Klättermusen: Eta-proof eller Cutan?

Hej alla glada utemänniskor!

Jag är ny här på Utsidan och har några små funderingar som jag inte fått svar på genom att endast läsa runt i forumet.

Jag håller på och letar efter en skaljacka som jag kan ha till jämt. Har redan bestämt mig för en Klättermusen då jag är totalförälskad i deras miljötänk och otroligt facinerad över alla små finesser de har i sina jackor. Farsgubben har ägt flera olika KM-jackor och han är otroligt nöjd.

Det jag har lyckats komma fram till är att membran blir för tätt vid "svettarbete" så som fjällvandring och längdskidåkning etc. men det finns väldigt bra lösningar för att vädra ur. Hur bra är dessa lösningar egentligen på KM-jackorna? Farsan är en storsvettare och fryser sällan, raka motsatsen mot mig. Han har aldrig på sig jackan utom när det är pausdax. Själv vill jag kunna ha på mig den typ jämt för att stoppa vind och istället förstärka under vid paus, går det med Cutanplagg?

Ett alternativ till membran verkar vara Etaproof, då är det främst på Bilskirnerjackan jag tänker. Hur tätt håller den mot väta? Om jag bara ska ha en allvädersjacka är detta det bättre valet? Fungerar "vandra blött vila torrt" utan att frysa arslet av sig även på höstkanten eller måste man ha en regnjacka/poncho om det blir kraftigt regn? Slutligen, kan man impregnera materialet med grönlandsvax eller förstör man någon funktion då? (Mer än att den andas aningen sämre såklart, tänker inte heller vaxa hela jackan utan bara de mest utsatta ställena.)

Gó Tur! /A
 
EtaProf

KM säger att deras EtaProf ska stå emot ett par timmars regn, jag instämmer inte i detta. Duggregn ja, men i kraftigare regn blir man blöt ganska snart, även om EtaProf står emot regn mycket bättre än annat bomulls och bomulls/syntet material (läs G-1000) så läcker sömmarna ganska omgående.

Vad gäller komfort så är EtaProf förträfflig, nästan helt vindtätt utan att bli kvalmigt, tyst och skönt bära och slår membranplagg med hästlängder, men du kommer behöva ha med dig ett regn plagg för de riktiga skurarna.
 
Instämmer om

Klättermusens Etaproof. Finns brittiska Ventilejackor med dubbelt tyg. De är ett alternativ vid snöblandat regn och ordentligt regnväder. Personligen kompletterar jag istället med lätt regnjacka.

Thure
 
Håller med Joask! Mina erfarenheter gäller iofs en KM-jacka i Ventile, men jag har svårt att tro att skillnaden ska vara avgörande.
 
Tack för svar!

Har en g1000-jacka för tillfället som jag är riktigt besviken på, därav tveksamheten till hur bra etaproof verkligen är. G1000 tappar impregneringen direkt och står knappt emot vind. Blir dyngsur och torkar inte i första laget. 2000:- i sjön.

/A
 
Dubblepost

Kom på en till sak: Om man drar åt luvan så den sitter som en mössa för att hålla unan regnet, samlas inte dropparna i vecken då och rinner till slut egenom?

/A
 
Klättermusens

jackor i Etaproof har i varje fall tidigare haft delvis tejpade sömmar och tätade blixtlås vilket betyder en hel del för vädertåligheten.
Fällsömmarna har också hyfsad vattenresistens men KM skriver själva " Detta är inte ett vattentätt plagg och sömmarna är inte tejpade, men det håller dig torr i lätt regn och fuktig luft under många timmar. Etaproof är så tätt vävt att det suger upp väldigt lite vatten, därmed torkar det också mycket fort. Materialet har kortare livslängd än polyamid och polyester, ett faktum vi tagit hänsyn till i konstruktionen."

Thure
 
Kan bara upprepa vad andra sagt. Etaproof är inte vattentätt, ingen har påstått det och jag förstår inte varför det dyker upp frågor om detta med jämna mellanrum.

Däremot är det ett mycket trevligt material, jag kör med en Einride och är kanonnöjd. Tyst, mjukt, vindtätt men inte tätt som ett membranplagg.

Har också en gammal Tierra vindblus i Ventile, samma sak där.

För vinterbruk (inte denna vinter kanske) så funkar Etaproof mycket bra. Höst och vår kör iallafall jag med membran.

//Per
 
Det var inte det jag sa heller. G1000 är ett icke vattentätt skalmaterial precis som etaproof. Är mycket missnöjd med min G1000-jacka och därför har jag varit tveksam till att prova någon ny icke vattentät.
Jag upplever att Etaproof är mycket mera tätvävd än G-1000.
Sen vet jag ju inte dina förväntningar på materialet.

/Per
 
Jag vill ha en vindtät och vattenmotståndligt jacka som om den blir blöt torkar snabbt. En rejält impregnerad G1000jacka uppfyllde inte detta för mig därför har jag letat efter ett alternativt. Nu står det alltså mellan membranjacka och etaproofjacka :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.