Uthyrning för helg tur till Lurö skärgård så här års?

Finns det en kajakuthyrning som hur ut kajaker så här års för paddling i Vänern? Kan vi hitta en storm fri helg med någerlunda prognos är vi ute efter att hyra en två man kajak och paddla ut till Lurö skärgård. De flesta uthyrningar har väll stängt så här års, finns det någon som ännu hyr ut?
 
Prova att kontakta Vänerkajak http://www.youradventure.se/ per e-post. De ligger i Väse mellan Kristinehamn o Karlstad, alltså på vägen om du kommer österifrån. Har bl a Paddling Perfection Pac Horse tvåmankajak + ngn av Tahes modeller. Stabilt i vintervädret.
 
Finns det en kajakuthyrning som hur ut kajaker så här års för paddling i Vänern? Kan vi hitta en storm fri helg med någerlunda prognos är vi ute efter att hyra en två man kajak och paddla ut till Lurö skärgård. De flesta uthyrningar har väll stängt så här års, finns det någon som ännu hyr ut?

Kallt i vattnet så här års. Torris rekommenderas. Man ligger inte länge med vatten in på huden. Och en flottör eller annan tanke på att komma upp om ni välter. I var sin K1a kan den andra ju hjälpa till om en välter. Nu åker båda i. En K2a är visserligen mer stabil.

Från norr är det bra skyddad skärgård ner. Finns ett gammalt skärgårdshemman på en av öarna. Kommer inte ihåg vilken just nu. Säkert färre blinningar nu än när jag var där i juli -10. Det går ju att komma söderifrån via Kållandsö och Ekens skärgård. Dock en lång överfart utan skydd. Den bör man vara van paddlare för att ta så här års. Det kanske du är, och vill på inget sätt skriva dig något på näsan. De som vinterpaddlar brukar vara så inbitna att de har egen kajak. Kan tänka mig att uthyrare är lite skeptiska till att hyra ut kajaker på vintern, även om de "har öppet". Dålig publicitet om deras kajaker är inblandade i en olycka. I Danmark måste man ha "kajak-körkort" utfärdat av någon kajakklubb för att överhuvudtaget hyra, t o m på sommaren.

Tror inte värdshuset på Lurö är öppet så här års. Rekommenderas annars.

God tur.
 
Prova att kontakta Vänerkajak http://www.youradventure.se/ per e-post.
Tackar för tipset!

Den bör man vara van paddlare för att ta så här års. Det kanske du är, och vill på inget sätt skriva dig något på näsan. De som vinterpaddlar brukar vara så inbitna att de har egen kajak.
Jag är en hyffsad van paddlare, jag har paddlat själv från Grisslehamn till Åland och tillbaka under en helg så lite öppet vatten har jag under bältet, paddlat med torris och gjort några korta vinter turer också. Allt detta är dock utspritt på några år. Anledningen till att jag inte har en egen längre är för att förvaringen jag hade för min egen kajak motsvarade kostnaden av hyra kajak i mer än två veckor (bor mitt i Sthlm). Numera så mycket paddlar jag inte på ett år numera så det är inte lönt för mig att ha en egen längre. Jag tycker också att det är skönt att slippa transportera kajaken hit och dit utan hyr gärna på plats, jag upplever att det är mycket smidigare att slippa behöva åka till kajakförrådet och sköta lastning på takräcke, plus att jag kan välja kajak lite efter tillfälle, så som denna... inte hade jag en k2 inte.

Varför jag vill ha en k2 är beror framför allt på att den jag kommer att göra denna paddling med är inte lika van. Jag har paddlat en k2 i två dagar med en person i som inte kunnat paddla själv pga problem med handleder. Det känns bättre att kunna göra detta vid ev. problem snarare än att låta en inte så van paddlare behöva ta sträckan helt själv.

Anledningen till att vi vill till Lurö har faktist inte med paddling att göra överhuvudtaget. Vi är alltså inte ute efter en fin lugn paddeltur på en helg, utan det är målet som är huvudintresset men vill gärna kombinera med en paddeltur när vi ändå vill ta oss ut dit.

Som sagt, hyffsad van men inte helt inbiten, men dina råd och tankar är helt riktiga. Vi tar inte detta som en liten söndagspaddling utan helgen måste väljas med omsorg lika så som rutten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tor_selden Uthyrning Kanadensare södra Stockholm Paddling allmänt 5
segerholm uthyrning av barnkajaker? Paddling allmänt 3
graesen kajak uthyrning i karlskrona Paddling allmänt 3
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
toblotron (Uppsala) Sunnerstastugans uthyrning öppen? Paddling allmänt 5
DarkNight Uthyrning av kajaker i stockholm Paddling allmänt 3
T-man Tält uthyrning i Stockholmsområdet Paddling allmänt 3
jjareman Forspaddling och kanotturer med uthyrning Paddling allmänt 2
1145 Uthyrning i Härnösandsområdet? Paddling allmänt 3
Fredric Uthyrning av Point65-kajaker? Paddling allmänt 7
Uthyrning i skåne Paddling allmänt 0
Escape kajak uthyrning ! Paddling allmänt 0
Uthyrning av tältkåta ?? Paddling allmänt 0
elgen88 Hyra kanadensare och vara ute över en helg Paddling allmänt 0
Urban packrafter Helg på Krokån Paddling allmänt 2
ulfjohansson God Helg! Paddling allmänt 9
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
Ey63210 Tight för fötterna i tur/havskajaker Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Merckx Inställd tur Paddling allmänt 0
Brauer En tur på Immeln Paddling allmänt 4
Ankan79 Tur tips i Närke Paddling allmänt 1
Rimmon 2 dagars tur i Mälaren Paddling allmänt 2
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
hans67 Bra tur Möja eller ? Paddling allmänt 7
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
Chabolina 3-dagars tur från Lidingö Paddling allmänt 3
yogafreak 4 dagar i norrtälje skärgård.. förslag på tur? Paddling allmänt 5
jampa2 Årets första tur Paddling allmänt 11
~sweet~ Tips på en fin tur i bohuslän? Paddling allmänt 11
bogart Årets första tur... Paddling allmänt 5
Tomppa Kall tur till varm stuga. Veckoslutsutfärd 19-20.11.05 Paddling allmänt 1
nils73 Tur/ motionskajak Elio Seamaster Paddling allmänt 1
Jocka Årets premiär tur är avverkad! Paddling allmänt 2
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
T-man förslag på paddel tur med vandrarhems övernattning Paddling allmänt 1
soulflow lämlig tur i stockholms skärgård?? Paddling allmänt 1
Utobirds Tur o retur Gotska Sandön?! Paddling allmänt 5
cjonsson Något 3 dagars tur förslag i Örebro-Västertakten? Paddling allmänt 0
Stor Lång tur i alaska eller canada Paddling allmänt 0
kajakmannen Vattenkonsumption under en 3-4 dagars tur???? Paddling allmänt 3
Darwin Tips om trevlig tur Paddling allmänt 0
Årets första tur Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.