Regnkläder..vad ska jag välja???

Ekan

Gäst
hej
Nu fundear jag på att köpa ett regnställ till min fru och vet inte om jag ska ha ställ för 1500 - 2000 kr i stället för goretex som kostar minst 4000 kr.
Är goretex värt pengarna som regnställ eller klarar man sig bra med ett "billigare"??????
 
Tja, vad gör ni?
Måste ni och gå med hunden 2-3 timmar om da´n? Välj Gore-Tex! Är ni aktiva mycket så välj "andasmaterial" Skilj dock på Vindtätt och Vattentätt. Jag köpte ett "vent-air"ställ från Didriksson 1990 som jag använde i 10 år (har fortfarande kvar), nu har jag även ett goretexställ (jacka från North Face som jag köpte på rea och byxor från Tierra för ca 1000 kr.)
Är man ute och rör sig mycket är det väl värt pengarna =bra hållbarhet (om inte hunden använder kläderna som tuggben) och man blir inte blöt innifrån. Promenerar ni däremot en stund då och då så välj ett billigare ställ
 

jocke

Gäst
tips

Jag köpte ett Haglöfs Elv , regnställ(jacka o byxa ) för 1300:- på Stadium . Denna sommar hade man inte klara sig utan ett väl fungerande ställ.......och Haglöfs får toppbetyg av mig, det höll tätt.!!
Och andades oxå.......!
-ett minus blir det , fladrig huva ...
men ´´käpan´´ har man ju alltid på, så då klara man sig ...eller hur !!!!????
mvh jocke
 
Regnställ

Vad Du skall välja beror till 100% vad Du ska använda regnstället till.


Skillnaden mellan Laminerade material (Gore-tex är ett sådant) och beläggningar (typ de som finns i billigare regnställ) är främst hållbarheten. Beläggningar klarar hård nörning dåligt - som tung ryggsäck under lång tid.


Vattentätheten kan också skilja. Olika vattentäta materila står emot ett visst tryck innan vattnet tränger igenom. Goretex är extremt vattentätt och klarar mer än 20m. Billigare material kanske bara klarar 5m vattenpelare. Vattenpelaren kan sjunka något med tiden så man skall ha marginal. Dock om man inte ska ligga på knä, sitta eller bära tung ryggsäck så räcker 5 m.


Sedan skiljer andningsförmågan. Jag tycker att man bör satsa på ett ställ som andas. Alla "andas" material typ Goretex och dylikt andas dåligt. Dock kan de andas olika dåligt.


Slutsats för "vanliga promenader" räcker ett ställ som inte är Gore-tex. Dock ska man titta mycket på detaljer. Huvan ska vara bra, byxorna ska gå och sätta på över skorna, fickorna ska fungera, blixtsläsen ska vara bra (gärna YKK).


Lycka till
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Tunt yttertyg viktigt

Välj inte ett för tjockt yttertyg. Många goretexjackor är gjorda för skidåkning och är därför ganska tjocka i tyget. Detta tar åt sig mycket vatten och torkar långsamt. Jag har en gammal (snart 10 år, fortfarande tät) jacka i Gore-tex taslan. Den är inget vidare som regnställ, iallafall inte på långa turer. Då väljer jag helre en hellytech-jacka. Eller min Regatta jag köpt för 250:- Välj altså en Gortexjacka i något Rip-stop material om du ska ha den på sommaren.


Kolla Mountain Equipments regnjackor, de har något så ovanligt som bra huva och riktigt rörliga ärmar på en regnjacka!!! www.highsport.se
 

Björn

Gäst
allvädersjacka

Regatta allvädersjacka kostar just nu 269 för jacka och 149 för byxa på Itab i Surahammar. Det andas, är lätt och regntätt. Dom har postorder. Det har inte gjorts någon reklam för stället i Utemagasinet, och ingen har haft på sig det på Mount Everest, men det funkar bättre som regnjacka än min Goretexjacka, torkar fortare, tar mindre plats, och väger mindre. För alla som inte viste så är blött Goretex uselt. Andningen går åt fel håll, speciellt om man sitter still och vädret är varmt. Ångtrycket blir då högre på utsidan än på insidan. (Som man kan förstå m.hj av fysikalkemi). Ska du iallafall ha en gortexjacka som regnplagg, ta en med tunt yttertyg, så torkar den fortare.
 
Köp billiga byxor och dyr jacka

Regnklädersstrategi.

Jag föreslår att du satsar på en riktigt bra jacka (en som sitter bra, har hög kvalitet och är snygg) och sparar in på byxorna. Regnbyxor använder man inte särskilt ofta medans jackan däremot är ett plagg som kan användas till mycket.

David - Utsidan
 
Regnställ

Kan rekommendera försvarets nya gröna regnställ, byxa + jacka M90, speciellt om det ska vara slitstarkt och nötningsbeständigt (1000:- hos Garderoben).

Mina erfarenheter: Hög kvalite och mycket slitstarkt material! Regnstället är tätt, kanske i tätaste laget för vanligt friluftsliv eftersom det även är utvecklat för att skydda mot annat än harmlöst vatten.

Det är en fråga om hur mycket man rör sig i (hela) stället. Som jag ser det så är det jackan som är viktigast och oftast är det endast den man använder. Krav på att plagget skall andas blir kanske inte så viktigt, man behöver inte dra åt jackan nedtill och huvan kan man ha infälld i kragen mestadels, speciellt om hatt/keps används.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder Kläder 13
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4
PalleC Vad ska jag löpa för ahndskar. Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.