Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc

Med risk för att dessa regn-/membran-/Gore-Tex-byxor blir liggande i ryggsäcken den mesta tiden vill jag ändå få några åsikter, tankar och erfarenheter kring lämpliga byxor för fjällvandring. Dessa skall först och främst vara ett förstärkningsplagg vid regn och blåst, så vind- och vattentäthet är ett 'krav'.

Jag har tagit del av de inlägg som diskuterat just Haglöfs LIM byxan och kan konstatera att det nu finns en ny (och dyrare), förstärkt byxa från Haglöfs som fortfarande är 'lätt', nämligen Electron Pant.

Viktmässigt så är ju LIM den mer avskalade och lättare byxan - medans Electron kanske har lite mer slitstyrka med förstärkning vid benavslut etc. Båda har dragkedja/blixtlås (därmed ventilation) hela vägen och borde vara enkla att ta på/av utan att först behöva ta av kängor/stövlar.

  • Är det någon som har erfarenheter av Haglöfs Electron eller rentav provat båda?
  • Tierra, Norröna, Marmot bla har liknande byxor - vilka andra modeller rekomenderas eller vilka byxor skall man helt undvika?

Kanske är det en omöjlig ekvation; att hitta ett par vattentäta-byxor med hyffsat låg vikt, bra slitstyrka och med god ventilation...?
 
Jag har Marmot Precip som rena regnbyxor och de har hållit förvånansvärt bra. Även när jag har gått rakt genom risbuskar och annat stök på fjället. Ganska skönt med hellånga dragkedjor så man enkelt får på och av dem med kängor på. Väger väl mer än byxor utan dock men jag tycker att de blir ett tillräckligt litet paket. Brukar rulla dem och ta en gummisnodd runt så håller de sig kompakta. Kan meddela att om man fösöker vada i en glaciärjock så spolar vattnet rakt igenom dragkedjorna :)
 
Jag har Marmot Precip som rena regnbyxor och de har hållit förvånansvärt bra. Ganska skönt med hellånga dragkedjor så man enkelt får på och av dem med kängor på.
Jag håller med om att Marmot Precip är riktigt trevliga. Tyvärr så läcker mina i dragkedjan när jag cyklar så knäna blir dyngsura vilket inte är så kul och man vill komma fram torr. Nästa gång köper jag ett par som inte har hellång dradkedja.
 
Måste i alla fall nämna att vandrandes så har de klarat alla busväder utan att släppa in något. Även stormbyar med regn.

Jag håller med om att Marmot Precip är riktigt trevliga. Tyvärr så läcker mina i dragkedjan när jag cyklar så knäna blir dyngsura vilket inte är så kul och man vill komma fram torr. Nästa gång köper jag ett par som inte har hellång dradkedja.
 
Itab...

Itab Packaway byxor och jacka är funkis, väger tot 500 gr och kostar ca 700 kr komplett.

...har använt dessa sedan 2005, inne på andra setet nu...

//J
 
Kanske är det en omöjlig ekvation; att hitta ett par vattentäta-byxor med hyffsat låg vikt, bra slitstyrka och med god ventilation...?

Ja, det är en relativt omöjlig ekvation. Framförallt är kombinationen vattentäthet och god ventilation svår att få till.

Precis som i de flesta sammanhang får man kompromissa. Om det gick att göra en byxa som klarade allt så skulle det ju bara finnas en byxa. Varför göra flera modeller om en byxa fixar rubbet?
 
Regnbyxor med bra andning

Har själv ett par Norröna Bitihorn dri1 som andas helt fantastiskt, har använt dem när jag backtränat och inte upplevt problem med kondens. Däremot har jag inte testat dem en hel dag i regn men de ska ju klara 20000 mm vilket är mer än många andra.
 
Är liksom dig på jakt efter något liknande och kommer att följa tråden med stort intresse.

Tidigare har jag provat Marmot Precip men hellånga dragkedjor. Dessa funkar klockrent på sommaren som regnplagg tycker jag. Dock skulle jag vilja ha något som är lite lite kraftigare men som ändå inte bygger på så mkt vikt.

Mina önskemål är:
Tex-material
Hellånga dragkedjor eller ventilations-dragkedjor vid låren + dragkedjor vid kängorna.
Låg vikt.
Gärna förstärkningar runt benavslut för att lite bättre tåla stålkanter på vårens toppturer.

Klarar du dig utan långa dragkedjor så finns ju även Arcteryx Alpha SL pant.
http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Pants-Shorts/Alpha-SL-Pant#Waterproof_Shell

Kan tyvärr inte uttala mig om dem då den korta dragkedjan har fått mig att backa lite från den.


Även klättermusen Brokk finns i denna kategori, lite tunga men riktigt sköna.
http://xn--klttermusen-m8a.se/produ...l=Herr&produktGrupp=Skal&produktKategori=Byxa
Gillar verkligen spännerna på sidan av benen som gör att man kan ha dragkedjorna öppna och få ventilation men att byxan ändå "håller ihop".

Tyvärr passar skärningen på dem inte riktigt min hockey-rumpa. :-( Så nu är jag på jakt efter något annat.
 
Det går att smörja dragkedjan med serat. Då tätar den bättre. Upptäckte detta under min cykelresa då det inte fanns så mycket annat. Improvisation.
 
Jag står, som trådskaparen, i valet av lätta men slittåliga byxor med stor tålighet mot väta. Hur gick det för dig? Hur resonerade du innan ditt val? Erfarenheter efter ditt köp? Jag är själv inne på Haglöfs Electron. Någon med kommentarer kring den?
 
Fick ett par Klättermusen Brokk till jul och byxorna är helt underbara, mjuka som fan och stör inte en sekund när jag åker telis.. Pinglar lite i spännena men ska lösa det med lite vulktejp.
Finns för 1900kr på klättermusens outlet.. Mina väger 485 gram.

Dom lättaste byxorna är inte så särskilt slitstarka, det är bara att accepetera :)

Men "lite" tidigt att komma med nån större utvärdering dock :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
brigas Lätta regnplagg Kläder 44
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
LightDan Membran, varför sådan utbredd förakt för det på Utsidan? Kläder 89
Mr. Red Reklamera membran Kläder 24
Ironhide Membran och omvänt ångtryck? Kläder 15
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
swed Läckande Membran, åtgärda eller kasta? Kläder 5
krum Membran Kläder 24
Jörgen Fjaderlatt.se Intelligent membran? Kläder 42
jeppe78 Skaljacka...och membran Kläder 25
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Nordstjärnan Lagnings lappar till nylon och membran kläder? Kläder 6
Martin B Membran på membran? Kläder 64
Martin B Membran och tvättmedel Kläder 6
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
PerHenrik Test av andningen hos olika membran? Kläder 12
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.