Tystaste regnjackan på fjället?

Med åldern har en blivit alltmer led på högljudda prylar när man är på knat. Nu ska jag uppdatera regnjackan, men data för "decibel" på klädesplagg är ju rätt ovanligt och därmed tråkigt som sök-kriterium i forumet, liksom i friuftsbutiken.

Som vanligt är det en balansgång. Idealet vore en ljud- och viktlös, vattentät "andas-jacka" som ventilerar 100% och räcker ned på låren så byxholkar fungerar bra. Men det finns (killgissningsvis) inte och en får ta vad marknaden har att erbjuda (har inte möjlighet att göra själv)

Så, därför vänder jag mig till er, I kloke på forumet: vilka jackor finns som tål att vara med på fjället (vinter ej krav) men ändå inte låter som vore man klädd i en soppåse där man drar fram? (Eller på annat sätt lever rövare)

/Per Z

Har tyvärr bara samma erfarenheter som TS det vore en stor förbättring att hitta ett tystare regnställ.
Ljudliga är bland andra Fjällräven, Regatta, Northside, Tierra, T&S och FMs.

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Som nilssa skriver, det är väl främst inom jakt man eftersträvar tysta kläder och med det oftast lite tyngre plagg. Vandrare prioriterar ofta vikt/volym vilket normalt är kopplat till tunnare och lite mer prassliga material. Jag har dock en OR Helium regnjacka som är förvånansvärd tyst trots det mycket tunna materialet.

Kanske ett klassiskt oljeställ är tystast pga den släta utvändiga ytan, men jag gissar att det inte är vad TS söker;)? Det är ju strukturen i väven som sådan på de flesta ställ som skapar ljud när vi rör oss och gnider tygytor mot varandra i rörelsen.

Jaktkläder är tysta. Men tunga.

Jag hade en jacka från Houdini, tror modellen heter BFF nu för tiden, och den var inte så högljudd, relativt sett. Kändes lite 'ruggad' på ytan vilket säkert drog med 'ljudnivån'. Modellen funkade gott för dagligt bruk men på fjället fanns övrigt att önska.

@smux Jag ska iaf försöka klämma på ORs Helium om jag kommer åt, så ser vi hur det faller ut.

Loden Frey är görtyst och helt galen på horisontalregnade fjället. Som nybörjare gick jag i mitt galon seglarställ, men det krävde ju bara undisar under när man gick och hur skulle man undvika frysa vid raster i regn?

Jag fortsätter killgissa lite men den jacka du söker finns nog inte... Om kravet är ljudlös (eller nästan)
Kopplar ihop detta med andra trådar om skalplagg och säger "kör med två jackor". En för regn (bara regn) och en vindjacka för all annan väderlek som kräver jacka.
Då minskar du tiden du utsätts för ljudet.

Att jaktkläder är tystare beror på att där väljer tillverkaren ett yttertyg som inte är vattenavstötande, sen sitter G-tex eller annat membran laminerat innanför. Yttertyget blir således blött och tungt och torkar dåligt.

//P

Har tyvärr bara samma erfarenheter som TS det vore en stor förbättring att hitta ett tystare regnställ.
Ljudliga är bland andra Fjällräven, Regatta, Northside, Tierra, T&S och FMs.

Då varje märke har många modeller i olika matrial är det nog lite brett att säga att ett helt märke är ljudligt. Det torde variera mellan modeller med olika matrial inom samma märke.

/Patrik

Har en Fjällräven Keb Eco-shell som är relativt tyst, gjort av återvunnen polyester så tyget känns mjukt och något borstat. Skulle absolut inte säga att det är som en bomulls- och/eller ren polyesterjacka som inte är skaljacka, men tycker ändå att den är ganska tyst för att vara en skaljacka.

Ja, jag vet inte. Jag har en från T&P Packaway från ITAB, köpt 2007. Den är gummibelagd på insidan och håller än. Den prasslar inte. Sedan har jag en jacka, Tuxer, som inte prasslar så att jag tänker på det.

Är det inte så att de som prasslar är de riktigt tunna, som har något typ av andasmembran?

Jag skulle kolla pyrschjaktskläder, dom är tysta men inte det jag skulle ta som regnjacka vid vandring.
Som alltid blir det en kompromiss.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips