Klättermusen Trym och Urd byxor

Hallå..

Är det någon som har erfarenhet av Klättermusen Trym eller Urd ? Är de slitstarka och snabbtorkande jämfört med fjällrävens g1000 eller lundhags polycotton som är det jag har här hemma?

Mvh // Johannes
 
Bra grejer. Jag har byxor Gere och Megin plus anorak Rimfaxe. Gere suger vatten och är inte så snabbtorkande tycker jag. Känner ej till modellerna du nämner.
 
Hejsan..

Det verkar ju som de gör av bra kvalité då i alla fall... Trym och Urd är byxor av 76% bomull och 24% poly.. Tänkte mig de kunde fungera för vandring, och även vardag då de är rätt snygga... Men jag vet ju inte hur långsamt de torkar... Det är ju betydligt mer bomull än i tex g1000.

Mvh // Johannes
 
Jag tycker att klättermusen har lite för hög midja. Har själv ett par vimur och jag älskar dem, men om midjan hade varit lite lägre som hade de varit helt underbara. Byxan håller en mycket hög kvalite.

Over and out
 
Byxor

hör till det jag vill prova i butik. Har haft tre olika modeller av Klättermusens byxor och är inte odelat positiv. Snölåslösningarna har varit obefintliga eller krångliga. Snedfickorna kan det komma in snö i.

Jag har sedan i höstas använt Gleipner som skridsko och skidbyxa. Trevliga i och med att de ventilerar bättre än syntetmaterialbyxor, står emot lättare regn och blötsnö men blir lite tunga om det är riktigt surt väder. Hållbarheten vid långtidsanvändning bör vara rätt OK i och med att slitpartier är i polyesterväv annars är bomull ju inte så slittåligt.

Thure
 
Har haft problem med två ex av KM ryggsäckar. Tycker eta-proof-jackorna håller för dåligt. En eventjacka självdog (delaminerade) efter en ganska kort (relativt priset) tid. Detta var ett par år sen. De verkar ha snäppt upp sig rejält sen dess.

Hade jag inte sytt alla mina grejer själv (nyårslöfte 2013) hade jag kanske köpt dem, men förmodligen inte, de passar inte riktigt till sånt jag gör, iaf inte prismässigt. Jag behöver inte überdesignade grejer med massa features jag ändå inte skulle använda. Skulle jag hålla på med alpina expeditioner, isklättring eller aidklättring hade jag säkert haft en annan åsikt. Jag håller mest på med fulfriluftsliv i skogsmark eller i kanot och en eller två fjällvandringar per år. Då känns det onödigt att smälla på med såpass dyra kläder som jag inte upplever håller särskilt bättre (utifrån gamla erfarenheter iofs).

Sen är jag nog ärligt talat för snål också... :) Däremot tycker jag de rent estetiskt är rätt läckra.
 
Har haft problem med två ex av KM ryggsäckar. Tycker eta-proof-jackorna håller för dåligt. En eventjacka självdog (delaminerade) efter en ganska kort (relativt priset) tid. Detta var ett par år sen. De verkar ha snäppt upp sig rejält sen dess.

Hade jag inte sytt alla mina grejer själv (nyårslöfte 2013) hade jag kanske köpt dem, men förmodligen inte, de passar inte riktigt till sånt jag gör, iaf inte prismässigt. Jag behöver inte überdesignade grejer med massa features jag ändå inte skulle använda. Skulle jag hålla på med alpina expeditioner, isklättring eller aidklättring hade jag säkert haft en annan åsikt. Jag håller mest på med fulfriluftsliv i skogsmark eller i kanot och en eller två fjällvandringar per år. Då känns det onödigt att smälla på med såpass dyra kläder som jag inte upplever håller särskilt bättre (utifrån gamla erfarenheter iofs).

Sen är jag nog ärligt talat för snål också... :) Däremot tycker jag de rent estetiskt är rätt läckra.

På vilket sätt anser du att eta-proof typet håller dåligt. Har hört detta från flera men det är få om kan ge mig något konkret. Har själv två jackor från KM (einride och bilskirner) och kunde inte vara nöjdare. Har även en kollega i FM som använder en einride 1.0 och efter 5 års av extremt hårt användande så är jackan fortfarande i fint skick. Har tappar lite färg en annars inget att anmärka på. Innan min kollega bytte till KM så fick han köpa ny jacka vart år p.g.a. den gamla gav upp.

over and out
 
På vilket sätt anser du att eta-proof typet håller dåligt. Har hört detta från flera men det är få om kan ge mig något konkret. Har själv två jackor från KM (einride och bilskirner) och kunde inte vara nöjdare. Har även en kollega i FM som använder en einride 1.0 och efter 5 års av extremt hårt användande så är jackan fortfarande i fint skick. Har tappar lite färg en annars inget att anmärka på. Innan min kollega bytte till KM så fick han köpa ny jacka vart år p.g.a. den gamla gav upp.

over and out

Det slits sönder i tyget i närheten av sömmar. Min höll 1.5 år nästan dagligt användande, ej hårt slitage förutom då och då. Det tycker jag är dåligt för en jacka för 2500. Eta-proof är inget annat än ventile vävt på licens, och det är bara bomull så det är inte så konstigt. Det är inget tåligt material. 5 års extremt hårt användande tror jag så mycket jag vill på. Vilken syntetjacka som helst håller längre, det behöver man inte vara textilingenjör för att räkna ut. Pics or it didn't happen! :)
 
Det slits sönder i tyget i närheten av sömmar. Min höll 1.5 år nästan dagligt användande, ej hårt slitage förutom då och då. Det tycker jag är dåligt för en jacka för 2500. Eta-proof är inget annat än ventile vävt på licens, och det är bara bomull så det är inte så konstigt. Det är inget tåligt material. 5 års extremt hårt användande tror jag så mycket jag vill på. Vilken syntetjacka som helst håller längre, det behöver man inte vara textilingenjör för att räkna ut. Pics or it didn't happen! :)

Du får tro vad du vill, vilket jag egentligen skiter i. Jag ville mest veta vad du tyckte var dåligt med eta-proof, och nu vet jag. Tackar!!

Over and out
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.