Lätta regnplagg

Ingen fabrikör som gör regnplagg i samma material som yttertält?
Ex yttertältet till mina HB är lätta,vindtäta,regntäta och släpper igenom viss kondens,samt går att väva in en stadgande tråd i (till huvan).
Det borde ju gå till regnplagg,eller?
Vore perfekta packmått.
 
brigas; sa:
Ingen fabrikör som gör regnplagg i samma material som yttertält?
Ex yttertältet till mina HB är lätta,vindtäta,regntäta och släpper igenom viss kondens,samt går att väva in en stadgande tråd i (till huvan).
Det borde ju gå till regnplagg,eller?
Vore perfekta packmått.

Jag kan ha fel såklart men tror att HB: s väv inte släpper igenom kondens - dvs den diffuserar inte.

Däremot finns den som regnplagg. Exped gör en poncho i Sil-nylon (silicon coated nylon).

Mvh,
//J
 
Marmot

Har använt mitt Marmot Essence (det som finns med i utemagasinet) och tycker att det är Perfekt!!

Jag har jackan(anorak modellen) strl:XL vikt 210g. Byxan med hela dragkedjor strl:LL 309g

Är du mindre i strl så kommer du givetvis lättare undan :)!

Rekomenderar varmt hela dragkedjor, dels på grund av ventilationen blir 100% samt enkelheten vid på & av tagning. De få extra gram det blir är Klart värt det!

Prisbilden, ca 1700-1800kr..så ut i regnet bara!
 
Hillebergs tält är (avsedda att vara) helt täta. Det blir ganska mycket lättare att ha regnställ av t ex silnylon. Detta beror på att väven väger mindre än hälften av de lättaste andningsaktiva vävarna.

Jag har ju själv sytt en jacka bestående av flera material, där vissa delar är helt täta därför att det ändå inte sker någon diffusion där. T ex ryggen.
Se länken här för mer info:
http://www.nui.se/Regnjacka_av_blandras.htm

De enda regnplagg jag känner till i lätt och tätt material är Dancing Light Gear, som just har slutat sin verksamhet. Du får köpa silnylon från USA eller Shelby (tyngre) och sy själv.

Jörgen
 
Tummen mitt i handen

Mina sömmerskekonster får inga höga betyg.Får kolla på en ny Marmotjacka när den gamla lagt av.
Var mest intresserad av att veta vilka material som skulle vara tänkbara regnklädesalterantiv.
 
Min regnjacka sydde jag mest för att det var kul, samt för att testa tanken om att använda olika typer av väv. Skall man sy grejor själv så måste man nog tycka det är ett nöje under mörka höstkvällar. Fast nog blir det mycket billigare och vissa grejer går inte att köpa. Och man behöver inte direkt kunna sy. Mina grejor ser inte så imponerande ut på nära håll...

Numera finns det ju regnjackor av Paclite under 200 g, så det finns inte så mycket att vinna längre på att välja ett icke-andande material. Personligen skulle jag inte göra det, jag tycker att fuktgenomsläppligheten är ganska skön.


Jörgen
 
Bäst måste ju vara att helt enkelt be att få skickat tyg till sig frå hb om man nu nödvändigt vis ska ha deras, annars finns det andra. Och sedan sy själv.
Angående sömmarna så tror jag inte att det är ett behov att ha tejpade sömmar, med sömtätning i dem ska det absolut inte vara något problem. Tejpning är när man vill ha garanterat täta plagg (för dem som annars får reklamationer osv.), jag skulle personligen inte bry mig så värst mycket om jag efter några timmar i regnet hadde ett lekage på några dropper på axeln, sådant är försummbart när man är aktivt i ett regnplagg!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.