Luktar svett även efter tvätt - Craft och Icebreaker

Fem veckor i fjällen har satt sina spår (eller snarare sin lukt) i min utrustning. Öppnade igår väskan fylld med smutstvätt och släppte ut en Pandoras box med svettdemoner. Funderade ett tag allvarligt på att elda upp underställ och jävelskap under rituella former med valfri folkdans.

Ett återkommande problem för mig när jag ska sanera mina funktionskläder är att de luktar svett även efter tvätt. Craft-underställen leder tveklöst odör-ligan, men även min Tech-t Icebreaker-tröja (ca två år gammal, men i fint skick) börjar efter tvätt lukta riktigt illa efter bara en dags användning.

Det går inte att utesluta att just min svett kan vara av en sällsynt lökig sort som kontaminerar det mesta den kommer i kontakt med, men jag måste ställa frågan till er andra: hur gör ni för att ta bort svettlukten i era funktionskläder?

Jag har googlat runt lite och snappat upp följande, av mig ännu ej beprövade metoder:
- Tvätta normalt, med tvättmedel, och häll ättika i sköljmedelsfacket
- Lägg kläderna i blöt i ättikalösning före tvätt och tvätta därefter normalt
- Stoppa in plaggen i frysen och låt ligga över natten

Full av förtroende för utsidan-medlemmarnas samlade expertis undrar jag alltså om någon har erfarenhet av ovanstående eller vill dela med sig av sina erfarenheter. Alla tips är av intresse för att undvika eventuella klädbål.

Edit: Jag är alltså intresserad av erfarenheter av egna, beprövade metoder som någon testat själv därhemma.
 
Har ej gjort någon jämförande studie men brukar lägga underställströjor i frysen. Tycker att det funkar bra i den meningen att lukten iaf inte återkommer direkt efter tvätt som det brukar vara annars.
 
Jag har ju erfarenheter efter trettiofem år i byggsvängen och känner igen det där med skit i kläderna efter tvätt.
För att få dom rena och luktfria måste jag helt enkelt höja temperaturen på tvättmaskinen till 60 grader.
Bomull ska bara klara det, det blir inte helt rent annars. Bomull färgas med ett progresivt färgmedel
alltså ju varmare ju bättre sitter färgen, det gäller vad än tvättråden säger.
Mina blandat el. rent konstfiber kläder blir mer sällan, men i svåra lägen som du nämner bli det en
hård tvätt i sextio grader. Hitintills har det funkat jätte bra, det är underställen jag menar.

Jag gör hellre så än att slänga dom, det blir för dyrt annars. Men detta är vad jag gör och det funkar
för mej.

MVH Glenn
 
Har provat att djupfrysa klätterskor vilket är lite av en klassiker. Det gav dock mycket tveksamt resutlat.
Jag har hört men egentligen inte personligen erfarit att det är viktigt att tvätta 60 grader om man får det, jag tvättar mycket kulört i 40, men tydligen ska just 60 behövas för att man verkligen ska få bort svett i vissa material.
 
Intressant. Du lägger dem alltså i frysen efter tvätt? Hur länge låter du dem ligga?

Någon dag, om jag inte glömmer dom :) Tanken är att det som händer efter en vanlig tvätt är att bakteriekulturen överlever och kommer igång direkt med värme och fukt. Frysen däremot tar död på bakterierna, så jag brukar tvätta efteråt, för att få bort resterna.

Ett annat tips om man har snabbtorkande tröjor är att skölja upp direkt efter vandringsdagen. Jag kör samma sak med mina spinningkläder, och det fördröjer det där med lukten.
 
Har en uppsjö med gamla noppriga Craft-T-shirtar hemma som vägrar dö, även om de luktar som de redan vore i långt framskriden förmultningsprocess :)

Jag kör numera sgs samtliga mina s.k. funktions(under)kläder i 60 grader vid varannan tvätt, oavsett vad tvättråden säger, för att öht kunna använda dem mer än en dag mellan tvättarna.
Jag försöker också skölja upp dem varje dag när jag är ute och inte har tillgång till tvättmaskin.
Ättika har jag inte testat.
 
Någon dag, om jag inte glömmer dom :) Tanken är att det som händer efter en vanlig tvätt är att bakteriekulturen överlever och kommer igång direkt med värme och fukt. Frysen däremot tar död på bakterierna, så jag brukar tvätta efteråt, för att få bort resterna.

Bakterierna dör inte utan går i "dvala". När kläderna tinar så kommer de igång igen. Samma sak med klätterskor, där det räcker med något enstaka pass för att lukten ska börja komma tillbaka. En tvätt på 60 grader är inte heller den helt säker att ge effekt då tvätten i sig kanske inte uppnår den temperaturen i den grad som behövs för att döda bakterierna.
 
Underställ består för det mesta av polyester som tål 60 grader så det brukar inte vara nåt problem att tvätta i 60 istället för 40 vilket brukar stå i tvättråden. Dock har vissa funktionskläder inslag av tunna resårtrådar och de verkar inte klara värmen lika bra. Men i vanliga craft-underställ har jag inte stött på det.
 
Ullfrotte

tål tvätt i 60 grader. Det är en vettig kompromiss att använda sådana plagg som underställ. Vädra kläderna i fält. Både kyla och torka minskar lukten. Ättika funkar för riktigt sunkiga persedlar men tvätt är a och o både av mig och prylarna.

Thure
 
Ska jävligt mycket till för att mitt Aclimaställ (syntet) i kombination med ättika ska lukta. I vintras när jag satte näsan till det--helt luktfritt--kom jag fram till att jag hade använt det mer än 15 ggr och 25 mil i skidspåret sedan tvätt. Men så var det stelt också.
 
Jag har helt slutat med syntet på överkroppen. Mina Craft började lukta fan redan dag ett och med ull så kan jag svettas 5-6 dagar utan att det blir obnoxious. För bra för att vara sant nästan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.