Tystaste regnjackan på fjället?

Med åldern har en blivit alltmer led på högljudda prylar när man är på knat. Nu ska jag uppdatera regnjackan, men data för "decibel" på klädesplagg är ju rätt ovanligt och därmed tråkigt som sök-kriterium i forumet, liksom i friuftsbutiken.

Som vanligt är det en balansgång. Idealet vore en ljud- och viktlös, vattentät "andas-jacka" som ventilerar 100% och räcker ned på låren så byxholkar fungerar bra. Men det finns (killgissningsvis) inte och en får ta vad marknaden har att erbjuda (har inte möjlighet att göra själv)

Så, därför vänder jag mig till er, I kloke på forumet: vilka jackor finns som tål att vara med på fjället (vinter ej krav) men ändå inte låter som vore man klädd i en soppåse där man drar fram? (Eller på annat sätt lever rövare)

/Per Z
 
Har tyvärr bara samma erfarenheter som TS det vore en stor förbättring att hitta ett tystare regnställ.
Ljudliga är bland andra Fjällräven, Regatta, Northside, Tierra, T&S och FMs.
 
Senast ändrad:
Som nilssa skriver, det är väl främst inom jakt man eftersträvar tysta kläder och med det oftast lite tyngre plagg. Vandrare prioriterar ofta vikt/volym vilket normalt är kopplat till tunnare och lite mer prassliga material. Jag har dock en OR Helium regnjacka som är förvånansvärd tyst trots det mycket tunna materialet.

Kanske ett klassiskt oljeställ är tystast pga den släta utvändiga ytan, men jag gissar att det inte är vad TS söker;)? Det är ju strukturen i väven som sådan på de flesta ställ som skapar ljud när vi rör oss och gnider tygytor mot varandra i rörelsen.
 
Jaktkläder är tysta. Men tunga.

Jag hade en jacka från Houdini, tror modellen heter BFF nu för tiden, och den var inte så högljudd, relativt sett. Kändes lite 'ruggad' på ytan vilket säkert drog med 'ljudnivån'. Modellen funkade gott för dagligt bruk men på fjället fanns övrigt att önska.

@smux Jag ska iaf försöka klämma på ORs Helium om jag kommer åt, så ser vi hur det faller ut.
 
Loden Frey är görtyst och helt galen på horisontalregnade fjället. Som nybörjare gick jag i mitt galon seglarställ, men det krävde ju bara undisar under när man gick och hur skulle man undvika frysa vid raster i regn?
 
Jag fortsätter killgissa lite men den jacka du söker finns nog inte... Om kravet är ljudlös (eller nästan)
Kopplar ihop detta med andra trådar om skalplagg och säger "kör med två jackor". En för regn (bara regn) och en vindjacka för all annan väderlek som kräver jacka.
Då minskar du tiden du utsätts för ljudet.

Att jaktkläder är tystare beror på att där väljer tillverkaren ett yttertyg som inte är vattenavstötande, sen sitter G-tex eller annat membran laminerat innanför. Yttertyget blir således blött och tungt och torkar dåligt.

//P
 
Har tyvärr bara samma erfarenheter som TS det vore en stor förbättring att hitta ett tystare regnställ.
Ljudliga är bland andra Fjällräven, Regatta, Northside, Tierra, T&S och FMs.

Då varje märke har många modeller i olika matrial är det nog lite brett att säga att ett helt märke är ljudligt. Det torde variera mellan modeller med olika matrial inom samma märke.

/Patrik
 
Har en Fjällräven Keb Eco-shell som är relativt tyst, gjort av återvunnen polyester så tyget känns mjukt och något borstat. Skulle absolut inte säga att det är som en bomulls- och/eller ren polyesterjacka som inte är skaljacka, men tycker ändå att den är ganska tyst för att vara en skaljacka.
 
Ja, jag vet inte. Jag har en från T&P Packaway från ITAB, köpt 2007. Den är gummibelagd på insidan och håller än. Den prasslar inte. Sedan har jag en jacka, Tuxer, som inte prasslar så att jag tänker på det.

Är det inte så att de som prasslar är de riktigt tunna, som har något typ av andasmembran?
 
Jag skulle kolla pyrschjaktskläder, dom är tysta men inte det jag skulle ta som regnjacka vid vandring.
Som alltid blir det en kompromiss.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
diwic Hur torkar regnjackan? Kläder 15
orren86 Läckande söm i regnjackan Kläder 5
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...