Vad tycker ni om North Face Flight Jacket?

Jag är ute efter en lite billigare skaljacka, dvs ingen för 3000kr.+
Funderar på att köpa en The North Face Flight Jacket på Wått och Torrt här i Sundsvall för 2300kr.
Jag undrar vad ni som vet tycker om den, eller vad ni har hört om den.

Hur är rörligheten? Fungerar den bra på svenska vinterfjällen? Visst går den bra att använda året om?

Ni kan ju gärna nämna negativa och positiva saker med den också.

Vet ni nån sida där man kan läsa recensioner/tester av denna jacka, eller andra jackor som inte är för dyra?

Tack på förhand
/Mattias Holmberg
 
Jag har inte jackan själv, men en god vän till mig äger en Flight Jacket. Det han sagt om den är att han tycker det är en bra jacka för det priset, bekväm och följsam tack vare stretchmaterial. Nackdelen skulle vara andningsförmågan som inte riktigt är i klass med exempelvis Gore-Tex XCR eller motsvarande. Den är också "amerikansk" i sin utformning, dvs den är inte så lång vilket gör att den inte alltid täcker ner under ryggslutet som många vill att en jacka ska göra.

Men som sagt, för det priset är det en helt ok jacka.

Jag funderade en snabbis på vad för andra jackor som kan tänkas i motsvarande prisklass, kommer mest att tänka på Haglöfs Trident som går på knappa 2000:-, den är dock sydd i Windstopper-material utan tejpade sömmar vilket gör att den visserligen klarar en kortare skur, men blir det en längre vistelse ute i regnet börjar den släppa igenom vattnet. Dessutom andas inte Windstopper särskilt bra heller.

Jag hade precis samma kriterier som du tidigt i våras, vad jag gjorde var att jag tittade runt på Utsidans pryltorg. Hittade där en Tierra Conrad Kain som jag köpte för 2200:-, nypris 3700:-. Många ryggar bort när det börjar talas om beggade jackor, men åtminstone min erfarenhet var att jag fick en jacka i nyskick för snudd på halva priset, och är otroligt nöjd! Så om du vill leta efter bättre jacka för samma pengar vore mitt tips att ta en titt på pryltorget...
 
Allt

Mathew; sa:
Nån mer som har har nåt att säga?

Jag vill höra ALLT ALLA har att säga om jackan.

/Mattias Holmberg

Allt jag har att säga om jackan kan du inte få höra, för det tar tid, köpte i vår/sommras en flight jacket i gul grå färg. Den var mitt "skalplagg" på "Cross Kungsleden" vi gjorde.. Kungsleden på 13 dagar, regn alla dagar utom 4 kanske + topptur keb, mycket svett och mycket blött alltså..

Den är vattentät, när man svettas så blir den blöt innifrån (säg den jacka som inte gör det) den blir lätt smutsig pga rätt "känsliga" färger. Den är slitstark, snygg och rätt billig. Den väger inte heller så mycket, men är inte en lättviktsjacka som "det norra nyllet" :) marknadsför den som.

Ventilation som är flyttad till bålen, är inte så effektiv, men funkar väl hjälpligt..

Frågan är om du får ut mer av en dyrare jacka, tveksamt.. Jag gillar min, skönt att inte falla in i gore-tex ledet :)

Mvh micken
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stinaL Vad tycker ni om meindl island pro Kläder 22
saclawes Vad tycker andra? Kläder 1
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
FruNalleman Nån som testat North Face vandringsskor? Kläder 2
magkar80 The North Face nya duntröja Kläder 15
The North Face M Redpoint Pant - kvalitet eller snarare brist på Kläder 4
Brodin87 North Face Himalayan Parka eller North Face Polar Jacket Kläder 3
Papadopo Har någon provat North Ice från Erätukku Kläder 2
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
PeeGee The North Face skaljacka? Kläder 1
Nettan A Letar The North Face Mountain Light-jacka! Kläder 1
andy_02 Import/Efterlysning North Face Summit Down Jacket Kläder 0
rikard_wiberg_hotmail.com the north face Kläder 20
lakers Hjälp sökes av The North Face bärare! Kläder 4
Kaj Yak Är det någon som äger en 66 North? Kläder 0
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Bengt S North Face Trek Light GTX Hiking Boot Kläder 2
jjjjy66 The North Face Rainfall Jacket? Kläder 0
jipeha The North Face Venture Jacket Kläder 0
BILLY_L The north face "HyVent" Kläder 1
bombardier North Face Skaljackor Kläder 2
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
sova The North Face Varius Guide Jacket Kläder 0
highlandpark North Face Mountain vs Mountain Light Kläder 8
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mia22 The North Face Kläder 5
kungsleden The North Face Ama Dablam Kläder 1
ebh VARNING Gore-Tex kopior bl a North Face Kläder 13
Mikro north face storm peak??? Kläder 1
kristofer The North Face Rainfall Pants Kläder 0
Stoj The North Face?? Kläder 6
koaladaniel Klättermusen gegen North Face Kläder 5
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
jabe05 The North Face Mountain Jacket? Kläder 2
oskarg The North Face Tibetan hiking pants. Kläder 1
The North Face Kichatna jacket 2000 Kläder 13
North Face Kläder 2
Marmot, North Face eller annat?????? Kläder 2
North-Face Mountain Jacket Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.