Regnkläder a la Försvarsmakten

Tänkte införskaffa lite rejäla regnkläder (bor man i Lund är det alltid en bra idé).

Blev lite förälskad i Försvarsmaktens regnkläder - byxor, jacka och sydväst - under mina mycket regniga sommarmånader på I22 i Kiruna. Speciellt regnbyxorna där man lätt kommer åt fickorna på underliggande byxor, även benfickorna.

Även sydvästen är en klassiker som ingen borde behöva leva utan :).

Är det någon som känner till om det finns något motsvarande i civila kläder. Jag är inte så förtjust i tanken på att gå omkring i ett militärgrönt ställ, utan skulle helst vilja hitta ett civilt alternativ - såvida inte stället gjordes i blått?

Det jag har fått tips om är att kolla där det säljs arbetskläder. Är det någon som har erfarenheter av sådana plagg i frilufts/vardagssammanhang.

Är det egentligen så stor skillnad på ett pvc-ställ och ett som kan andas? Enligt min egen erfarenhet så räcker inte ett Gore-Tex plaggs andningsmöjlighet till om man anstränger sig. Man blir ju fuktig även i ett sådant men man hade kanske blivit ännu blötare i ett pvc-ställ eller liknande?

Tänkte att man kunde komma lite billigare undan om det ändå inte är så stor skillnad. Min erfarenheter säger mig att om man måste ta på stället så blir man lite blöt oavsett materialet. Men jag har inte direkt gjort någon jämförande test.

Några tankar kring detta? Tack på förhand!
 
hur gick det med deras kilt som de gjorde med byxholkarna?
nån som har testat?
ursäkta om jag byter ämne!

personligen gillar jag inte galonkläder men jag tycker heller inte du ska stirra dig blind på gore-tex. det finns andra material som funkar lika bra!

vet inte vad materialet heter men kolla marmot precip jacket och liknande. tror den finns på http://www.sportsnet.se
 
stgren; sa:
.....
Är det egentligen så stor skillnad på ett pvc-ställ och ett som kan andas? Enligt min egen erfarenhet så räcker inte ett Gore-Tex plaggs andningsmöjlighet till om man anstränger sig. Man blir ju fuktig även i ett sådant men man hade kanske blivit ännu blötare i ett pvc-ställ eller liknande?

Tänkte att man kunde komma lite billigare undan om det ändå inte är så stor skillnad. Min erfarenheter säger mig att om man måste ta på stället så blir man lite blöt oavsett materialet. Men jag har inte direkt gjort någon jämförande test.

Några tankar kring detta? Tack på förhand!
Om du ska vara still och t.ex fiska från båt eller glida runt på stan så funkar ett pvc-ställ bra. Men ska du vandra med ryggsäck så skaffa ett plagg med material som släpper ut kondens. Även om t.ex GT membranet inte hinner med att släppa ut all kondens direkt vid fysisk ansträngning så får du ändå något ånggenomsläpp. Att vandra i ett ställ som inte "andas" ett dugg är relativt obehagligt. Efter 500 m känner du dig som en kokt kräfta. Som alltid avgör användningsområdet vad som är bäst. Ska du ha en allroundvariant så är nog ett ställ med membran att rekommendera.
 
Man bör komma ihåg att Gore-Tex egentligen bara är ett (mycket starkt) varumärke, deras patent på membranteknologin har gått ut (har jag ett bestämt minne av i varje fall) varför många andasmaterial på marknaden som går under andra namn i princip är exakt samma, det är fritt fram för vilken fabrikör som helst att fritt kopiera materialet och teknologin, man behöver bara ringa USPTO eller PRV så tillhandahåller de t.o.m. manualen...

Min poäng är således att när man köper Gore-Tex-plagg betalar man en hel del för varumärket, andra märken är ofta lika bra men inte sällan billigare.
 
stgren; sa:
Tänkte införskaffa lite rejäla regnkläder (bor man i Lund är det alltid en bra idé).
Blev lite förälskad i Försvarsmaktens regnkläder - byxor, jacka och sydväst - under mina mycket regniga sommarmånader på I22 i Kiruna. Speciellt regnbyxorna där man lätt kommer åt fickorna på underliggande byxor, även benfickorna.
Har använt försvarets regenbyxa/byxhok i kombination med GoreTex jacka och det funkade bra. Är själv på jakt efter dylika eftersom jag blev av med dom när jag slutade som frivillig luftbevakare. Men jag har bara hittat militärlagert om det kan vara till någon hjälp. Annars brukar det finnsa på recon.se men det verkar vara slut just nu. Hör av dig om du hittar några. // Roland
 
walk_alone; sa:
Har använt försvarets regenbyxa/byxhok i kombination med GoreTex jacka och det funkade bra. Är själv på jakt efter dylika eftersom jag blev av med dom när jag slutade som frivillig luftbevakare. Men jag har bara hittat militärlagert om det kan vara till någon hjälp. Annars brukar det finnsa på recon.se men det verkar vara slut just nu. Hör av dig om du hittar några. // Roland
Naturkompaniet säljer Fjällrävens byxholkar för 299 spänn, om nu det kan vara något:
http://www.naturkompaniet.se/shop/productpage.asp?itemId=449&sid=95&ladda=4
 
(Ber om ursäkt om detta är självklarheter)

Det finns faktiskt fler alternativ än PVC och laminat.
Vanliga lättviktsregnställ i PU-belagd väv "andas" också. I många fall förmodligen minst lika bra som gore-tex, men till kanske 10-20% av priset.

Haken?
Slitstyrkan blir givetvis inte densamma. I ett två- eller trelagersplagg har det yttre skiktet (som får ta slitaget) inte till uppgift att vara regntätt.
Det är ju membranet som sköter den delen, och det ligger väl skyddat.
En belagd väv, däremot, börjar läcka när den blir sliten.

Så för stadsbruk, eller för den som föredrar att ta av och på regnkläderna, passar nog den typen bättre.
 
Fiskeflottans kläder

Att titta på vad folk använder i yrkeslivet kan vara bra. Grundens har bra kvalitet. Se http://www.grundens.se/sv/katalog/

Jag använder sedan många år med förkärlek Grundens sydväst och fiskarskjorta i bomull med galonärmar när jag paddlar kajak.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.