The North Face Sundowner Jacket

Hej!
Är ganska ny på vandring. Ska upp till Grövelsjön nu här i September och vandra.
Behöver en bra vindjacka. Hittade en jacka på XXL som jag tycker verkar bra.


Vad säger ni som kan sånt här bättre? Funkar sen bra som vindjacka eller har ni några andra förslag.

Mvh.
 
Hej!
Alltså jag är ingen riktig vandrare och så men det händer att jag går i skog med tung packning ibland, framför allt under dem kallare årstiderna. Då är det bra med ventilation under armarna speciellt när det blåser för att inte behöva utsätta delar av bröstet för kall vind om man blir varm.

Men denna jacka är nog inte så värmande så det går nog utan ventilation med fast det är ju alltid en fördel att ha ventilation.

Eftersom den bara är vatten avisande så tål den nog inga stora mängder regn men du sökte en vind jacka och inte en regnjacka men ville bara påpeka det om jackan.

Så det är mitt förslag att kolla om du hittar någon jacka med ventilation och jämför priset med denna från xxl och se om det är värt pris skillnaden.
 
Varför behöver du denna om du ändå måste ha med en riktig regnjacka? Som vindskydd kan du ha något betydligt lättare och billigare, men som ändå är skönare och "andas" bättre. Troligen har du redan plagget i ditt klädskåp, och det måste inte stå något med "frilufts" på det.

Jag alternerar just nu mellan farsans supertunna (men tätvävda) polycottonskjorta från typ 70-talet (som jag sprättat bort den tidstypiskt spetsiga kragen på) och en ännu tunnare löparjacka jag hittade för 30 spänn på Erikshjälpens second hand. Den sistnämnda väger trots ficka, kantresårer och bra blixtlås 76 g, "andas" helt OK, ryms hopknölad i min näve och tål lite duggregn. Farsans skjorta väger lite över 100 g, torkar inte lika omedelbart, men "andas" ännu bättre.
 
Varför behöver du denna om du ändå måste ha med en riktig regnjacka? Som vindskydd kan du ha något betydligt lättare och billigare, men som ändå är skönare och "andas" bättre. Troligen har du redan plagget i ditt klädskåp, och det måste inte stå något med "frilufts" på det.

Jag alternerar just nu mellan farsans supertunna (men tätvävda) polycottonskjorta från typ 70-talet (som jag sprättat bort den tidstypiskt spetsiga kragen på) och en ännu tunnare löparjacka jag hittade för 30 spänn på Erikshjälpens second hand. Den sistnämnda väger trots ficka, kantresårer och bra blixtlås 76 g, "andas" helt OK, ryms hopknölad i min näve och tål lite duggregn. Farsans skjorta väger lite över 100 g, torkar inte lika omedelbart, men "andas" ännu bättre.
Låter bra satsar på en lättare vindjacka bara. Och kompletterar med en regnjacka.👍
 
Varför behöver du denna om du ändå måste ha med en riktig regnjacka? Som vindskydd kan du ha något betydligt lättare och billigare, men som ändå är skönare och "andas" bättre. Troligen har du redan plagget i ditt klädskåp, och det måste inte stå något med "frilufts" på det.

Jag alternerar just nu mellan farsans supertunna (men tätvävda) polycottonskjorta från typ 70-talet (som jag sprättat bort den tidstypiskt spetsiga kragen på) och en ännu tunnare löparjacka jag hittade för 30 spänn på Erikshjälpens second hand. Den sistnämnda väger trots ficka, kantresårer och bra blixtlås 76 g, "andas" helt OK, ryms hopknölad i min näve och tål lite duggregn. Farsans skjorta väger lite över 100 g, torkar inte lika omedelbart, men "andas" ännu bättre.
Tack för svar!🙏
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.