Fötterna sliter på laminatet i botten av sittbrunnen, bästa förstärkningen?

Hej!
Jag har en kajak av market tahe som har kol/kevlarväv I botten med clearcoat så man ser väven. Jag har använt kajaken ca 20ggr och köpte den sent i höstas. Jag har redan fått problem med att kevlarväven kommit fram vid fotstödet där hälarna ligger mot skovet. Det har blivit som små hårstrån där slitaget varit. Jag tycker det är lite dålig kvalitet för jag har verkligen inte haft mycket sand i kajaken eftersom jag alltid startar en bit ut i vattnet och sköljer av skon då jag kliver i, naturligtvis har jag fått lite små sandkorn i kajaken ändå vilket jag känner om jag drar handen över botten men bara några enstaka. Jag har också paddlat i mjuka neoprenskor. Ska kontakta butiken, ifall det inte går att lösa via butiken så får jag själv laga på något bra sätt. Jag har funderat på tre allternativ, clearcoat, 2-komp PU lack (Inetnational perfection) eller en tunn glasfiberväv laminerad med epoxy. Jag är osäker på vad som blir bäst men tror epoxy ger bäst resultat på sikt. Är orolig att PU lack skulle bli jobbig att slipa bort om man vill göra en epoxy laminering i framtiden. Exakt vilket matris material de laminerat med från början vet jag inte men min erfarenhet av epoxy är att det blivit ruggigt hårt då jag själv lagat vindsurfingbrädor. Om jag har tur löser butiken detta på garantin men jag vill ändå förbereda mig ifall jag måste lösa det på egen hand.

Om jag lagar med epoxy tänkte jag lägga tunt lager epoxy i botten, sen på med triaxiel tunn glasväv, sen genomväta med epoxy, sen på med BHP avrivningsväv, sen något absorberande tyg ovanpå det och rolla med roller för att pressa ut överflödig epoxy genom väven till absorbenten. Jag är lite orolig att väven ska fastna i laminatet för epoxy är jobbigt att slipa men får väl lita på att avrivningsväven fungerar som tänkt. Låter det som en bra metod?

Vore tacksam för tipps på hur man bäst lagar och undrar om någon annan har haft liknande erfarenheter. Är det produktionsfel eller är det jag som använder kajaken på ett konstigt sätt? Har tränat mycket på rollarna och då skrapar man med fötterna mot botten ganska mycket.Tråkigt att hålla på och laga en ny kajak då det är kanonväder att vara på havet.
Per
 
Kolla med tillverkaren hur du bäst åtgärdar. Eftersom kajaken inte ens är ett år låter det ganska mycket som ett garantiärende i mina öron. Det finns ju tillverkare som har betydligt längre garantiansvar än så om man säger...

När du fått tätt i laminatet så är kanske enklaste sättet att skona kajaken att ha en tunn bit av liggunderlagsmaterial under fötterna. Det finns sånt material i bra kvalitet och av liten tjocklek och antingen har du det löst eller så sätter du lite dubbelhäftande tejp för att hålla det på plats. Bra under vinterpaddling också.
 
Jag tror att det räcker långt med att pensla på 2-komponentfärg vid det aktuella området. 3 av mina kajaker har sandwich-skrov och därmed tunna laminat. De är alla målade invändigt och det håller bra. Jag brukar också köra med ett par neopreneskor och det brukar komma med lite sand in i kanoten. Jag brukar dock försöka skölja av sulorna innan jag sätter mig i kajaken.
 
Tror att alla lagningar kommer att funka.

Däremot känns det väldigt mycket som ett garanti- eller reklamationsärende. Vad jag vet gör Tahe inte några kajaker med utpräglat tunna laminat som t ex racingkanoter har. Känns överhuvudtaget konstigt att ett laminat slits så snabbt om kajaken är använd 20 ggr med normalt bruk. Den ska klara det och mycket mer.
 
Rent tekniskt är det kanske inte jättekonstigt att det blivit ett viss slitage, men om armeringen är framme, så är det väldig dåligt, och livslängden på kajaken borde ju vara lite längre än några månader.
För att den ska hålla några år borde naturligtvis slitaget vara ganska obetydligt under första året.
Därmed kan man knappast i slutänden betrakta det som ett normalt slitage som inte omfattas av garantin.
Leverantören har förstås fortfarande alla möjligheter att rätta till det, om de kontaktas!
 
I princip all moderna racing laminat har detta problem. Dagens tillverknings metoder gör att man får extremt höga glashalter. Väldigt styva och lätta laminat men inte så nötningståliga. Dock enkelt fixat om man lägger in en bit liggunderlag vid fötterna man kan också måla som redan nämts. Det finns också tejper typ silvertejp som man enkelt kan använda för att skydda känsliga ställen

Knyt dock inte handen i fickan utan kontakta återförsäljaren. Det dom inte vet om kan dom inte göra någonting åt

Hans Friedel
 
Tack för bra synpunkter!
Jag har som sagt inte varit i kontakt med butiken än men det känns bra att vara lite informerad på egen hand innan jag kontaktar dem då jag inte är så kunnig själv och detta är min första kajak.

Det verkar som en bra idee att lägga en lager PU lack innan slitage uppstår för det känns onödigt med liggunderlag om man kör med våtskor men nu ska jag göra det tills jag fått det förstärkt så jag inte sliter mer på laminatet.
 
Jag håller med ovanstående svar att alla tre lösningar bör funka men att det kan vara bra att låta säljaren åtgärda. Angående garanti gäller väl konsumentköplagen.
Om du vill slippa liggunderlaget under fötterna kan du tejpa ytan med bred eltejp. Undvik silvertejp, de kvalitéer jag använt lämnar limmet kvar på underlaget när du tar bort dem. Limmet går att tvätta bort från en blank yta men kanske inte om det geggat fast bland bara fibrer.

Lycka till, Klas
 
Hör gärna av dig med svaret när du pratat med butiken. Intresserad av vad butiken/Tahe säger.
En kompis reklamerade sin kajak (av ett annat märke) pga av felaktig gelcoat. Vid stötar så lossnade gelcoaten från laminatet eftersom att gelcoaten troligen var för styv i förhållande till laminatet. Inga problem med att reklamera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ey63210 Tight för fötterna i tur/havskajaker Paddling allmänt 8
Seebra Hobie trampkajak - vad ha på fötterna? Paddling allmänt 22
skallagrimson På fötterna i kajak Paddling allmänt 15
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
umevargen Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 7
Avslmedl Hur håller ni fötterna torra? Paddling allmänt 10
engan kajak med plats för fötterna? Paddling allmänt 6
ceicli Vad göra? Fötterna somnar!!! Paddling allmänt 6
HaNo Kallt om fötterna Paddling allmänt 3
Paddel sliter på leder..vad göra åt? Paddling allmänt 18
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.