På jakt efter bra skidbyxa.

Jag funderar på att köpa nya byxor att ha för utförsåkning, är det någon som kan rekommendera bra byxor? Helst ska byxan ha hängslen och gå upp lite högre så att man inte blir kall om magen och ryggen.
 
Bra fråga. Det är svårt att hitta ett par brallor som sitter bra, håller snön ute, ventilerar hyffsat och dessutom håller mer än en säsong. Jag har inte lyckats.

Det finns många bra modeller av gtx-byxor men dom är oftast löjligt dyra och alldeles för ömtåliga för att tåla att nötas av stålkanter och grankvistar (som kommer mot en i okontrollerat hög fart). Hur kul är det att riva söder sina nya 4000 kronors-byxor för att man råkade trilla på fel ställe?

Har har börjat snegla på rena slalombyxor, dom har oftast lite grövre tyg men är (vad jag sett) nästan alltid fodrade och därmed diskvalificerade.

Kanske är det dags att pröva MC-brallorna, inbyggda knäskydd och definitivt hållbart tyg!
 
Jag är sugen på Haglövs skidbyxor som jag tycker sitter skönt och finns både i hög och låg modell. Jag vill dock ha dom låga med hängslen eftersom jag tycker att underställ och tröja räcker även på magen.
 
Kolla in Norröna Trollveggen på http://www.norrona.no (under fjellsport) Har själv använt dessa i två vintersäsonger (daglig användning från januari till maj, inte bara som skidbyxa, men till stor del, även som "daglig" byxa) utan att de gått sönder av några stålkanter (och jag ramlar mycket...). Har dock lyckats göra sönder dom efter ett svanhopp från cykel ner på asfalt och med knät som stötdämpare men det lagades av norröna.

/Martin
[Ändrat av plast 2002-08-28 kl 17:15]
 
Har använt ett par byxor från Columbia i deras egna materiat "titanium" i tre år utan några som helst problem. Vind och vattentätt med heldragna dragkjedjor och minst halva priset mot Gore Tex. Ångarar dock att jag köpte salopette modellen då det brukar bli för varmt på bröstet vid toppturer.
 
Columbia verkar helt ok

Brorsan kör med dessa byxor och det funkar utmärkt. Nu är det iofs bara 2 år gamla, men ser ut som nya.

Kan annars rekommendera Klättermusen som jag kört riktigt hårt med i tre år. Ser ut som något hämtat ur en rambofilm, men ska du på fest kan du ju byta byxor. Alla byxor går sönder när du sätter stegjärnen i dem...

För vanlig skidåkning tror jag Columbia är perfekta. Jag skulle satsa på ett ganska tätt material eftersom man blir mer blöt från utsidan än insidan om man inte ska gå uppför berget.

Lycka till
/föhl
 
f_lindstrom; sa:
Kanske är det dags att pröva MC-brallorna, inbyggda knäskydd och definitivt hållbart tyg!

Jag använder mitt Dainese GTX MC-ställ med alla skydd och kevlarförstärkningar när jag åker skider. MC-ställen har kraven ställda "lite" högre än skidställen, dom e ju trots allt gjorda för ganska höga hastigheter samt elaka kaningar på asfalt.. Ett annat tips är att kolla in ryggplattorna som MC-åkare använder.. Skall man ändå slänga ut 6000-10000:- så är det väl bra om man har dubbel funktion på prylarna.


.
[Ändrat av FJS90/91 2002-09-03 kl 16:04]
 
FJS90/91; sa:
f_lindstrom; sa:
Kanske är det dags att pröva MC-brallorna, inbyggda knäskydd och definitivt hållbart tyg!

Jag använder mitt Danise GTX MC-ställ med alla skydd och kevlarförstärkningar när jag åker skider. MC-ställen har kraven ställda "lite" högre än skidställen, dom e ju trots allt gjorda för ganska höga hastigheter samt elaka kaningar på asfalt.. Ett annat tips är att kolla in ryggplattorna som MC-åkare använder.. Skall man ändå slänga ut 6000-10000:- så är det väl bra om man har dubbel funktion på prylarna.

Såna mcbyxor har jag... Hmm.... Kanske skulle testa dem i skidbacken i vinter. Ryggskydd har jag redan.
 
ööhhh...

Jag såg inte ditt namn "Ducati Monster".... De e klart att en Duccatist har Dainese ställ.

(förtillfället utan Ducati..snyft)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pack Är på jakt efter dunjacka Kläder 6
Vandrare Desperat jakt på High point hat! Kläder 8
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.