Regnkläder Haglöfs vs Marmot

Skall införskaffa mig nya regnkläder och valet står nu mellan:

Marmots Precip Jacket + Full Zip Pants 1700kr
625g
http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=MARMOTPRECIPJKTplusFullZip

och Haglöfs Thunder +Storm II 1600kr (kampanj Teamsportia)
700g
http://www.haglofs.se/prd/visaprod.asp?id=1733&CatNr=730&CatNr2=&xCatNr=&nid=1126&lang=sv&Q=2&Str=&show=&ak=1174&iac=7272&EB=&nid2=1174#prd
http://www.haglofs.se/prd/visaprod.asp?ID=1737&nid=1126&lang=sv&CatNr=730&CatNr2=&xCatNr=&NP=&Q=2&HMtrl=&Str=&show=&ak=&nid2=1174

Båda byxorna har dragkedja i sidan och det är mer eller mindre ett krav (krånglar mindre med kängor) sedan väger de inte så mycket och verkar prisvärda.
Billigare och lättare vore Itabs regnkäder, men de byxorna saknar dragkedja samt så inbillar jag mig att Haglöf och Marmot har bättre kvalite.

Haglöfs har om jag inte minns fel ett miljötänk i sina produkter och material, men vet tyvärr inte om Marmot har detta, om någon vet får de gärna lägga in en post.

Så vill gärna ha synpunkter på dessa båda alternativ och eventuellet andra likvärdiga kombinationer.

Joakim
 
Materialet i jackorna är troligen jämförbart, båda är en typ av coating.

Hur har haglöfsjackan med ventilation är det fickor eller separata blixtslås? Marmot har separata blixtlås för vädring. Jag har en Marmot Precip jacka som jag är nöjd med förutom att den är lite kort.

Prova båda ställen och ta det som sitter skönast, är det lika ta Marmot stället eftersom det är lite lättare.
 
Vet inget om Haglöfs, men Marmot har en relativt behaglig insida, vilket gör att jag står ut med att vara barbent i de regnkläderna.

HåkanF
 
Kollade i sista numret av Råd och rön på deras skaljacke test, där kom Marmot preCip näst sist!!!???

låga betyg fick den i vattentäthet 2/10 (på grund av att den läcker efter att man har tvättat den)
och miljö 1/10 (4,4 mikro g/m2 PFOA (varför har inte tangentbord det grekiska alfabetet inbyggt :( )

Lite konstigt då jag inte har sett många hårda ord om denna jackan, efter vad jag har hittat när jag har letet runt på nätet och här på utsidan, det är egentligen en av anledningarna varför jag la upp denna tråden.
Vore bra om någon kan dementera eller konfirmera RoR angående om Marmoten tål tvätt (brukar man tvätta regnjackor, har själv alldrig gjort det hittills, har ioförsig alldrig haft någon som andas förut, min skaljacka tvättas och impregneras ca engång om året vare sig det behövs eller ej )

Haglöfen har jag testat och den sitter bra, tyvärr har ingen affär i närheten Marmot så vilken form har den? Jag är lång, smal och har långa armar, Enligt RoR är den kort :(


Joakim
 
Jag köpte ett par precip-pants för två år sen som rätt snabbt delaminerade i grenen. Jag har lappat ihop dem lite hjälpligt med tältväv och liquiseam på den här bilden men sönderfallet fortsätter.
 

Bilagor

  • Precip.jpg
    Precip.jpg
    58.8 KB · Visningar: 9,269
Kollade i sista numret av Råd och rön på deras skaljacke test, där kom Marmot preCip näst sist!!!???

låga betyg fick den i vattentäthet 2/10 (på grund av att den läcker efter att man har tvättat den)
och miljö 1/10 (4,4 mikro g/m2 PFOA (varför har inte tangentbord det grekiska alfabetet inbyggt :( )

Joakim

Var ITAB's regnställ med i testet?

För övrigt så är µ= ALT + 230 (NUM)
Allt finns några knappar bort...
http://www.tedmontgomery.com/tutorial/altchrc.html
 
Delaminering förekommer i alla tunnare skalplagg.

Det finns dessutom ingen anledning att inte köpa tex marmot aegis i stället om den passar. Det har ett "halvt" lager extra till skillnad från precipen för att bara nämna en av fördelarna.

Jag funderar på att kompletera min aegis med just itabs byxor dessutom. Jag skall inte ha några dragkedjor så att man kan vada med dem.
 
Jag mindes att jag för några år sen hade läst recensioner här och där om att jackans slitstyrka är dålig och att den släpper igenom regn snabbt. En googling på "Marmot Precip review" visade att jag mindes hyfsat rätt.

Måste varit blind....
Nu hittar jag ju massor av negativ om den jackan, och fler ställen där det står att den är kort!
Hadde missat recensionsdelen *blush*

Marmot Jacka/byxor går bort.

Då är bara frågan om Haglöfs är något tåligare
(antingen söker jag på fel sätt bland recensionerna eller så hittar jag inget om dessa båda)

Eller kanske skall behålla den kombination jag har idag, gammalt craft ställ 450/250g det håller definitivt torr, från utsidan och tål lite mekanisk nötning! jackan brukar ioförsig inte vara med då jag använder min inte skaljacka iställer ca 630g

Joakim
 
Var ITAB's regnställ med i testet?

För övrigt så är µ= ALT + 230 (NUM)
Allt finns några knappar bort...
http://www.tedmontgomery.com/tutorial/altchrc.html

Nop de var inte med RoR har väl inte hittat dem :(

Haglöfs LIM kom på första plats tillsammans med Peak Hybrid 80/100

har alltid letat reda på de bokstäver som inte finns med på tangentordet, inte tänkt på alla specialkombinationer. alltid roligt att lära sig något nytt :) tackar


Joakim
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
Grollen Haglöfs Astral Kläder 3
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
jens_ Haglöfs Grym Jacket Kläder 0
andreas.lindholm.5 Haglöfs Granit HI GT Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.