North Face Himalayan Parka eller North Face Polar Jacket

Hej!

Min tidigare fjällräven jacka har blivit stulen och jag är nu på jakt efter en ny varm jacka.
Jag jobbar i fjällen på en skidanläggning och kommer att använda min jacka dagligen men mestadels som fritidsjacka då jag använder skalplagg när jag åker skidor.

Undrar om någon har erfarenheter från antingen Nort Face Himalayan Parka eller North Face Polar Jacket?
Har också funderat en hel del på Fjällrävens Expedition jacka. Är det någon som vet hur den står sig gentemot de andra North Face modellerna jag nämnt ovan?
Vore även kul om någon har tips på någon annan jacka förutom dom jag nämnt som kunde passa bra till mig.

Tack på förhand!

/Oskar
 
Jag har en TNF Himalayan Parka, dock den tidigare modellen inte den nya från 2008 (dock har jag 900 cuin-dun i min vilket bara fanns första året den gjordes, första gången early adopters faktiskt får en fördel..). I vilket fall så är jag väldigt nöjd med jackan och den är oftast för varm var vardagligt bruk. Sök på "Himalayan Parka" i detta forum så har jag och några till skrivit lite om den.

Fjällräven tycker jag ligger i en annan klass, den är grövre och har sämre dunkvalitet samt betydligt färre "funktioner" som jag skulle kräva av en jacka i den prisklassen.
 
Synd det där att de minskat fyllningen från 900 cuin-dun till 800 men känns väl som att 800 ska räcka till för de flesta ändå kanske men ändå synd.
Du tror inte att Himalayan Parkan blir "för varm" för vardagligt bruk? Känner du till något om TNF Polar jacket? Är det värt att lägga till lite extra pengar till Himalayan jackan?

Där jag bor tror jag inte att det finns någon som säljer dessa jackor så det blir nog att beställa någonstans på nätet lite på chans och hoppas att den passar även om det självklart skulle vara bättre att pröva först.
Någon aning om hur Himalayan parkan är storleksmässigt? Stor, liten?
 
Himalayan är precis som de flesta TNF-plagg lite bred i passformen, dock har den bra längd i ärmarna så det är inga problem för mig. Jag är 185/≈70 och har en i medium. Jag har även medium i princip alla andra jackor (Arc'teryx Alpha SV och Gamma MX, Haglöfs Barrier m.fl.). Den går inte ner över hela rumpan vilket ju har både för- och nackdelar. Nu fanns ju inte Polar när jag köpte min jacka men jag hade troligen valt Himalayan ändå då jag behövde en riktigt varm jacka.

Ang. dunkvaliteten så pratade jag med TNF innan jag köpte min jacka och de påstod då att de hade köpt upp allt 900-cuin-dun det året. När jag talade med dem ett år senare då de istället hade 850 påstod de att det bara var året innan de hade kunnat få fram så pass bra dun.
800 är ju på inga vis dåligt, det är mycket fint och räknas väl som standard i de bästa expeditionsplaggen.

Återigen, lycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
FruNalleman Nån som testat North Face vandringsskor? Kläder 2
magkar80 The North Face nya duntröja Kläder 15
The North Face M Redpoint Pant - kvalitet eller snarare brist på Kläder 4
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
PeeGee The North Face skaljacka? Kläder 1
Nettan A Letar The North Face Mountain Light-jacka! Kläder 1
andy_02 Import/Efterlysning North Face Summit Down Jacket Kläder 0
rikard_wiberg_hotmail.com the north face Kläder 20
lakers Hjälp sökes av The North Face bärare! Kläder 4
Bengt S North Face Trek Light GTX Hiking Boot Kläder 2
jjjjy66 The North Face Rainfall Jacket? Kläder 0
jipeha The North Face Venture Jacket Kläder 0
BILLY_L The north face "HyVent" Kläder 1
bombardier North Face Skaljackor Kläder 2
Mathew Vad tycker ni om North Face Flight Jacket? Kläder 4
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
sova The North Face Varius Guide Jacket Kläder 0
highlandpark North Face Mountain vs Mountain Light Kläder 8
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mia22 The North Face Kläder 5
kungsleden The North Face Ama Dablam Kläder 1
ebh VARNING Gore-Tex kopior bl a North Face Kläder 13
Mikro north face storm peak??? Kläder 1
kristofer The North Face Rainfall Pants Kläder 0
Stoj The North Face?? Kläder 6
koaladaniel Klättermusen gegen North Face Kläder 5
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
jabe05 The North Face Mountain Jacket? Kläder 2
oskarg The North Face Tibetan hiking pants. Kläder 1
The North Face Kichatna jacket 2000 Kläder 13
North Face Kläder 2
Marmot, North Face eller annat?????? Kläder 2
North-Face Mountain Jacket Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Papadopo Har någon provat North Ice från Erätukku Kläder 2
Kaj Yak Är det någon som äger en 66 North? Kläder 0
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
langby TNF Himalayan Parka vs. Marmot 8000M vs. ME Annapurna Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.