letar efter lätta o svetvänliga regnkläder

som rubriken säger.
eftersom jag svättar mycket i min regnjacka letar ja efter nått bättre som andas och gör att ja inte svättar lika lika mycket som min gamla regnjacka, nån som har tips.
 
Hur mycket du svettas, eller mer korrekt: hur mycket vattenånga du avger (för det gör man även om man inte svettas) beror ju inte på jackan. Det kan visst finnas skillnader på hur mycket av den vattenångan som (per tidsenhet och vid en given ångtryckskillnad) passerar ut genom jacktyget, men de skillnaderna varierar mellan... inget alls, försumbart eller väldigt litet ;).

Man brukar mäta diffusionsgenomsläppligheten i gram per kvadratmeter tyg per 24 timmar, vid standariserade förhållanden enligt en ursprungligen japansk industristandard. De bästa värden jag såg när jag letade själv, på jackor som fortfarande var acceptabelt vattentäta, låg kring 30000 g/m²/24 timmar, på jackor som samtidigt var acceptabelt lätta - kring 25000 g/m²/24 timmar.

Observera att dessa värden gäller vid en viss standardiserad ångtrycksskillnad mellan tygets sidor. Ångar du av värme eller ansträngning samtidigt som det är duggregn och dimma ute, ligger den relativa luftfuktigheten nära 100% på bägge sidorna och du kommer att uppleva tyget som heltätt. Är det rentav större relativ fuktighet ute än innanför jackan, kommer den att transportera vattenånga in mot din kropp.

Detta kan mycket väl hända när det är fuktigt ute och du själv inte svettas motsvarande mycket, men har värmt upp ett luftskikt innanför jackan med din kropp - då "löser" den luften mer vattenånga och den relativa fuktigheten innanför jackan sjunker jämfört med uteluften.
Det är därför det är så bra att ha ett separat värmeisolerande skikt närmast kroppen och att själva regnjackan är så litet värmeisolerande som möjligt (ännu bättre om den är så lös, att det blir en ventilerande luftspalt emellan). Då ligger praktiskt taget hela temperaturfallet i värmeplagget, medan luften innanför ytterjackan håller en temperatur nära uteluftens.

Det är p g a dessa enkla mekanismer, som "vattenavvisande" plagg som samtidigt är värmeisolerande (som vissa softshells) kan upplevas som problematiska vid vissa förhållanden.

Summan av kardemumman: hur stor (liten) relativ förbättring du kommer att uppleva genom att köpa en ny aldrig så fin jacka, beror på vad du har för jacka nu, men räkna inte med att du slipper problemet. Om den eventuella förbättringen är värd pengarna, kan bara du själv avgöra.

Vill du snabbt hitta jackor med störst nominell ånggenomsläpplighet, så googla på "JIS L 1099 B-1".
 
Andasmembran = Enbart reklam!

Undertecknad tillhör de som snabbt blir överhettad och svettig vid ansträngning. Min lösning på problemet är följande:
Under ansträngning/regnskurar använder jag bara merinoyllekläder på kroppen. Möjligen förstärkt med ett tunt vindskyddande lager.

Regnställ använder jag endast vid längre raster eller vid lågintensiva aktiviteter nära lägret.
Enligt mig finns det inga regnkläder som kan ventilera bort den kondens/svett som jag och många andra producerar vid aktivt friluftsliv!
Slösa inte bort en massa stålar på dyra så kallade andasmembran typ Goretex! De funkar enligt mig inte i praktiken!

Lars Östlin
 
som rubriken säger.
eftersom jag svättar mycket i min regnjacka letar ja efter nått bättre som andas och gör att ja inte svättar lika lika mycket som min gamla regnjacka, nån som har tips.

Har du provat något plagg med Gore-tex nya Active Shell? Har själv en Mammut Felsturm Half-Zip och är supernöjd. Cyklar ca 2 mil och dagen ( till jobb) sen så hänger den med på både klättringar och lite löpning i skitväder. Funkar super!! Nu kanske denna inte är den billigaste men det finns mycket billigare kläder med Active Shell.

Lycka till!!
 
För mig funkar Itabs Packaway ok. Ett dyrare och tyngre alternativ är en jacka med gt-liner som Taiga Forest, den ventilerar bäst av alla plagg jag använt men är varm och mest funkis höst-vinter-vår. Har också en jacka i gt paclite som verkar lovande.

...trots att vandring är en lågintensiv aktivitet så får man ändå räkna med att bli lite fuktig inifrån, det finns mig veterligen inga plagg som klarar att ventilera ut all fukt som kroppen producerar vid aktivitet...

//J
 
Det bästa är plagg som gör det lätt att ventilera ut värmen. Klassisk regnjacka med dragkedja och knappar kan t.ex. ventileras bra genom att bara knäppa knapparna och ge möjlighet att ventilera ut värme men fortfarande ha ett bra skydd. Modern forskning säger att bara kläderna bara gör 30% och resten är kunskap och erfarenhet. Men sådana saker säljer inte några butiker.
 
Det bästa är plagg som gör det lätt att ventilera ut värmen. Klassisk regnjacka med dragkedja och knappar kan t.ex. ventileras bra genom att bara knäppa knapparna och ge möjlighet att ventilera ut värme men fortfarande ha ett bra skydd. Modern forskning säger att bara kläderna bara gör 30% och resten är kunskap och erfarenhet. Men sådana saker säljer inte några butiker.
Haha, känner igen mig ang. knapp-tricket. Tyvärr omöjligt på moderna jackor utan klaff och med "vattentätt" blixtlås" som fryser ihop i snöblandat regn.
Före "andas"-ställenas tid var man tvungen att tänka till på själva designen. Jag har faktiskt sprättat upp mina fina Montane-regnbrallor och sytt i en mesh-rand à la gamla Helly-Hansenstället nedanför midjan. Vågar inte riktigt gå på jackan på motsvarande sätt och fixa till gammaldags "gälar" i axelpartiet.

En annan "modern" sak jag inte fattar är att kläderna skall vara så slimmade. Det är inte svårt att fixa en hyfsad skorstensverkan bara genom att låta det vara öppet i ärmslut och underkant, resp. uppe vid halsen. Men det kräver ju lite "oversize".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
_DanneW Letar efter de perfekta byxorna, finns de? Kläder 32
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
Kanii Letar hållbart ylleunderställ Kläder 13
cake Letar primaloft-jacka Kläder 12
Iggle Letar kängor Kläder 7
Nettan A Letar The North Face Mountain Light-jacka! Kläder 1
Gore Letar! Kläder 3
såg Söker efter en Slokahatt eller en Rallarhatt Kläder 2
123411563 Jakten efter den perfekta handsken Kläder 8
Evil stinkfoot Luktar svett även efter tvätt - Craft och Icebreaker Kläder 32
Mattias1981 Kängor vitnar och mjuknar efter vaxning Kläder 10
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
tokv41 Söker med ljus och lykta efter.. Kläder 3
Martin Fjäderlätt Itab Packaway - kass efter 2 år? Kläder 25
tomatchili GTX kängor efter ett tag Kläder 0
gundj Fleecejacka efter tvätt. Kläder 1
pack Är på jakt efter dunjacka Kläder 6
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
Ola Å På jakt efter bra skidbyxa. Kläder 15
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
brigas Lätta regnplagg Kläder 44
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.