Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip

Ett köp som står för dörren är ett par lätta skalbyxor med fullzip för årets blötare säsonger., är lite i valet och kvalet om jag ska satsa på fjäderlätt för fastpacking och köra ett par windstopper softshell för skidor etc. När jag är ute i skogen blir det mestadels Tierra membranfria softshellbyxor eller ett par Fjällräven-byxor där vaxet tvättats ur.

Jag har ett par rejäla The North Face skalbyxor med de väger bly och tar för mycket plats samma med mina Marmot BIB´s så det jag söker är ett par lätta och icke-skrymmande skalbyxor att dra över, de ska tåla buskar och allmänt slitage och helst inte vara styva och prassliga, är dock ingen klättrare.

De jag kollat på i butik är Haglöfs Electron (Gore Packlite/Proshell), Arceteryx Alpha LT 1/2 BIB (Gore Proshell) samt Norröna Falketind (Gore Proshell).

Kom gärna med omdömen och tips, även på byxor med Gore Activeshell och Polartec Neoshell

/GS
 
Använder Haglöfs LIM Pant och tycker att de fungerar bra. Minimalistiska, kanske inte de mest slistarka men väldigt packvänliga.
 
Hej, använder själv ett par Arcteryx Beta AR. Mycket nöjd med kvalitet och packvolym/vikt. Nu går ju inte dragkedjan hela vägen upp, men nästan. Är ju en variant till samma byxa du nämnde. Byxorna är lite kraftigare och tyngre längst ner(som du kan se på bilder), men marginellt och bidrar även till väldig slitstyrka där stenar, kvistar m.m. sliter som alla bäst=)
 
Svår kombo

Letade precis som Du efter lätta och tåliga och föll för Haglöfs LIM. Dom höll en halv fjällvandring!! Efter en passage över ett klipphav vart byxan full med småhål där kängans hakar för snörningen hade stött emot byxan mot stenar med en följd av massor av små, små hål!! Det som vad extra irriterande var att jag inte upptäckte förrän vid nästa lite djupare vad.... !

LIM gick alltså bort på punkten "tålig".

Bytt till ett par Arcteryx som är lite tyngre och tar något mer plats men som hitintills klarat både kängnötning och buskriv!!

// Lelle
 
Tack för svaren, hur är Arcteryx-byxorna i storleken? har XL på Haglöfs är 190cm/99 kg atletiskt byggd.
 
Tack för svaren, hur är Arcteryx-byxorna i storleken? har XL på Haglöfs är 190cm/99 kg atletiskt byggd.

Jag har nog liknande mått som du och har ett par Beta AR i XL Tall (dom har ju 2 eller 3 längder på byxbenen). Skulle nog passa dig också. L Tall kan ev. också fungera men då blir dom tajta. Jag har haft byxorna i minst 5 år och är helnöjd med dom.
 
Tack för svaren, hur är Arcteryx-byxorna i storleken? har XL på Haglöfs är 190cm/99 kg atletiskt byggd.

Mina Beta AR är även de i XL, längden vet jag inte. Mina mått är 188cm 95kg men inte atletisk=).
Väldigt smidiga byxor som även rymmer varmare lager under utan problem.

Du kan ju åka till Naturkompaniet el. Addnature och testa, är ju ändå ganska dyra byxor att beställa online och chansa på storlek.

Just ja.. såg att du fråga efter byxor som inte är prassliga eller styva. Är ingen expert men "prassligheten" tror jag finns i alla Proshell/3-lagers produkter. Alltså i arcteryxbyxorna.
Materialet är även lite "styvt" i börjar men efter en tids användning blir de lite mindre styvt.
 
Hej!

Berghaus Paclite bralla har dragkedjor nästan ända upp till höften och är väldigt lätta. Är väldigt nöjd med mina. Köptes för ca 750 kr inkl frakt på simplyhike.co.uk

/M
 
Lim pant III?

Bumpar lite...finns några erfarenheter på lim III byxorna? Ok hållbarhet med tanke på den låga vikten? Har aldrig haft dyra regnbyxor tidigare...är full-zip att föredra?

Man blir ju genomvåt innifrån om membranet inte släpper igenom väldigt mycket fukt. 'Riktiga' öppningar som gylf och sidoöppningar tror jag själv mer på.
 
Jag kör Norröna Bitihorn dri3 pants. Norrönas lättaste variant fast den har bara 3/4 dels långa dragkedjor typ. Räcker gott för att med lätthet få på sig dom med kängor.

https://www.norrona.com/sv-SE/Products/4411-15/3875/bitihorn-dri3-pants-m/

Vet inte vad du menar med lätt men de väger ganska exakt 300 gram och är trelagers. Vill du ha lättare får du nog skippa kedjorna och tre lager.

Eller nä här är ett par trelagers på 260 gram men då har den inte gylf och spänne och ficka utan är enklare: http://www.ultralightoutdoorgear.co.../shell-overtrousers-c337/rab-xiom-pants-p2658
 
Ni som kör med Haglöfs LIM pants - är det dom lite billigare som heter proof eller är det goretex? Aldrig vågat förlita mig på mina LIM proof som regnbyxor. Känns inte helt täta?!

Har berghaus med longzip istället men väger 3-400g
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
brigas Lätta regnplagg Kläder 44
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
Hagge91 Tåliga Zip-off byxor Kläder 2
thomalin Tåliga byxor? Kläder 25
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Carolientje Skalbyxor för tjejer med långa ben Kläder 3
Tulaaras Skalbyxor Kläder 6
anejon Skalbyxor för oss med långa ben! Kläder 8
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
Eriks-alla Skalbyxor med förstärkningar för knän och rumpa Kläder 5
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
nya_jope Skalbyxor för olika tillfällen Kläder 9
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
sagoskog Skalbyxor med hängslen Kläder 9
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
lilla kråkan Bra skalbyxor för dam? Kläder 3
Årebo dagens design på skalbyxor Kläder 5
action2 ITABs skalbyxor Kläder 6
Schneeberger Skalbyxor för vinterbruk? Kläder 22
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
rodani Stadiums EVEREST skalbyxor? Kläder 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...