Tight för fötterna i tur/havskajaker

Har storlek 45 i fötter vilket jag upplever som relativt vanligt bland män i Europa. Ändå känns det som att de flesta tur/havskajaker är för tighta där fram. Speciellt med roder om man vill kunna röra pedaler. Jag är 180cm lång med långa ben så är ju lite längre in med fötterna än vissa, vilket kan vara en bidragande faktor. Men det känns som att jag missar nåt. Jag är ju fortfarande ganska "medel" i storlek.
Har stött på nog med paddlare närmare 190cm. Måste jag börja kika på väldigt specifika HV kajaker eller till och med custom? Eller har ni något knep/förslag?
 
Vill bara säga att du inte är ensam. Är 189 cm, har 46 och är ganska smal. Den kajak som jag sitter bra i nu (inte för stor, utan med bra kajakkontakt) kan jag inte ha skor i alls… Vilket förstår gör det osmidigt att på vintern behöva ha skor liggande i sittbrunnen eller uppe på däck. Måste ju ha dom på land för torrdräktens skull. Jag är ganska ny men har tänkt att om jag vill ha en kajak som passar mig riktigt bra, får jag kanske bygga den själv…
 
Har storlek 45 i fötter vilket jag upplever som relativt vanligt bland män i Europa. Ändå känns det som att de flesta tur/havskajaker är för tighta där fram. Speciellt med roder om man vill kunna röra pedaler. Jag är 180cm lång med långa ben så är ju lite längre in med fötterna än vissa, vilket kan vara en bidragande faktor. Men det känns som att jag missar nåt. Jag är ju fortfarande ganska "medel" i storlek.
Har stött på nog med paddlare närmare 190cm. Måste jag börja kika på väldigt specifika HV kajaker eller till och med custom? Eller har ni något knep/förslag?
Har stött på en del nya paddlare som "sitter fel" och har fotstödet för långt fram för att benen ska ligga rakt. Man brukar vilja sitta som en groda mer, iaf i en klassisk brittisk kajak. På sittbenen och knäna utåt sidorna så låren får bra stöd med kajaken. Ryggstödet ska man inte luta så mycket mot utan ha en mer aktiv och framåtlutad hållning. Sitter man så, brukar inte fötterna hamna för långt fram. Jag är 180. En del kajaker har stöden/pedalerna i mitten så där får man väl hitta en annan lösning.
Man får ju helt annan kontroll på kajaken om man trycker emot med knäna/låren också, men där har jag märkt att en del nya missar.

Sen finns det kajaker du kan paddla i gympaskor eller gummistövlar som Prijons tex. I min kan jag ha neoprenstövlar eller barfotaskor. Fötterna håller jag Y-formade. Hälarna ihop och sen vridna utåt på stöden
 
Jag har en mkt gammal Salomon Arkö och den är nog helt annorlunda än nya lättare och smalare kanoter är 194L 45-46 har även haft gummistövlar på går justera fotstödet i många lägen samt skjuta sits fram/åter.
Jag har ju även en stor sittbrunn.
Gummistövlarna var ju bara på tills man satt sig i och går bra att ta av i kannot/pråm som nog en del kallar denna farkost rundbottnad med end V formad för och akter med utv släproder.
 
195 med 46-47, jag hade samma problem i början.
Kajaker jag paddlat som funkat utmärkt även med sockor, torrdräkt och neoprenskor: Tahe/Zegul Reval HV, Tiderace Xceed-X och P&H Virgo HV iaf
 
Ändå känns det som att de flesta tur/havskajaker är för tighta där fram. Speciellt med roder om man vill kunna röra pedaler. Jag är 180cm lång med långa ben så är ju lite längre in med fötterna än vissa, vilket kan vara en bidragande faktor. Men det känns som att jag missar nåt.
Nä, fotstöd och styrning brukar vara det kanottillverkare lägger minst tanke och pengar på. Först ritas ett vackert skrov, sedan masstillverkas det och sist anlitas den lokala lådbilsbyggaren som bygger en enkel och billig inredning. Fötter och ben är något onödigt som trycks ner under däck och sedan glöms.o_O

Helfotstöd finns i nästan alla surfskis, många racingkajaker och ett fåtal turkajaker. Det ökar chansen att få plats med fötterna. Om fötterna är viktiga för dig får du prova fler kajaker.
 
Samma problem här, har 46 i strl. Mitt tips är att skaffa tjocka neopren "booties" för surfning i kallt vatten. De är mycket mindre till ytterstorleken än motsvarande kajakstövlar men ändå ganska varma
 
Det finns fler sätt att lösa problemet.

Jag stöter ofta på paddlare som sitter bakåtlutade i kajaken. Det i sig gör att fötterna kommer för långt fram I sittbrunnen. Ett annat Problem är att många sitter med onödigt raka ben vilket också skjuter fram benen.

Om sittställningen är korrekt och problemet kvarstår så går det att titta på utrustningen. Tex Astra designs gör trevliga skor som bygger väldigt lite volym runt fötterna. För den som mest paddlar sommartid så går det utmärkt att vara barfota eller bara använda en yllesocka på foten.

Ett annat sätt är att byta kajak. Se efter modeller med högre fördäck. Det ger både mer utrymme för foten och tillåter högre knäposition vilket i sin tur planerar foten längre bak där det ofta finns mer plats. Rockpool Alaw ger riktigt bra utrymme för knäna och kan vara ett dyrt men bekvämt alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Seebra Hobie trampkajak - vad ha på fötterna? Paddling allmänt 22
skallagrimson På fötterna i kajak Paddling allmänt 15
SafeSurfer Fötterna sliter på laminatet i botten av sittbrunnen, bästa förstärkningen? Paddling allmänt 20
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
umevargen Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 7
Avslmedl Hur håller ni fötterna torra? Paddling allmänt 10
engan kajak med plats för fötterna? Paddling allmänt 6
ceicli Vad göra? Fötterna somnar!!! Paddling allmänt 6
HaNo Kallt om fötterna Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Merckx Inställd tur Paddling allmänt 0
Brauer En tur på Immeln Paddling allmänt 4
Ankan79 Tur tips i Närke Paddling allmänt 1
Rimmon 2 dagars tur i Mälaren Paddling allmänt 2
Mike C Uthyrning för helg tur till Lurö skärgård så här års? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
hans67 Bra tur Möja eller ? Paddling allmänt 7
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
Chabolina 3-dagars tur från Lidingö Paddling allmänt 3
yogafreak 4 dagar i norrtälje skärgård.. förslag på tur? Paddling allmänt 5
jampa2 Årets första tur Paddling allmänt 11
~sweet~ Tips på en fin tur i bohuslän? Paddling allmänt 11
bogart Årets första tur... Paddling allmänt 5
Tomppa Kall tur till varm stuga. Veckoslutsutfärd 19-20.11.05 Paddling allmänt 1
nils73 Tur/ motionskajak Elio Seamaster Paddling allmänt 1
Jocka Årets premiär tur är avverkad! Paddling allmänt 2
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
T-man förslag på paddel tur med vandrarhems övernattning Paddling allmänt 1
soulflow lämlig tur i stockholms skärgård?? Paddling allmänt 1
Utobirds Tur o retur Gotska Sandön?! Paddling allmänt 5
cjonsson Något 3 dagars tur förslag i Örebro-Västertakten? Paddling allmänt 0
Stor Lång tur i alaska eller canada Paddling allmänt 0
kajakmannen Vattenkonsumption under en 3-4 dagars tur???? Paddling allmänt 3
Darwin Tips om trevlig tur Paddling allmänt 0
Årets första tur Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.