Letar efter en ny regnjacka

Hej

Är ute efter en (lätt) regnjacka som tål mycket regn och vind.
Går mest vandringar i skogen (inte så mycket fjäll)
Har läst här på forumet och Marmot Precip Jacket tillsammans med Packaway (Itab)
verkar vara de som rekommenderas av många.

Är det dom som fortfarande gäller?

Hur står sig andra regnjackor i prisintervallet 500:- till 1000:-?
tex:
Helly Hansen Loke jacka
Cumulus regnjacka
The North Face Resolve Jacke
Mountain Hardwear Plasmic Jacket
Urberg - Men's PU Twill Coat
The North Face - Men's Quest Jacket
Jack Wolfskin - Cloudburst Jacket Men's

Några märken/modeller som man ska helt undvika?
Några märken/modeller som man alltid kan lita på att de håller?

Tacksam för svar.
 
Uppenbart har du inte tittat på lite mer praktiska modeller som bl a de här har https://stayhard.se/11146054/rains/long-jacket-black
go tur

Nej, det har jag inte. Tack för tipset. Vad har du för erfarenhet till den länkade jackan?
Håller den vatten borta? Är sömmarna tejpade?

Här är ett test av regnjackor från förra året
Mountain Hardwears Plasmic fick väldigt bra omdöme

Tack för länken, ser ju bra ut.
Har du själv någon erfarenhet av denna jacka eller någon annan?
 
Både jackan på Stayhard och jackan från Urberg är gamla klassiska regnjackor, ett lager tyg med plast ovanpå. De är tunga, ”andas” ingenting, men är mycket hållbara. Om du tänker dig lugnare aktiviteter och inte har något emot att bära på en tung jacka så passar de bra. Itab säljer Grundens galonställ, några av dem är på rea nu.

Hållbarheten på membranjackor är lite si och så oavsett märke, alla tillverkare har måndagsexemplar. Själv brukar jag snarare titta på tillverkarens garantipolicy än membranet i sig när jag väljer jacka. Sist jag kollade så hade Mountain Hardwear garanti upp till 10 år på fabrikationsfel, delaminering av membran, tejpningar som lossnar och liknande fel. Naturligtvis beroende på hur sliten jackan är i övrigt. Själv fick jag en ny jacka av Mountain Hardwear då min 4 år gamla regnjacka med counduit membran delaminerade för några år sedan.

Min senaste regnjacka är en Norröna Bitihorn GTX active shell, jag valde den eftersom den har abnormt stora ventilationsdragkedjor och för att Gore lämnar 10års garanti på sina membran. Eftersom mina regnjackor spenderar 90-95% av tiden i ryggsäcken så är det aldrig utslitning det är frågan om ifall de går sönder, då är det skönt att veta att garantin räcker länge.
 
Både jackan på Stayhard och jackan från Urberg är gamla klassiska regnjackor, ett lager tyg med plast ovanpå. De är tunga, ”andas” ingenting, men är mycket hållbara. Om du tänker dig lugnare aktiviteter och inte har något emot att bära på en tung jacka så passar de bra. Itab säljer Grundens galonställ, några av dem är på rea nu.

Hållbarheten på membranjackor är lite si och så oavsett märke, alla tillverkare har måndagsexemplar. Själv brukar jag snarare titta på tillverkarens garantipolicy än membranet i sig när jag väljer jacka. Sist jag kollade så hade Mountain Hardwear garanti upp till 10 år på fabrikationsfel, delaminering av membran, tejpningar som lossnar och liknande fel. Naturligtvis beroende på hur sliten jackan är i övrigt. Själv fick jag en ny jacka av Mountain Hardwear då min 4 år gamla regnjacka med counduit membran delaminerade för några år sedan.

Min senaste regnjacka är en Norröna Bitihorn GTX active shell, jag valde den eftersom den har abnormt stora ventilationsdragkedjor och för att Gore lämnar 10års garanti på sina membran. Eftersom mina regnjackor spenderar 90-95% av tiden i ryggsäcken så är det aldrig utslitning det är frågan om ifall de går sönder, då är det skönt att veta att garantin räcker länge.

Tack för ditt utförliga svar.
Så är det för mig med att regnjackan kommer att ligga i packningen för det mesta. Vill ju då att den tar liten plats och inte väga för mycket.
Sen svettas jag lätt/mycket så någon form av ventilation bör det vara.
"Mountain Hardwear Plasmic" jackan är ju en het kandidat. Får ta mig till någon affär som har den så man får prova.

Jackor med plast utanpå textilen är sydda och svetsade, de är 100% vattentäta. Varar länge.

Ok. Tack.
 

avslutad210712

Gäst
Köpte en Haglöfs Lim 3 (L.I.M Versa) jacka och blev riktigt positivt överraskad. Trots vandring i riklig nederbörd större delen av dagen var den torr på insidan när jag/vi tog av den på kvällen.

Om man bor nära Haglöfs outlet är det bara att tacka och ta emot när man får en sån jacka för 690:-
 
Köpte en Haglöfs Lim 3 (L.I.M Versa) jacka och blev riktigt positivt överraskad. Trots vandring i riklig nederbörd större delen av dagen var den torr på insidan när jag/vi tog av den på kvällen.

Om man bor nära Haglöfs outlet är det bara att tacka och ta emot när man får en sån jacka för 690:-

Tack för tipset. Jo, jag har en outlet rätt så nära.
 
Om man ändå ska ha regnbyxor på sig ser jag ingen anledning att ha en lång regnjacka. Möjligen om den täcker benen också.
 
Om man ändå ska ha regnbyxor på sig ser jag ingen anledning att ha en lång regnjacka. Möjligen om den täcker benen också.

Beror väl lite på vilken kroppsform man har. Jag hade tidigare Itabs regnbyxa och en OR regnjacka, kanske hette den minimus? Där blev det en glipa mellan jacka och byxa så fort jag skulle böja mig fram för att fixa med nått, knyta skor etc. Helt värdelöst. Nu har jag samma byxa men i kombination med Haglöfs LIM parka så nu slipper jag det. Väger väl nått 10-tal gram mer skulle jag gissa.
Dock tycker jag inte Itab-byxan funkar så bra att dra över kängorna. Det går men det är tajt och inte så kul om man har lite bråttom. Tror det blir dragkedja i sidorna på min nästa regnbyxa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
_DanneW Letar efter de perfekta byxorna, finns de? Kläder 32
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
Kanii Letar hållbart ylleunderställ Kläder 13
cake Letar primaloft-jacka Kläder 12
Iggle Letar kängor Kläder 7
Nettan A Letar The North Face Mountain Light-jacka! Kläder 1
Gore Letar! Kläder 3
såg Söker efter en Slokahatt eller en Rallarhatt Kläder 2
123411563 Jakten efter den perfekta handsken Kläder 8
Evil stinkfoot Luktar svett även efter tvätt - Craft och Icebreaker Kläder 32
Mattias1981 Kängor vitnar och mjuknar efter vaxning Kläder 10
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
tokv41 Söker med ljus och lykta efter.. Kläder 3
Martin Fjäderlätt Itab Packaway - kass efter 2 år? Kläder 25
tomatchili GTX kängor efter ett tag Kläder 0
gundj Fleecejacka efter tvätt. Kläder 1
pack Är på jakt efter dunjacka Kläder 6
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
Ola Å På jakt efter bra skidbyxa. Kläder 15
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.