Ännu en tråd om regnkläder...

Hej,

Jag måste skriva en ny tråd angående regnkläder eftersom jag inte hittar något svar, varken här eller på resten av internet. Kanske söker fel/galet men jag hittar då inte, tror faktiskt inte det finns.

Jag vill ha ett par helt täta regbyxor (eller set med jacka), då pratar vi om galon eller liknande.
Är inte intresserade av andningsmembran eftersom de inte håller tätt utifrån och det är det jag är ute efter.

Enda kruxet, jag vill ha 3/4 eller full zip dragkedja på benen av byxorna. Eventuellt under armarna på jackan också.
Det är liksom enda kravet, för enkel påsättning (hehe).

Jag har gått igenom Grundéns hemsida, Abeko's, Freewear och gud vet vad. Sökt i England och i USA men inget... Har sambon i USA så skulle det finnas där är det inga problem.

Få se om nån lyckas...
 
Försvarets? huvan kanske inte var så bra, men... minns inte riktigt... Byxorna däremot var uppskattade, med bra ventilation, men blixtlåset får du nog sätta dit själv...
 
Försvarets? huvan kanske inte var så bra, men... minns inte riktigt... Byxorna däremot var uppskattade, med bra ventilation, men blixtlåset får du nog sätta dit själv...

Vet inte om jag fick så bra intryck av försvarets set men det kanske är ett alternativ.
Blixtlåset vore ju en bra idé, men det verkar inte finnas något annat än egentillverkning...

Funderar om man ska beställa ett set från Grundéns. Blir man då inte blöt utifrån. Men de verkar lite tunga och det blir tjorvigt att dra på sig byxor med kängorna på.
Skulle va roligt och veta hur det luktar på en fiskbåt, en massa karlar som jobbar hela dagarna med heltäta regnkläder, måste ju stinka svett som bara den...

Jag tänker att det måste betyda att kläderna blir mindre blöta av svett än av vatten, alltså lättare att torka om man är svettblöt än regnblöt. Borde ju isåfall funka för oss vanliga också. I och för sig så har de bättre torkmöjligheter på en båt än till skogs...
 
Tror jag kanske kan hjälpa dig, gå till denna sida
http://lukesultralite.com/products
Han gör regnställ och diverse tillbehör i allt från silnylon(som inte andas) och Cuben fibre, du kan välja till pitzips elller anklezips om du vill.
Han har bra pister enligt mej och grym kundservice.
 
Grundens

Grundens Regnkläder är så vida att det inte är något problem att dra över dom över kängor el liknande. kan till och med ha på mig mina Telispjäxor strl 44 när jag tar på mig dom. Bästa regnkläderna jag har provat. Och så kan man ju vända dom när man nött ut ena sidan.
 
Köpte mig ett par byxholkar på sportaffären.
Lätta o enkla. Någon jacka får jag hitta nånstans...

Lyckades hitta ett par helt oanvända Abeko byxor hos farfar (de hade affär fram till -86) som ingen behöver. Tog hem dem också, så nu har jag både byxor o holkar.

Tack ska ni ha i alla fall!
 

avslutad210712

Gäst
Är väl kanske inte att läcker in, men de ska behandlas, impregneras osv osv. Lite för ömtåliga för mitt tycke.
Så förr eller senare blir man blöt, på ett eller annat sätt.

Har man andningsplagg så blir man garanterat blöt inifrån när man anstränger sig. Så j*kla mycket andas de inte :)

Brukar ibland använda galonplagg när jag fiskar med löjsköt på hösten och problemet med de galonplagg jag hittat är att de är stora, tunga och otympliga.
 
Har man andningsplagg så blir man garanterat blöt inifrån när man anstränger sig. Så j*kla mycket andas de inte :)

Brukar ibland använda galonplagg när jag fiskar med löjsköt på hösten och problemet med de galonplagg jag hittat är att de är stora, tunga och otympliga.

Jepp, kan bara hålla med dig.
Var nära att köpa ett par regnbyxor med dragkedja, bara för att de är lätta, enkelt att dra på, och i princip täta.
Men jag går mest i täta skogar i Tornedalen och skulle nog riva upp dem ganska snart. Har lyckats med det med kläder i konstmaterial.

Nu blir det att beställa några ulltröjor från England, fixa ett nytt ull-underställ, och sedan försöka njuta av naturen i, förhoppningsvis, torrt väder. Vid blöt väderlek, så drar jag på mig galonstället och sätter mig ner tills regnet slutat :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
MickeD Ännu en tråd om regnställ Kläder 4
Andrijke Dunjackor -ännu mera Kläder 14
gost Ännu mera byxor Kläder 2
Fluoronauten Ännu mera om skaljackor... Kläder 4
aronwidforss KM kvalitet tråd i sömmar Kläder 2
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.