Regnkläder

Önskar tips på bra regnkläder för fjällvandring. Regnjackan måste vara utrustad med huva och byxorna bör kunna tas på med stövlarna (storlek 44) på.
 
Prisbild?

Oj.. Massor av olika plagg är bra, det beror mera på vilka detaljer du vill ha, tex lätta plagg, med/utan mech, dragkedja under ärmarna(att rekomendera) osv!

Däremot ska du köpa byxor som har hel dragkedja, dom kan man ta på med skorna på!

Jag använder Marmots pre-clip full-zip byxor...lätta, minimala, mycket bra kvalite och bra pris(ca 800kr)!
Använder oxå en av deras jackor, Essence..

Ett ställ från Marmot går lös på ca 2000kr och uppåt...

//A
 
Regnställen tycks nära besläktade med de bärbara köken, det blir lätt att fästa sig vid vad som fungerar för en. Om du söker bland recensionerna finner du flera olika favoriter. Eftersom man förhoppningsvis mest bär på regnställ tycker jag att volym och vikt är väsentligt. Mitt är altså tunnt, lätt och relativt billigt.....Själv är jag förtjust i sydväst då kan jag bära glasögon och vrida på halsen utan att titta in i huvan...
Vad du än väljer så skriv gärna ner dina erfarenheter här på Utsidan, vare sig de är goda eller dåliga.
//J
 
Det finns så många bra regnplagg ute på marknaden till bra priser,men det är fortfarande få av dessa lätta andningsaktiva Byxor,tex MarmotsPrecip Full Zip Pant
http://addnature.se/product.asp?dept_id=0&pf_id=MARMOTFULLZIPPERCIPPANT_07
som har den mycket praktiska egenskapen att kunna ha dragkedjor hela vägen från foten upp till midjan,så att man varketn behöver ta av sig byxor eller kängor eller stövlar. Det kan man blixtsnabbt byta med byxor med sådan design.

Annars så har du ju ITABS Discovery byxor,ITABS Regnbyxa Packaway.ITABS Byxa Adventure och
Byxa T&P Discovery skalbyxa. Vad alla dessa byxor har gemensamt är att dom är suveränt bra och finns att köpa till ett väldigt bra priser. NACKDELEN på samtligan modeller är dock att på ingen av dessa byxor som jag har angivit har någon lälngre dragkedje som sträcker sig längre än upp till knät-alltså omöjligt att få på sig Kängor och Gummistövlar på det viset.

Det ITAB borde göra på samtliga av deras regn/skalbyxer är att bygga in fullzipper function på dragkedjorna,så att dom når ända ned till fotern,och ända upp till bälltet!!! Det är något som jag har saknat väldigt länge! Det är den absolut smartaste konstruktionen som finns på regnbyxor/skalbyxor och jag hoppas att ITAB kommer att börja sätta dit sådana fullzipp på samtliga av sina modeller.

Tills dess så verkar MarmotsPrecip Full Zip Pant vara väldigt bra,om du speciellt är ute efter fullzipper functionene!
 
Önskar tips på bra regnkläder för fjällvandring. Regnjackan måste vara utrustad med huva och byxorna bör kunna tas på med stövlarna (storlek 44) på.

Mountain Equipments Drilite Plus jacka och byxa är mitt val. Prismässigt ligger de väl lite under 2000:- tillsammans. Ordentlig huva, ventilation i fickor och hellånga dragkedjor i byxornas sidor. Kolla på deras hemsida eller www.highsport.se. Tror de är jämförbara med Marmots Precip.

Mvh
Peter P.
 
De här hellånga dragkedjorna; duger brallor med sådana vid vad, dvs. är de täta i dragkedjan om man drar åt remmar runt byxslut och kängor?

Raskesven
 
De här hellånga dragkedjorna; duger brallor med sådana vid vad, dvs. är de täta i dragkedjan om man drar åt remmar runt byxslut och kängor?

Raskesven

Bra fråga, jag har inte testat till 100%. På senaste turen skulle jag ta mig över Njotsosjokken. Jag vadade på ett ställe (strax efter kröken som ligger strax efter ett litet vattenfall/fors) där jokken delades upp i 2 delar av en grusbank. Jag snörade om kängorna med ett varv runt vristen ordentligt åtdraget och sedan regnbyxor utanpå. Alltså hade jag inga remmar/eltejp/motsvarande runt regnbyxorna. Det enda som finns där är ett elastiskt benslut. Ut till grusbanken var det kanske knädjupt och fin botten så det kunde jag gå raskt, kanske 6-8 meter. Efter grusbanken försökte jag gå mot en punkt i strandkanten där jag kunde se en tydlig stig gå upp ifrån. Efter 4-5 meter var vattnet nästan uppe vid midjan och jag såg att det blev både djupare och mer strömt. Då vände jag och gick tillbaks till grusbanken och tog av mig och körde sandalvadningsvarianten i stället. Efter detta var kängor/sockar/sulor fortfarande torra. Det gick såpass bra att jag kommer att ta med mig en rem åt vardera benet i fortsättningen tror jag. Kanske man kan sätta på en bit silvertejp på byxorna som man vid vad kan flytta till dragkedjan för lite extra säkerhet.

Mina vandringsbyxor som jag hade under regnbyxorna var genomsura i nederkanten. Det vatten som smitit in hade kommit in via bensluten och inte genom dragkedjan.

Om man vill kan man ju ta av sig sockar/sulor och vandringsbyxor. Jag kanske inte skulle rekommendera det hela med GTX kängor eller någon annan känga med mjukt foder utifall att det skulle läcka in.

Mvh
Peter P.
 
...
Annars så har du ju ITABS Discovery byxor,ITABS Regnbyxa Packaway.ITABS Byxa Adventure och Byxa T&P Discovery skalbyxa. Vad alla dessa byxor har gemensamt är att dom är suveränt bra och finns att köpa till ett väldigt bra priser. NACKDELEN på samtligan modeller är dock att på ingen av dessa byxor som jag har angivit har någon lälngre dragkedje som sträcker sig längre än upp till knät-alltså omöjligt att få på sig Kängor och Gummistövlar på det viset.

Det ITAB borde göra på samtliga av deras regn/skalbyxer är att bygga in fullzipper function på dragkedjorna,så att dom når ända ned till fotern,och ända upp till bälltet!!! ...

Jag har ITABs Packaway jacka + byxa och får på/av byxorna över mina Lundhags strl43. Lite tight men absolut inget problem om man e tillräckligt listig för att "korva ihop" byxbenet och lirka igenom foten. Visst hade full-zip varit smidig men då blir byxorna tyngre, dyrare och svårare att packa ihop.

(Förresten mkt nöjd med hela stället, andas kanske inte så bra men är lätt, smidigt att packa ihop och så billigt att jag inte behöver vara försiktig runt eld, stenar och annat "farligt".)
/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.