Rom i oktober - vad ha på fötterna?

Nästa år i oktober ska jag åka på en studieresa till Rom. Vi kommer knalla runt en hel del och kika på arkitektur mm. Jag har aldrig varit i Rom innan så vet inget om tex gatubeläggning, men när jag kollade vädret där nu i början av oktober verkar de ha som en svensk sommar med 25 gr och sol. Vill vara ute i god tid ifall jag borde inhandla nytt och gå in innan dess.

Så nu frågar jag er mer vana resenärer - vad passar bäst att ha på fötterna? Övrigt att tänka på angående utrustning och packning till en europeisk storstad?

Jag var i Pisa och Florens i oktober ifjol - och då hade damerna pumps och sneekers. Vilket - valdes sedan beroende på sammanhang... Själv gick jag i mina vanliga sommarpromenadskor dag såväl som kväll. Vädret var som svensk sommar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för era svar! Så snyggt och bekvämt gäller alltså. :) På sommaren här kör jag mest Tevasandaler men de är ju mer praktiskta än snygga kanske. Får väl hitta ett par bra sneakers eller lågskor också då, för gissar att kängor blir helt fel i stadsvärmen. Har ju lite besvärliga fötter så minst ett sko-ombyte måste med.

(Pumps passar inte mina fötter men låter annars som ett snajdigt val annars.)

Vad tror ni om en liten ryggsäck, törs man det eller blir det en "modemiss" eller riskerar den att bli tömd på nolltid? (Förlåt men har verkligen noll koll.)

Ska man gå mycket, på hårt underlag och det är varmt hade jag valt gymnastikskor/löparskor, oavsett vad modemedvetna lokalbor har, min komfort går före lokala trender då man ska se på byggnader.

/Patrik, som sommartid oftast har keen - lite mer skyddade tår än i tevor

Vill man ha luftiga skor för varmt väder utan att använda sandaler kan jag rekommendera Ecco Terracruise. Mycket sköna för långa promenader i stan.

Ficktjuvar gillar säkert turister med ryggsäck i trängsel. Men du kan ju förvara plånbok och mobil långt in i en ryggsäck.

Thure

Jo jag tänkte nog så också, värdesaker på magen och i ryggsäcken har jag vattenflaska, anteckningsblock mm

Men nu verkar det som att resan blir av i december eller januari istället, och då blir ju föresättningarna lite annorlunda. Verkar som det är typ 15 grader och småregnigt den perioden. Tänker att jag nog vågar mig på ett par kängor och ett par gympagojjor då va? Och kanske finskor (utan klack) till kvällsevemang?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips