North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa?

Hej, jag hittade en snygg regnjacka i affären idag. North face cordellette. Vad jag däremot blir brydd över är hur bra denna jacka är. Det står inget om hur mycket vatten den tål ex. 10 000 mm
Utan det enda jag hittar är följande: 40D 104 g/m2 100% nylon Dobby HyVent ® 2L
Någon som kan tyda denna rad för mig?
 
40 Deniers-tyg i nylon (grovhet på fibrerna i väven), dukvikt 104 g/kvadratmeter, 2-lagers-textil med membran.

Säger mao ingenting om regnresistensen.
 
Okey, tack för ditt svar. Hur får jag reda på hur bra jackan är ute i ösregn? Står ingeting varken på north face hemsida eller på jackan...


40 Deniers-tyg i nylon (grovhet på fibrerna i väven), dukvikt 104 g/kvadratmeter, 2-lagers-textil med membran.

Säger mao ingenting om regnresistensen.
 
40D kan vara vävtråden de mäts i D, sen följer vävvikten per ytenhet, materialslaget, foliens beteckning,*varumärkesskyddet, slutligen 2L ånggenomsläppsförmågan. Kan vara en tolkning.
Storheterna i D, ytemått samt ånggenomsläppsförmåga är säkert baserade på tum och fötter, stundtals i kvadrat.
Textilforskningsinstitutet har gett ut en nyckel som jag ögnat igenom för längesen.
Hoppas mitt försök till tolkninig inte gjorde det än mer kryptiskt.
go tur
 
Tack! Men jag skulle vilja veta hur vattentät jackan är- hur mycket den tål. Så att jag inte riskerar bli blöt om jag är ute och vandrar och det öser ner...

40D kan vara vävtråden de mäts i D, sen följer vävvikten per ytenhet, materialslaget, foliens beteckning,*varumärkesskyddet, slutligen 2L ånggenomsläppsförmågan. Kan vara en tolkning.
Storheterna i D, ytemått samt ånggenomsläppsförmåga är säkert baserade på tum och fötter, stundtals i kvadrat.
Textilforskningsinstitutet har gett ut en nyckel som jag ögnat igenom för längesen.
Hoppas mitt försök till tolkninig inte gjorde det än mer kryptiskt.
go tur
 
Resistance to water pressure mm/H20 - JIS I 1092 = 18,000

Water Diffusion (Breathability) g/m2 24 hours-JIS L1099 B-1 = 11,500

Dette er de tallene jeg finner.
Hyvent er belagt med en coating som "sprayes" på yttermaterialet. Da det er to-lags er det ikke noe beskyttelsesvev på innsiden. Men kanskje et meshfoder?.

Slitstyrken er lavere enn tre-lags materiale.

Anders
 
Så jackan, alltså modellen North face cordellette w klarar upp till 18000 mm???
Var hittade du dessa uppgifter?
 
Du kan egentligen bara prova den i ösregn och se hur den beter sig. Även om du har en siffra för mm vattenpelare så är detta svårt att relatera till verkligheten. Tar du av och på ryggsäck i regnet kan det påverka om axlarna är torra, sitter du på blött underlag likaså och så vidare. Köp hem, duscha rejält med den och bilda dig en uppfattning. Lämna tillbaka om du inte ärnöjd, reklamera vid fel.
 
Blir det is på insidan av eller i folien så blir den heltät, liksom alla s k andastyger. Ånggenomsläppsförmågan kräver öppna hål i folien. 18 m är väldigt tätt, nästa nivå blir galon-vaxduk.
Utsläppsförmågan är oxså beroende på hur många remmar och band du blokerar tyget med, speciellt ryggen, där vi har många svettkörtlar.
go tur
 
Oftast är ytbelagda material inte vattentäta - det är beläggningen som gör materialet tätt. Beläggningen regnar så småningom bort. Det brukar även vara minst 2,5 lagers material som är vattentäta, 2 lagers vindtäta. Utöver detta står det i princip alltid om ett material är vattentätt-waterproof. Jag tycker att du bör se på den jackan som vindtät tills TNF säger något annat.
 
Vänta nu. Om det är 2 eller trelager har väl ingenting med vattentätheten att göra??
I ett två lagersplagg är membranet laminerat på yttertyget, och kräver ett löst, tunnt, fodertyg för att skydda membranet mot slitage på insidan. (membranet kan istället vara laminerat på fodertyget, men det är ovanligare). I ett trelagerplagg är yttertyget, membranet och skyddstyget på insidan laminerade ihop till "ett" tyg.

Från TNFs hemsida:
"...Men’s Cordellette Jacket puts fun into exploration rainwear..."
"...the main shell fabric that is constructed from reliably breathable, water proof and seam sealed HyVent™ fabric" så nog påstår dom attd en är tät alltid.
"HyVent® is a superior technology utilising a polyurethane (PU) coating that consists of a tri-component mutli-layer formula for waterproof protection, moisture permeability and durability." Det verkar alltså vara frågan om någon form av beläggning med pu snarare än ett laminerat membran.

En bit ner här står det lite om HyVent
http://www.shop-denali.com/gg_wbbrands2.aspx
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
FruNalleman Nån som testat North Face vandringsskor? Kläder 2
magkar80 The North Face nya duntröja Kläder 15
The North Face M Redpoint Pant - kvalitet eller snarare brist på Kläder 4
Brodin87 North Face Himalayan Parka eller North Face Polar Jacket Kläder 3
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
PeeGee The North Face skaljacka? Kläder 1
Nettan A Letar The North Face Mountain Light-jacka! Kläder 1
andy_02 Import/Efterlysning North Face Summit Down Jacket Kläder 0
rikard_wiberg_hotmail.com the north face Kläder 20
lakers Hjälp sökes av The North Face bärare! Kläder 4
Bengt S North Face Trek Light GTX Hiking Boot Kläder 2
jjjjy66 The North Face Rainfall Jacket? Kläder 0
jipeha The North Face Venture Jacket Kläder 0
BILLY_L The north face "HyVent" Kläder 1
bombardier North Face Skaljackor Kläder 2
Mathew Vad tycker ni om North Face Flight Jacket? Kläder 4
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
sova The North Face Varius Guide Jacket Kläder 0
highlandpark North Face Mountain vs Mountain Light Kläder 8
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mia22 The North Face Kläder 5
kungsleden The North Face Ama Dablam Kläder 1
ebh VARNING Gore-Tex kopior bl a North Face Kläder 13
Mikro north face storm peak??? Kläder 1
kristofer The North Face Rainfall Pants Kläder 0
Stoj The North Face?? Kläder 6
koaladaniel Klättermusen gegen North Face Kläder 5
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
jabe05 The North Face Mountain Jacket? Kläder 2
oskarg The North Face Tibetan hiking pants. Kläder 1
The North Face Kichatna jacket 2000 Kläder 13
North Face Kläder 2
Marmot, North Face eller annat?????? Kläder 2
North-Face Mountain Jacket Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Papadopo Har någon provat North Ice från Erätukku Kläder 2
Kaj Yak Är det någon som äger en 66 North? Kläder 0
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.