På fötterna i kajak

Hallå

Är ganska grön vad gäller paddling och ska ut på min första kajaktur i skärgårdsmiljö.
Det verkar bli ganska kallt (9-13 grader) och jag undrar vad jag ska ha på fötterna. Funkar det med ett par grövre gtx-kängor? Blir det kanske svårt att hantera pedalerna?
Bör jag kanske paddla i gympadojor och ha kängorna i lägret?
Helst vill jag slippa ha 2 par skor med mig...

Med vänlig hälsning,
Elias
 
I kajaken är jag oftast barfota eller har sandaler, typ Teva. Vår och höst har jag neoprenstövlar. Alla tillåter att jag kliver i vattnet när jag ska i och ur kajaken. Kängor verkar väldigt klunsigt och opraktiskt, speciellt när du skall kliva i och ur. Som du skriver kan det nog bli trångt för dem i kajaken och också svårt att manövrera styrningen. Väl ilnad har jag gympaskor (med strumpor) eller sandaler.

Om du är orolig för att frysa kanske du kan ha gympadojor med en yllestumpa, men jag tror inte att det behövs. Fötterna är väl skyddade för väder och vind när man paddlar.....
 
Litet sittunderlag under hälarna så slipper du kylan genom skrovet. Beroende på hur frusen du är och vilken plats du har i kajaken så kan ett liggunderlag från hälarna till rumpan vara bra.
 
Jag brukar köra tjocka raggsockor i ull när det är lite kallt. Värmer helt okej även när dom är blöta.
 
Tidigare paddlade jag i ett par smidiga gummistövlar när det var kallt. Det gick men kan vara lite klumpigt och trångt i kajaken. Men bra när jag skulle gå ur.

Numera använder jag ett par Lundhags coverboots med ett par raggsockar under. Det är som att sitta barfota i kajaken, men med värme och dessutom vattentät när jag går ur. Billigare än neoprenstövlar! Fast jag vet inte om de säljs längre. Det finns trådar om det här på utsidan.


http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=861
 
Kör efter filosofin "acceptera att du blir blöt". Ska du kunna gå torrskodd iland och i kajaken minskar antalet möjliga strandhugg. Ett par neoprenboots typ till dykning, segling. Då kan man trampa ner i vattnet utan problem. Man värmer upp vattnet i skon snabbt. Sen tar man på torra sockor och sandaler när man kommer fram. Ett par teva tar liten plats.
 
Tycker inte neoprensockor håller tätt. Blir blött inuti. Kör i foppatofflor/neoprenskor på sommaren, gummistövlar i kyla.
 
Jag har ett par minimala lågskor/mockasiner helt av perforerat silikongummi. Köpte dom på Lidl för en femtilapp. Helt utmärkt då de skyddar fötterna när jag plumsar iland samtidigt som de håller minimalt med vatten när jag plumsar ombord. Silikongummit håller sig fräscht och tar inte lukt av fötter eller sura lerbottnar, som mina förra dyra neoprenskor gjorde.

I båten blir du inte kall om fötter eller ben, det är varmt i sittbrunnen under kapellet. När jag paddlar i så kallt vatten att jag behöver torrdräkten för säkerheten, så tar jag skorna över torrsockarna på den.
 
Klippt till ett stort liggunderlag så får du isolering och mjukt att ha fötterna på.
Med kapell på och liggunderlag är det varmt även senhöst i kajaken under däck.
 
Varmväder blir det hemstickade yllesockor. Kallare väder kör jag yllesockor i neoprenskor. Då det är tokkallt och mycket promenader över isen till isättningsplats blir det feta neoprenstövlar med 9mm sula och tejpade sömmar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Seebra Hobie trampkajak - vad ha på fötterna? Paddling allmänt 22
SafeSurfer Fötterna sliter på laminatet i botten av sittbrunnen, bästa förstärkningen? Paddling allmänt 20
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
umevargen Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 7
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.