättermusen Froste eller Arc'teryx Alpha SV

Jag funderar på att köpa en ny skaljacka inom en inte allt för avlägsen framtid. Anledningen är att min nuvarande Haglöfs Solid Long är ganska lång i modellen (jag vill kunna ha sele med jackan), huvan är inte hjälmanpassad samt att den är lite vid (jag är väldigt långsmal). Efter att ha tittar runt en hel del så verkar det som det blir en duell mellan Klättermusen Froste och Arc'teryx Alpha SV.

Båda är mycket kompetenta jackor med diverse för- och nackdelar. Det som talar för KM:s fördel är huvan med vindstruten, ryggventilationen samt att den känns så otroligt robust. Fördelarna med Arc' är att den är smidigare samt klart lättare (595gr mot 980gr). Angående hållbarheten så så har all butiskpersonal resonerat ungefär likadant, nämligen att när jag har slitit ut Alpha SV:n så skulle jag i alla fall vilja byta jacka så på den punkten spelar det ingen roll. Jag gillade huvan på Frosten klart mer än den på Alpha SV:n, både upp- och nerfälld. Sen har Froste fördelen med ryggventialtionen som verkar riktigt smidig, samtidigt är det ytterliggare en detalj som kan gå sönder när man är långt borta från allt och alla. Fördelen med Alpaha SV:n är att den är så sjukt lätt och smidig, man märker knappt att man har den på sig.

Jackan kommer att användas året runt till allt möjligt. Allt från vandring i fjällen, skidåkning, promenader, som skydd från regn i stan samt senare även för klättring (blandad och kanske även is) samt diverse alpinistkurser som kan bli aktuella så småningom.

http://www.klattermusen.se/km_produkter/froste.asp
http://www.arcteryx.com/product.aspx?prod=2893

De jackor och tillverkare jag har valt bort är The North Face (passformen funkar inte), Haglöfs (passformen även här, hasar upp i midjan), Lundhags (de är helt ok, men känns inte helt 100), Marmot (återigen passfomen). Jag har inte provat någon Mammut eller Millet, men jag har svårt att tänka mig att de skulle vara bättre än Arc' eller KM (man ska i och för sig aldrig låsa sig, men men).

Nu undrar jag vad ni har för åsikter och idéer som jag bör tänka på vid valet. Om ni har erfarenheter av dessa eller andra snarlika jackor får ni mer än gärna berätta om era upplevelser. Har ni andra tips eller modeller jag bör prova så säg till.

Tack på förhand
/Martin Langby
 
Jag har en KM Grim köpt december -03, som jag inte är särskilt nöjd med.
Jag var tvungen att reklamera den efter ca 10 dagars användande, då front-dragkedjan sa upp sig.(Som tur var vid åkning i liftsystem med nära hem!)
Nu är det dags för reklamation nr två, då en söm har börjat repa!
Dåligt på en jacka som är så pass dyr!!

Sen är det några detaljer jag inte är nöjd med, men de kan ju vara ändrade eller annorllunda på Froste.
Beslagen för att justera huvan är alldeles för små, jag måste ta av mig hanskarna för att kunna justera dom.
Dessutom tycker jag att vindslån fram är alldeles för smal. Det känns som om det blåser in ibland, men det kan vara inbillat....

Tilläggas bör kanske att jackan i övrigt är helt ok, men för det priset hade jag förväntat mig lite mer....
[Ändrat av Jonas P 2005-06-09 kl 18:38]
 
Froste färg...

Vill börja med att tacka för svaren.

På Sportkompaniet (Stockholm) så provade jag en Froste i svart med röd rygg, är det någon som vet om det är den färgen som KM kallar Black i sin katalog? Den som är i Burnt russet/Red är den färgmässigt lik Bifrost (dvs i princip helt röd i olika toner)? Jag är mer sugen på den röda (om den nu är röd vill säga) då det känns bättre av säkerhetskäl. Vore mycket tacksam för svar på detta.
 
köp arcteryx så kommer du inte att ångra dig

Valet är (tycker jag) egentligen ganska lätt. Jag har sett och hört gång på gång om KM kläder som går sönder, inte håller för vad de ska och som är krångliga att få lagade när de väl går sönder.

För fem år sen köpte jag en Arcteryx Theta AR jacka, jag har använt den i princip dagligen till allt från glaciär/sommar/vinter-turer, till att ha i skidbacken och på stan. Därimellan ligger den oftast och skräpar på mitt golv eller i en ryggsäck. Visst kan man nu se att jackan är använd, rena förslitningsskador går inte att skydda sig emot, men inga tejpar har släppt i något hörn, och inga sömmar har fått för sig att ge vika. Kort och gott. Arcteryx gör kläder med löjligt bra kvalité. Du kommer inte att ångra dig.
[Ändrat av salle 2005-06-26 kl 23:13]
 
Måste säga, trots mitt tidigare något negativa inlägg om KM att jag inte kan hålla med salle vad gäller lagningen.
När det väl går sönder har KM båda gånger svarat med ett.
"Så ska det naturligtvis inte vara. Skicka in den så lagar vi"
Så¨den servicen kan jag inte klaga på, även om det kostar pengar(för frakt) och jag blir utan just den jackan under tiden....
[Ändrat av Jonas P 2005-06-27 kl 01:14]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.