Klättermusen Liv Vs Hild?

Vid samma lofthöjd

anses dun varmast, lättast och dyrast. 800 dun är bäst!
Men hur varmt bör det bli? Hur slitstarkt skall plagget vara? Vad får det kosta? Och slutligen vad får det väga?
Ego har dun och syntetvärmeplagg. De i dun bärs med ut och de i syntet nyttjas vid och kring baser, alldeles automatiskt, man är väl lat....:)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för svaret.

Prismässigt ligger Liv och Hild inte mil ifrån varandra så priset bortser jag lite ifrån så länge, jag har haft en Snugpak Sleeka Elite tidigare men nu vill jag komma ned i vikt något och ville därför gärna ha dun. Men ffa vill jag ha något snäppet varmare. Nu när jag fick syn på Hild så kändes den intressant. Bättre möjligheter för ventilation uppskattar jag alltid med hel dragkedja.

Jackan jag letar efter är ffa för pauser under vandring med temp ca 0 gradigt i vindstilla, under kommer jag att bära underställ, tunnare fleece, "värmejackan jag letar efter" och ytterst mitt skalplagg som är relativt rymligt. Vill helst ha ev dunjacka under, så svaret hur tålig den bör vara blir: Hyffsat men är inte tänkt att ha ytterst och tas förmodligen av vid fysiskt arbete. Jag är inte i behov av någon super-duper mullig jacka ned till -40 grader. Runt de 10-15 minus bör den kunna fungera i, tillsammans med underställ, handskar, mössa osv.

Så att den tar liten plats (får plats under min skaljacka), väger lätt (runt eller mindre än 500g) och är varm blir nog det primära jag letar efter.

Både Liv och Hild känns spontant som ungefär det jag behöver. = )

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips