The North Face

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av "The North Face" kläder i materialet "Hyvent" (osäker på stavning).

Jag behöver en friluftsjacka och tycker att det verkar bra med en som kan andas hyfsat men även är regntät.
Goretex-jackor tycker jag är för stela och opraktiska.

The North Face har en jacka som heter "Flight". Jag är sugen på en sån men vill gärna ha tips på andra märken med liknande egenskaper.

/Mia

TNF HYVENT

Det finns många tillverkare som (naturligt nog) vill ta sig förbi Gore-tex patent. Det är ännu vanligare utomlands, tex i Tyskland. Material som pertex, sympatex, helley tech och andra. Enl TNF själva så är HYVENT:

"Designed as an innovative option for complete weather protection, HyVent is a waterproof/breathable polyurethane-based membrane. While it is slightly less breathable than Gore-Tex® laminates it is extremely waterproof, and can be counted on as a dependable protective outer layer. This combination of high waterproofness and breathability makes it ideal for keeping the elements out. To increase the comfort and breathability level of the coating, we have developed precise custom lining options in both our 2- and 3-layer versions of the HyVent technology."

Det är bra att det finns komplement och konkurens. Ett problem som jag kan se med "HYVENT" (utan att varken ha provat eller ens sett materialet) är det andas sämre än Gore-tex. Jag tycker att t o m Gore-tex andas alltför dåligt! Men generellt sett så gör ju TNF jackor av BRA kvalitet.

TNF Hyvent Flight är en 3-lagers jacka som kostar kostar EUR 249.95 hos Globetrotter.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Byxor i hyvent!

Har ett par TNF överdragsbyxor i hyvent. Har använt dom som överdragsbyxa vid vinterträning på cykel samt vid turskidåkning och en del längdåkning. Jag är mycket nöjd med funktionen. De står emot väta bra dock är andningen lite dålig, vid kraftig fysisk aktivitet bildas lätt kondens. Men det gör det å andra sidan i min Gore-tex jacka också. Sett till priset tycker jag hyvent materialet är bra.

TNF Jackan även i damutförande

mia22; sa:
...The North Face har en jacka som heter "Flight"...
Du vet väl att jackan finns i tjejmodell med namnet The North Face W Flight Jacket (2295:- på "Kompaniet") kolla också in Haglöfs T-Mark Q Jacket (Gore-Tex). Lycka till i Jack-djungeln...

mia22; sa:
Jag behöver en friluftsjacka och tycker att det verkar bra med en som kan andas hyfsat men även är regntät.
Goretex-jackor tycker jag är för stela och opraktiska.

The North Face har en jacka som heter "Flight". Jag är sugen på en sån men vill gärna ha tips på andra märken med liknande egenskaper.

/Mia

Jag köpte nyligen en Gore-Tex-jacka (Tierra Conrad Kain) efter mycket funderingar fram och tillbaka - mitt intryck av den nya versionen i 3-lagers Gore-Tex XCR var just att den var stel. Köpte dock den som tillverkades fram till i höstas, som är sydd i 2-lagers Gore-Tex PacLite. Är hittills mycket nöjd med jackan i detta material! Inte alls samma stela känsla, utan den känns smidig och är dessutom väldigt lätt.

Vidare vet jag inte vad du menar att Gore-Tex är "opraktiskt"? Kan även detta vara kopplat till just 3-lagers XCR-plagg?

Mitt tips är hursomhelst att undersöka plagg sydda i PacLite, det finns en del tillverkare som fortfarande använder materialet.

/ Patrik

hej

jag vet inget om just denna jacka, men har du testat en häglöfs?

själv sa köpte jag en tunn goretexjacka och jag är verkligen helnöjdmed den!!

//chw

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips