Impregnera Klättermusen?

Är det helt uppåt väggarna att impregnera sin Einride med Nikwax? Har lessnat på att den på sin höjd klarar ett milt duggregn....

Veckans utslagsfråga är dessutom: fjällvandra nästa vecka i Einride + regnjacka vid behov, eller enbart goretexjacka med knepig dragkedja?

/Louise
 
Nikwax

har flera produkter men de flesta har liknande verkan och min förmodan att det är mera prisskillnad än verkansskillnad mellan olika medel . Nanopartiklar hypas i reklam jag kan inget om de har fördelar i praktiken.

Thure
 
Du anar inte hur mkt jag har svurit över att tyget i min KM Allgrön blev blött/fuktigt vid minsta regn.

Det tog x antal telefonsamtal samt ett besök på KM-butik i Åre innan vi insåg att givetvis måste tyget
impregneras också.

I skötselrådet står det endast att DWR-impregneringen behöver strykas för att åter-aktiveras vilket jag tolkade som att jackan ej SKA impregneras. Ack så fel jag hade.

Efter en ordentlig impregnering i tvättmaskinen funkar nu jackan över förväntar och jag är lugn som en filbunke igen.
 
Med risk för lite kaka på kaka så skulle jag köra på både och och bara ha GTex vid regn. Gjorde tvärtom på ripjakten men då går jag med lätt packning men jobbig terräng. Tung packning så blir jag relativt sjöblöt innifrån i GTex, har själv en Haglöfs LIM som inte har dragkedjor i armhålor eller annan ventilation. Att GTex skulle andas i tillräcklig utsträckning på överkroppen har jag övergett efter många års försök. Har dock KMs Megin-brallor och det är suveränt att slippa mecka med regnbyxor av och på hela tiden i fjällen samt att de hållit hur bra som helst i ris och annat bröte.

Veckans utslagsfråga är dessutom: fjällvandra nästa vecka i Einride + regnjacka vid behov, eller enbart goretexjacka med knepig dragkedja?
 
Skippa Goretex

Veckans utslagsfråga är dessutom: fjällvandra nästa vecka i Einride + regnjacka vid behov, eller enbart goretexjacka med knepig dragkedja?

/Louise

Efter c:a 15 år och tre goretexjackor har jag nu givit upp. Jag upplever att goretex inte släpper ut fukt i den mängd jag önskar. Det fungerar bra vid långsamma promenader typ "gå på stan" men fungerar inte så snart ansträngningen blir lite större.

Av detta skäl valde jag i våras att skaffa en KM Einride samt en mycket tunn och lätt regnjacka från Norröna (Bithihorn drilite) som komplement. KM-jackan tar en hel del regn och när det börjar regna ordentligt tar jag fram regnjackan. Det är än betydande skillnad i hur fukt ventileras ut ur einride och min GT-jacka. Jag tycker därför att kombinationen lätt regnjacka och bomullsjacka fungerar riktigt bra.

KM jackan har jag impregnerat i tvättmaskin samt strukit på lätt värme och jag tycker detta räcker för att klara lättare regn i någon timme eller två.
 
Jag har själv en KM-anorak Rimfaxe men använder den oftast på vintern eller när det är torrt väder. Bomull eller annat genomsläppligt tyg + regnjacka funkar väldigt bra men det är mindre bra om det bara är regn, regn och regn i flera dagar. Då blir bomullen aldrig torr om man inte har tur med uppehåll och lyckas torka den med kroppsvärme.

Jag tycker därför att kombinationen lätt regnjacka och bomullsjacka fungerar riktigt bra.
 
Jag har också kört med KM Einride + lätt regnjacka de senaste åren till fjälls.
Komfortvinsten jämfört med enbart GTliknande jacka är milsvid.
Det mesta regnet klarar Einriden av själv men det är skönt att kunna dra på nått nästan heltätt när det hällregnar.
 
Några månader i efterhand kan jag konstatera att det var så värt att bära med två jackor. Underbart skönt att vandra i bomullsjackan - och likaså att ha en (något för stor) GT-jacka när det blåste kraftig motvind och snöade. Tack för alla svar!
//Louise
 
Ok, jag vill inte verka som motvalls kärring här men bara för att tillskansa mig mer kunskap måste jag fråga.

Är inte hela syftet med tätvävda bomullstyger som ETA-proof som finns i Einride att den ska bli lite blöt, svälla upp och därmed göra jackan regntät?

Om man impregnerar den så förblir ju fibern torr längre och därmed sväller den inte och släpper då in mer vatten? Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
fuentes Impregnera polyester Kläder 2
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
steerbear Impregnera Swedemountjacka (nylon) Kläder 6
rJohansson Impregnera G-1000? Kläder 18
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
GlennQuagmire Impregnera G1000-Light? Kläder 4
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
guhj "Impregnera" nylon-jacka? "Våtrumssilikon"? Kläder 1
Peran Impregnera polyester brallor? Kläder 7
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
pultost Hur impregnera etaproof? Kläder 11
bekkis Impregnera jackan Kläder 9
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
millimeter impregnera jackan? Kläder 4
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
uljo Impregnera Driclime Windshirt? Kläder 0
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.