VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!!

Lägger du in köpes-annonser på utsidan såväl som andra forum såväl som svarar på jack-annonser kommer du stöta på piratkopierade The North Face jackor!

Varning för dessa!

Ser likadana ut men helt annan kvalite när du använder dem. Tro INTE på säljarnas argument om komkurslager mm.

/T
 
Kina

Har just àterkommit frân Kina, dár "lopp-marknaderna" är formligen överfyllda av av North-Face kopior (jackor, byxor, handskar, mössor, ryggsáckar etc.)i de mest skiftande kvaliteter och pris-klasser.

För skojs skull testade jag att pruta pà en expedition skal-jacka "Gore-Tex" med löstagbar innerjacka ("windstopper fleece") och kom ned till ca 350 kr (utgàngspris ca det dubbla).

Enligt vad man beráttade för mig ár North Face det enda som gáller nu fram till dess polisen fàr klart fór sig att det ár ett válkánt márke som kopieras. Dà försvinner North facekopierna och ersátts av nástföljande márke , tills polisen listar ut att áven det ár ett válkánt márke och gör razzia, osv..

Dock tyckte jag nog att kopierna i allmánhet var rátt taffligt gjorda, och att man ganska látt kan skilja pà en sàdan och ett original (material, sömmar, lappar med logo etc.

MVH /Mats
 
The Asian Face

Var för några veckor sedan i Nepal. Köpte ett par TNF Goretexbyxor för 130 kr. Har inte haft möjlighet att hård testa dem ännu, men det känndes på kvaliteten att de var ganska plastiga. Det roligaste var att de även börjat sälja kläder med samma loggo som TNF men med broderat The Asian Face istället.
 
Ett vanligt argument när man köper billiga märkeskläder i asien är att de skall vara "utsmugglade" från fabriken. Men arbetsgivarna där har nog mycket bra kontroll på varenda sytråd . De som jobbar på fabrikerna är ofta inlåsta.
 
Ang. piratkoppierade märkesvaror

Hej!

När man reser i Asien ser man mängder av fritidsvaror uppmärkta med falska varumärken. Upplever det dock inte som något större "problem" då de för det mesta är för taffligt gjorda för att en van kund skall låta sig luras eller kostar så lite att man inte har anledning att bli upprörd.
Det finns dock en stor industri som tillverkar de plagg som vi förknippar som statusfyllda märkesplagg och som faktiskt är "original"! Att några av dessa varor skulle dyka upp på den lokala marknaden avsedda för försäljning uteslutande till turister parallellt med varor som är "falskskyltade" är enligt min mening inte alls otroligt!

Under min cykelresa förra vintern genom Laos, Vietnam, Kamboja och Thailand såg jag flera av dessa sk. swettshops där unga döttrar till fattiga lantarbetarfamiljer slavar under långa arbetspass. Arbetslokalerna består av fyraväggar med korrugeratplåttak samt en luftspallt för att "vädra" ut dammet från hanteringen av textilier.
Såg hur de rödögda slitna flickorna strömmade ut för att snabbt äta sig lite nudlar innan fabriksvisslan tjöt igen.

De plagg som tillverkas görs ofta på entreprenad där de internationella tillverkare sätter priset på varan de lokala fabrikörerna sedan får lov att möta om dom vill ha tillverkningen. Jag har hört rykten om att de helt enkelt måste sy upp extra plagg för att få det att löna sig.
Möjligen kan det även vara så att de vill bli av med överblivna tyger samt tjäna en extra hacka. Denna extra kvot av plagg har fabrikanterna inga problem att sedan få ut på marknaden då det finns en mycket stor och oreglerad svart ekonomi uppbyggd kring smuggling av varor och människor över gränserna.
En försäljare i Thailand, som hade en svårprutad North Face ryggsäck, berättade att Vietnameserna tillverkar och smugglar fritidsvaror genom Laos/Kambodja och byter dessa mot lätta Honda motorcyklar, däck mm.

Att det i många fall verkligen rör sig om original plagg som bjuds ut till försäljning tycker jag står klart när man tex. i backpackersdistriktet i Saigon kan finna internationellt ganska små märken som Norröna, Bergans samt Haglöfs. Såg bla. Haglöfs Thor skridskoryggsäck med sidofickor för griller och Hansalinan!
Köpte en Camelback H.A.W.G. vätskeryggsäck utan blåsa på Thanon Khao San i Bangkok för 150kr. Där fanns även en Haglöfs Victor 75-85liters ryggsäck för ca halva priset.
Har svårt att tro att en lokal fabrikant skulle tjäna några pengar genom att tillverka exakta kopior av dessa varor!

Ett annat exempel är två par Columbia byxor jag inhandlade på en marknad i Phnom Penh. Byxorna var enligt deras katalog av modellen Trekker Converible Pant och Euro Ujustyme Pant. Dessa finns på flertalet Intersportbutiker och kostar där mellan 5-800kr. Priset jag betalade var 4 och fem dollar. Att de var original tror jag mig veta då Intersport plaggen är märkta med Kambodja som tillverkningsland.
Att det sedan kan röra sig om sekunda varor hör till spelet. Ena paret höll inte ens två cykelturer utan sprack i baken på tre ställen!
Man skall därför vara beredd på överraskningar när man handlar. Man får liksom se till att har råd att handla två gånger när man handlar billigt!

Jag är snart på väg på ännu en cykeltur. Denna gången mellan Singapore och Hong Kong. Flera saker jag behöver väntar jag med att handla tills jag är där. Att jag gör det valet beror inte bara på att det är billigt. Jag anser att när man väljer mellan att köpa från en skurkaktig internationell firma eller en lokal, så är argumenten för den lokala skurkekonomin mindre dåliga...
Men det är ett svårbedömt läge, så rätta mig gärna om jag har fel!

MVH!
Peter

http://www.netspace.net.au/~mrfelix/bsa/index.html
 
KLAGER; sa:
Men arbetsgivarna där har nog mycket bra kontroll på varenda sytråd . De som jobbar på fabrikerna är ofta inlåsta.

Arbetsgivarna har nog bra koll men inte genom att hålla arbetarna inlåsta.
Har jobbat i textilbranschen och varit på ett antal fabriker i Kina och visst är de som jobbar där hela tiden men det beror snarare att de bor där.
Många av arbetarna framförallt män jobbar på fabriken i X antal år får att ihop pengar och sedan flytta hem till familjen igen.
Kul grej, vi hittade våra produkter som var kepsar i stånd på marknadsgatan Temple Street och de var inget märke på dem.
 
Eftersom många kända märken tillverkas (och även designas, enligt en hyfsat säker källa, men det är en annan historia) i samma fabriker kan man nog tänka sig att nån vill tjäna lite svarta pengar på att kränga säckar utsmugglade från fabriken.

Dessutom tror jag att vi som är insatta kan skilja mellan en piratprodukt (tex "Kosovo-TNF-jackan") och ett original.

Vad är det annars för mening med att vara insatt? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MonicaKa Merino-Buff, varning för överskottsfärg Kläder 3
G.S Varning för Kina-kopior av b.la Norröna Kläder 1
ClimbingCharlie Varning för klättermusens laminat! Kläder 5
ebh VARNING Gore-Tex kopior bl a North Face Kläder 13
Varning för Piratkopior.... Kläder 2
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
FruNalleman Nån som testat North Face vandringsskor? Kläder 2
magkar80 The North Face nya duntröja Kläder 15
The North Face M Redpoint Pant - kvalitet eller snarare brist på Kläder 4
Brodin87 North Face Himalayan Parka eller North Face Polar Jacket Kläder 3
Papadopo Har någon provat North Ice från Erätukku Kläder 2
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
PeeGee The North Face skaljacka? Kläder 1
Nettan A Letar The North Face Mountain Light-jacka! Kläder 1
andy_02 Import/Efterlysning North Face Summit Down Jacket Kläder 0
rikard_wiberg_hotmail.com the north face Kläder 20
lakers Hjälp sökes av The North Face bärare! Kläder 4
Kaj Yak Är det någon som äger en 66 North? Kläder 0
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Bengt S North Face Trek Light GTX Hiking Boot Kläder 2
jjjjy66 The North Face Rainfall Jacket? Kläder 0
jipeha The North Face Venture Jacket Kläder 0
BILLY_L The north face "HyVent" Kläder 1
bombardier North Face Skaljackor Kläder 2
Mathew Vad tycker ni om North Face Flight Jacket? Kläder 4
sova The North Face Varius Guide Jacket Kläder 0
highlandpark North Face Mountain vs Mountain Light Kläder 8
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mia22 The North Face Kläder 5
kungsleden The North Face Ama Dablam Kläder 1
Mikro north face storm peak??? Kläder 1
kristofer The North Face Rainfall Pants Kläder 0
Stoj The North Face?? Kläder 6
koaladaniel Klättermusen gegen North Face Kläder 5
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
jabe05 The North Face Mountain Jacket? Kläder 2
oskarg The North Face Tibetan hiking pants. Kläder 1
The North Face Kichatna jacket 2000 Kläder 13
North Face Kläder 2
Marmot, North Face eller annat?????? Kläder 2
North-Face Mountain Jacket Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.