Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter?

Hej!

Jag vill ha en dunjacka som kan hålla mig varm när jag sitter still när jag tex väntar på att få bouldra i vintern, och när man sitter still på kvällarna när man campar.

Jag funderar på Klättermusens Loke Jacket. Jag vill ha en som är lätt men oxå såklart varm. Och priset på 3000 kr är helt ok, vill helst inte lägga mycket mer.

Har ni några erfarenheter gällande denna jacka? Eller förslag på liknande

Tack
 
Folk (inklusive jag) brukar vara oerhörd nöjda med LIV och känner många klättrare som äger den. Kan inte tänka mig att Loke är så mkt sämre (enda som skiljer dem är huvan). För just klättring kan jag tänka mig att den är grymt bra (tar mkt liten plats i ryggsäcken).

/Petri
 
För Loke

talar fackkonstruktionen. WM Flash verkar genomsydd och om man välljer en genomsydd jacka så finns rätt mycket att välja på med lägre priser än Loke.

Jag har bra erfarenheter av Mountain Equipments genomsydda jackor Helium och Lightline men det finns mängder med liknande modeller.

Viss risk att man betalar en hel del för varumärket.

Thure
 
Tack för era svar.

Har kollat på VW Flash, verkar mkt bra den med, osäker på färgen dock :)

Stor fördel med Loke är att den inte är så stor, fast ändå varm, verkar vara mkt smidig. Bra att höra positiva recensioner på Liv, eftersom Loke verkar vara samma fast med huva, precis som ni skriver. Det blir nog att jag köper en Loke.

//Lotta
 
Jag äger en Liv och är mkt förtjust, det enda jag saknar är en huva.. En integrerad huva gör väldigt mkt iochmed den stora värmeavgången runt hals o huvud.

Har klämt på VM Flash. Fin den oxo, superlätt. Kan säkert passa många. Den är dock en hel del tunnare än Liv. Det är logiskt att den är det med en så låg totalvikt och hellång dragkedja + huva, men det är värt att tänka på när man jämför.

Loke låter som den modell klättermusen kanske helst skulle satsat på redan från början. Personligen tycker jag möjligen den ligger i överkant prismässigt, jag kan inte motivera att byta ut min Liv av det skälet, men har man pengarna tror jag knappast man blir besviken.

Jag har även en 1000grams tjockare dunjacka med 600-dun, skippar jag den avtagbara huvan (-200gram) så är faktiskt Liv varmare än den stora dunjackan!! Jag tar därför ibland med huvan löst o använder den tillsammans med Liv när det är riktigt kallt (t e x när jag säkrar vid isklättring) summa 500 gram, dvs fortfarande 300gram lättare än storjackan utan huva och ändå totalt sett varmare! Har lurat på att sy på tryckknappar på Liv för att kunna ha huvan fastknäppt, men inte kommit på nån tillräckligt snitsig lösning för att jag ska våga göra det ingreppet, vi får se hur det blir..
/Jörgen
 
Marmot Ama Dablam?

800+ dun och en väldigt bra skärning på jackan. 1995:- och innehåller avsevärt mycket mer dun än vad KM Liv har, som på sina ställen oftast inte har något alls..
 
Marmot Ama Dablam?

800+ dun och en väldigt bra skärning på jackan. 1995:- och innehåller avsevärt mycket mer dun än vad KM Liv har, som på sina ställen oftast inte har något alls..

Ja, de har tydligen uppdaterat dunkvaliteten. Jag har den gamla modellen, med 650+
Samma pris som innan, vilket gör den väldigt prisvärd!
 
Bumpar tråden med frågan, finns det något alternativ till KM Loke? Dvs. i katergoring duntröjor tjockare än Patagonia Nano Puff?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.