3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra

Min Tierra jacka i 3-lagers pro-shell Gore-Tex har delaminerat. Inget övrigt synligt slitage. Alltså ett materialfel som borde täckas av Gore-Tex garanti. Trodde jag...
Vid kontakt med Naturkompaniet påstår de att garantin endast gäller 3-år. Med andra ord erbjuder inte Gore-Tex garanti något utöver lagstadgad reklamationrätt.
Är det fler som har påträffat på detta? Att livstids garanti lämnar öppet för tolkning av begreppet livstid kan jag förstå. Men att livslängden för en jacka från Tierra i Gore-Tex är definierad som max 3 år blev jag överraskad av.
Någon som har provat att kringgå Tierra och Naturkompaniet för att reklamera direkt till Gore-Tex?
 
Nu tycker Naturkompaniet att jag ska bekosta en omtejpning av det delaminerade tyget. Alltså fylla det delaminerade området med tejp. Är det någon som har erfarenhet av det? Är det en vettig lagning?
Det är alltså inte sömtejpningen som har släppt utan goretex-membranet som har delaminerat.
 
Naturkompaniet erkänner nu att det inte finns nån 3-års gräns för Gore-Tex garantin. Tydligen var det bara nåt de hittade på tillsammans med Tierra. De lovar nu att istället kontakta Gore-Tex i ärendet. Med tanke på bemötandet från Naturkompaniet hittills tvivlar jag på att de kommer att försöka hjälpa mig i diskussionen med Gore-Tex, om de ens tar kontakt med Gore-Tex.
 
På en trelagers jacka sitter ju själva GTX membranet laminerat mellan ett yttre och inre tyg, hur skulle i så fall en tejplagning på insidan funka då den bara kan hjälpa till att täta det inre tyget och inte själva membranet?
 
På en trelagers jacka sitter ju själva GTX membranet laminerat mellan ett yttre och inre tyg, hur skulle i så fall en tejplagning på insidan funka då den bara kan hjälpa till att täta det inre tyget och inte själva membranet?
Precis min tanke. Tyget kommer väl fortfarande att vara delaminerat bakom den täta tejpen? Det lär väl bara fortsätta att delaminera tills hela ytan är fullt med tejp? Eller missar jag något?
 
Naturkompaniet ägs ju av Fenix Outdoor som även äger ex Tierra, Fjällräven, Primus mfl så i det fallet borde det inte vara något problem för Naturkompaniet och i deras eget intresse att hjälpa till då det är inom samma koncern och deras systervarumärke.
 
Precis min tanke. Tyget kommer väl fortfarande att vara delaminerat bakom den täta tejpen? Det lär väl bara fortsätta att delaminera tills hela ytan är fullt med tejp? Eller missar jag något?
Också min tanke, om hela tyget laminerar är det uppenbart ett tillverkningsfel. Tyget tillverkas ju av GoreTex som levererar det till olika tillverkare av färdiga plagg.
 
Intressant. Det är kanske just där skon klämmer. Allt är inom samma koncern och de kan inte skicka vidare kostnaden till nån annan?
 
Intressant. Det är kanske just där skon klämmer. Allt är inom samma koncern och de kan inte skicka vidare kostnaden till nån annan?
Har GoreTex levererat ett undermåligt tyg kan givetvis Tierra skicka kostnaden vidare till GoreTex förutsatt att deras leverantörsavtal inte begränsar detta. Har du drabbats är det troligen fel på en hel batch tyg och även fler undermåliga plagg i rotation.
Denna typ av plagg är ju högt prissatta, så givetvis finns garantier inbyggda i den höga prislappen.
 
Det är sant. Rimligtvis går det på Gore-Tex konto. Vilket gör bemötandet ännu konstigare.
Jag har tidigare resonerat som du att man betalar för en extra trygghet med generösa garantier. Därför blev jag förbluffad när Naturkompaniet/Tierra först hittar på egna regler och sen föreslår vansinniga lagningar istället för att hantera ärendet och få det bedömt på ett korrekt sätt.
 
Det kan fungera att kontakta Gore Tex direkt om inte Naturkompaniet hjälper till.
https://www.gore-tex.com/se/support/garanti-och-reklamationer

Jag tror tyvärr inte att det kommer att hjälpa. Delaminering anses av tillverkarna ofta bero på felaktig hantering med tvätt.

Jag gissar att din bästa chans är att Naturkompaniet / Tierra / Fenix Outdoor tar det hela på goodwill.

Jag har fått ett par Haglöfs-byxor i Gore-Tex Pro utbytta -- men de höll mindre än ett år. Utbytet gjordes direkt av Haglöfs.
 
Du ska ju börja med att reklamera där du köpt varan som du inte är nöjd med, det är ju med dem du har en affärsrelation. Om de nekar kan man gå till tillvekraren men de kommer troligen att hänvisa dig tillbaka till säljaren, eller om de är mycket rädda om sitt varumärke acceptera din reklamation. Att gå till en underleverantör som Gore tror jag är långsökt om man är privateperson.

Men frågan är fri.

Lycka till och beredd dig på att tyvärr få höra ordet nej.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.