Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere?

Hej
Jag har sökt och läst de gamla trådarna här på Utsidan när det kommer till recensioner av Klättermusen Gere. Överlag verkar alla ha väldigt positiva omdömen initial men jag undrar hur de är på längre sikt. Ni som haft dem några år, är ni lika nöjda fortfarande?
Tack på förhand.
 
Hej.
Har använt mina Gere i 3 år till jakt och vandring, skogspromenader. Klättrar inte och sliter inte "hårt" på dem. De ser fortfarande ut som nya förutom en tråd på ena benet som släppt lite. Min uppfattning av dem är att de är slitstarka, men om de är värda de priset får tiden utvisa.

/ henrik
 
Jag är väldigt nöjd men kör oftast med skalbyxor när det väntas regn osv. De suger åt sig vatten rätt bra men kan ju impregneras om man vill det. Inte den enda byxa jag använder alltså. Om jag kommer inomhus på kvällarna så är det inget problem men surväder många dagar så brukar de får vara kvar hemma.
 
Har haft mina några år och är i stort sett nöjd.
Dom verkar vara riktigt slitstarka men som redan har påpekats så suger dom åt sig vatten.
Nu är väl allt det här av akademisk betydelse eftersom Klättermusen verkar ha bytt material i byxan tills i år. Det verkar även skilja lite på detaljerna mot dom jag har.
 
Jag har varken kardborre eller knapp i någon ficka. Köpte nya för ett år sen kanske, eller var det längre sedan. Bakfickorna funkar som de skriver, dvs. går bra att sitta även med en fet plånka då den hamnar på sidan av arslet när man sätter sig.
 
Tack för alla svaren :)

Det verkar lite lurigt med storlekarna och att de ev. har ändrats över åren.
Kan någon som har ett par herr medium mäta innerbenslängd i cm?
Det skulle vara mycket uppskattat.
Tack på förhand.
 
Jag har haft mina två år: I allmänhet är jag mycket nöjd. Har använt dom i friluftsliv men också faktiskt när jag åkte slalom i italien. Det var ner mot minus 15 grader men jag upplevde det inte som att vindgenomsläppet var något problem. Däremot gick dom inte utanpå slalompjäxorna så det blev kallt just i skarven.

Jag tycker det är en bra byxa, tyget är bra, bra vindtålighet, bra komfort, verkar hållbard. Dock är ju inte konstruktionen så vass i mina ögon:

Det smala gummibandet som används för att kunna stänga dom lite i benslutet är helt otroligt underidimensionerat och när det är åttdraget är den lilla fliken som finns där man kan gömma tråden man dragit ut alldeles för liten vilket innebär att den hänger ner och släpar i marken.

Bakfickekonstruktionen är kanske ok när man vill bära mycket i bakfickan, men jag tycker den är rätt ful och tycker aldrig nånsin att den sitter fast med kartborren, en knapp eller ännu hellre en annan konstruktion på bakfickan hade varit att föredra.

Det medföljande elastiska bältet bytte jag snabbt mot ett stumt, tycker man vart tvungen att dra åt så jävla hårt för att det skulle sitta åt tillräckligt (kanske bara jag).

Så summa summarum, skitbra tyg, bra kvalitet på tyget. Designen däremot skulle jag nog gärna ändra på.
 
Det blir fel att klaga på fickorna då ni måste ha en äldre modell. Jag har varken kardborre eller knapp på bakfickan. På mina så sitter fram och bakficka nästan ihop, samma tygstycke. Bakfickan går ändra fram till sidosömmen och därför går det bra att sitta med något mindre i fickan utan att det hamnar under arslet.

Hittade ingen bättre bild på bakficka men såhär ser mina ut. Köpta förra året.

gere2-650x650.jpg


Bakfickekonstruktionen är kanske ok när man vill bära mycket i bakfickan, men jag tycker den är rätt ful och tycker aldrig nånsin att den sitter fast med kartborren, en knapp eller ännu hellre en annan konstruktion på bakfickan hade varit att föredra.
 
Är fickan så liten som det ser ut?

På min täcker ju fickan upp hela skinkan med en liten karborre mitt på skinkan. Sen tror jag det är samma konstruktion, dvs fram och bakfickan slutar/börjar exakt bredvid varandra.
 
Fickan är inte liten. Rymmer en fullstor plånka men jag har varken knapp eller kardborre. Mina brallor kom direkt från Klättermusens lager i juli 2010 och var inga rea- eller outletbyxor.

PS. Blir lite osäker ang. kardborre och måste kolla in brallorna hemma.

Är fickan så liten som det ser ut?

På min täcker ju fickan upp hela skinkan med en liten karborre mitt på skinkan. Sen tror jag det är samma konstruktion, dvs fram och bakfickan slutar/börjar exakt bredvid varandra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.